Урок 43 Загальна характеристика класу Птахи. Тема. Загальна характеристика класу Птахи Мета уроку



Дата конвертації20.11.2018
Розмір81.5 Kb.
#65582
ТипУрок
Розробка уроку з біології по темі:

" Загальна характеристика класу Птахи"

Новицької Тамари Дмитрівни

вчителя біології Стиртівської ЗОШ I-II ст.

Черняхівського р-ну, Житомирської обл.

Урок 43 Загальна характеристика класу Птахи.

Тема. Загальна характеристика класу Птахи

Мета уроку:
Освітня: Почати формувати знання учнів про птахів; ознайомити із особливостями будови та процесів життєдіяльності цих тварин; розкрити пристосування до польоту у системах органів, звернути увагу учнів на особливості будови різних видів пір'я.
Розвиваюча: Розвивати уміння порівнювати біологічні особливості птахів із тваринами, що вже вивчили; уміння спостерігати, логічно мислити та бути уважними.
Виховна: Виховувати бережливе ставлення до птахів, що мешкають поруч із людиною та птахів у дикій природі, а також сприяти екологічному та природоохоронному вихованню.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Синтетична.


Місце уроку в навчальній темі. Вступний (перший у темі).


Форми і методи роботи: розповідь, бесіда, самостійна робота учнів з підручником, виконання лабораторної роботи, складання таблиці, складання схем, психологічне розвантаження.


Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, скелети й опудала птахів, таблиці «Тип Хордові. Клас Птахи», «Тип Хордові. Клас Плазуни», набір пір’я, книги про птахів, спів птахів.
Основні поняття та терміни: кіль, контурні пера, рульові пера, борідки, стержень, опахало, цівка, куприкова залоза, орнітологія, орнітолог.

Епіграф  уроку. У природі немає нічого зайвого ( М. Монтень).

Хід уроку


І.  Організаційний момент

1.    Привітання
2.    Позитивна установка на навчальну діяльність

Інтерактивна вправа «Прогноз».

Уявити, що доброго і поганого може статися в нашому житті, якщо не буде засвоєна навчальна інформація теми.





ІІ.   Актуалізація опорних знань учнів
    Запитання до учнів: 
— Над якою темою ми працювали на минулому уроці? Який клас тварин вивчали? (клас Плазунів)
Постановка проблемних питань.
1.    Які ряди належать до класу Плазуни?
2.    Як відбувається розмноження у Плазунів?
3.    Чи схожі птахи до плазунів?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети уроку

  • Відгадайте загадку: «Із землі і дитина підніме, а через огорожу й силач не перекине»? (Перо).

Перо є однією з рис притаманних птахам, завдяки якій їх іще називають пернатими.
    Ви кожен день зустрічаєте птахів. А чи задумувались ви над тим, чому вони мають змогу літати? Де взялись ці тварини на землі, і чому поширені по всій планеті? На ці та інші запитання ми дамо відповіді вивчаючи тему.
ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу

(Розповідь з елементами бесіди)

Птахи- це теплокровні яйцекладні наземні хребетні з передніми кінцівками, перетвореними на крила, тіло яких вкрито пір’ям.



Поширені на всіх континентах, у всіх кліматичних зонах. Харчуються в основному тваринними організмами( від дрібних безхребетних до ссавців), але є й рослиноїдні види.     Клас Птахи об'єднує ≈ 8500 видів птахів. За допомогою передніх кінцівок-крил вони літають, а їхні задні кінцівки допомагають їм переміщуватись по землі, воді, гілках дерев. Дихають вони за допомогою легень. Розмножуються ці тварини відкладаючи яйця. У них добре розвинені органи чуттів – зір та слух.


Основні прогресивні ознаки класу Птахи

Значний розвиток центральної нервової системи порівняно з плазунами. Високорозвинена здатність до терморегуляції, що зумовила відносно сталу температуру тіла. Добре розвинена здатність до пересування в повітрі ( у більшості представників).


Виражена турбота про потомство( висиджування яєць і вигодовування пташенят).

Особливості зовнішньої будови птахів (Розповідь з елетентами бесіди)
Форма тіла й розміри
Тіло птахів має двобічну симетрію. Є дві пари кінцівок, перша з яких видозмінюється в крила. Тіло розділене на голову, тулуб, кінцівки і хвіст. Чітко виражена шия, що має високу рухливість.

Покриви тіла

Шкіра вкрита пір’ям. Пір’я розташоване на певних ділянках(птеридіях). Є ділянки, вільні від пір’я(аптерії), є куприкова залоза.





Типи пер: (Складання схеми. Типи пір’я.)

  • контурні пера;

  • пухові пера;

  • пух;

  • ниткоподібні пера;

  • щетинки.

Будова пера. Самостійна робота з підручником

Як літають птахи

Рух крил забезпечується добре розвиненими грудними м’язами. Вони поперемінно піднімають і опускають крило.

Несуча поверхня крил може утворюватися перами, які черепицеподібно перекривають один одного.

Типи польоту птахів: (Повідомлення учнів)

- махаючий;

- планерувальний;

- ширяючий;



- зависаючий.



Риси пристосованості до польоту:

- обтічна форма тіла;

- наявність крил;

- наявність пір’яного покриву;

- компактний скелет із порожнинами у кістках;

- наявність кіля;

- відсутність зубів;

- наявність легеневих та повітряних мішків;

- розвинений мозочок, що дозволяє складні характери рухів;

- відсутність сечового міхура;

- вкорочений кишечник;

- відсутність правого яєчника у самок.



V. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.


Виконання Лабораторної роботи
“Вивчення зовнішньої будови птахів та будови пір’я”.


Мета: вивчити зовнішню будову птахів на прикладі голуба.

Обладнання: зошит, дидактичний матеріал, колекція пір'я, опудало птаха.

Хід роботи

1.    Розгляньте опудало птаха. Знайдіть відділи тіла: голову, шию, тулуб, хвіст.


2.    Розгляньте голову. Які органи розміщені на ній? Вказати на їх значення.
3.    Розгляньте тулуб птаха. Які органи розміщені на ньому? Яку роль відіграють ці органи у житті птаха?
4.    Розгляньте кінцівки. Яка їх будова?
5.    Зверніть увагу на неоперену частину ноги – цівку і пальці з кігтями. Чим вони покриті? Згадайте, у яких тварин, вивчених раніше ви зустрічали такий покрив.
6.    Розгляньте пір'я птахів, яке розсташоване на тулубі, голові та хвості.
7.    Розгляньте контурне перо. Замалюйте його в зошит і позначте головні частини.
8.    Знайдіть пухове перо, визначте його схожість з контурним. Схематично зобразіть його і позначте головні частини.
9.    Заповніть таблицю «Зовнішня будова птахів»

пп

Ознаки будови птахів

Особливості будови птаха, риси пристосованості до польоту.

1

Форма тіла

Обтічна

2

Покрив

Пір’яний

3

Основні відділи тіла







Голова

Невелика




Шия

Рухома




Передні кінцівки

Крила




Задні кінцівки

Ноги з неопереною частиною – цівкою, чотири пальці з кігтями

4

Органи розміщені на голові

Очі з рухливими повіками, ніздрі, слухові отвори




Органи розміщені на тулубі

Крила

10. Замалюйте схему контурного пера і пуху.   

11. Зробіть  висновок про головні риси зовнішньої будови птахів, які пов'язані з пристосуванням до польоту.



Релаксація (Включити спів птахів (3 хв.))

-А зараз діти закрийте очі і уявіть птахів, спів яких, ви зараз будете чути.

VI. Узагальнення та систематизація знань


  1. Завдання для учнів:
    Визначити систематичне положення птахів. (Один з учнів працює біля дошки)



  1. (метод мозкового штурму).
    1.    На які відділи поділяється тіло птахів?
    2.    Які органи розташовані на голові?
    3.    Якими повіками захищене око птахів?
    4.    З яких частин складається дзьоб?
    5.    Чим вкрите тіло птахів?
    6.    Що являють собою пера?
    7.    Як можна поділити контурні пера в залежності від фукцій, які вони виконують?

VII. Підведення підсумків уроку

VІІI. Надання та пояснення домашнього завдання
Каталог: doc -> files -> news -> 397
news -> Тема майстер-класу: використання хмарних технологій у навчанні англійської мови. Мета: Освітня
news -> Різноманітність плодів. Лабораторна робота №10 "Будова і різноманітність плодів."
news -> Учнівська конференція «Чорнобиль – біль і трагедія України» Мета
news -> План-конспект бінарного заняття гуртка „Mit Spa? (музичне виховання + німецька мова) 7 клас
news -> Чарівний олівець
news -> Програм а література ( російська та зарубіжна) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою
397 -> Весна в поезії, музиці та образотворчому мистецтв
397 -> Тема. Доба європейського Відродження (Ренесансу), її хронологічні межі. Ідейний рух гуманізму. Скарби культури Ренесансу. Мета
397 -> Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка