Урок 5 Багатоманітність органічних сполук, їхня класифікація. Поняття про функціональні групи. Мета уроку: показати багатоманітність органічних сполук, що ґрунтується на різноманітній будові речовин; закріпити поняття «функціональна група»



Скачати 58.51 Kb.
Дата конвертації22.11.2018
Розмір58.51 Kb.
#66003
ТипУрок
Урок 5-6.

Багатоманітність органічних сполук, їхня класифікація. Поняття про функціональні групи.

Мета уроку: показати багатоманітність органічних сполук, що ґрунтується на різноманітній будові речовин; закріпити поняття «функціональна група»; дати коротку класифікацію органічних сполук; розвивати логічне мислення в учнів; формування в учнів наукового світогляду, виховувати розуміння взаємозв`язку органічного світу.

Очікувані результати: учні повинні поглибити й узагальнити знання про органічні сполуки, учні повинні знати принципи класифікації органічних речовин.

Обладнання: таблиця «Класифікація органічних сполук», набір для виготовлення кулестрижневих моделей.

Форми роботи: фронтальне питування, самостійна робота, складання опорних схем, вправа «Склади формулу», складання кулестержневих моделей молекул.

Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.

1. Організаційний етап

2. Етап перевірки домашнього завдання

2.1. Перевірка письмового домашнього завдання біля дошки.

2.2. Перевірка усних запитань із підручника (фронтальне опитування).

2.3. Самостійна робота (складання формул за назвами і написання назв органічних речовин за формулами).



3. Етап підготовки учнів до активного й усвідомленого засвоєння нового матеріалу

3.1. Повідомлення теми нового матеріалу.

3.2. Показ практичного значення вивчення нового матеріалу.

Акцентувати увагу учнів на величезному числі органічних речовин і необхідності їх упорядкування, класифікування.

3.3. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя

Всі органічні сполуки класифікують, виділяючи гомологічні ряди чи класи органічних сполук. Речовини, що становлять певний гомологічний ряд, мають подібну будову й властивості. Які параметри ви запропонували б ураховувати при об’єднанні органічних сполук у гомологічні ряди? (Можливі відповіді: будова, властивості — фізичні й хімічні.)

4. Актуалізація опорних знань

На дошці записано кілька структурних формул органічних речовин (наприклад, алкани, алкени, алкіни). Учням пропонується об’єднати їх у групи. Учитель пояснює учням, що таким чином вони класифікували органічні сполуки.



5. Етап засвоєння нових знань

План пояснення нового матеріалу (складання схем)



  1. Розподіл органічних сполук на класи.

За ходом лекції учні складають схему в зошитах, а вчитель — на дошці.



  1. Поняття «гомологи» та «гомологічні ряди».

Сполуки, що мають подібну молекулярну будову і подібні хімічні властивості, але відрізняються між собою за складом на одну (або декілька груп CH2), називаються гомологами.

Ряд таких сполук, в якому порядковий номер вуглеводню дорівнює числу атомів. Карбону, називається гомологічним рядом.

Групу CH2 називають гомологічною різницею.

Явище гомології є дуже поширеним серед органічних сполук.



Зверніть увагу учнів, що ця класифікація не повна, оскільки у складу органічних речовин можуть міститися й інші хімічні елементи: Сульфур, Фосфор і навіть металічні елементи.

Звернути увагу учнів на поняття «гомологи», «ізомери», їхню подібність і відмінності.

  1. Циклічні органічні сполуки.

Оксигеновмісні органічні сполуки. Поняття «функціональна група».



Органічні сполуки класифікують не тільки за будовою карбонового ланцюга і типом зв’язків між атомами Карбону, а також за наявністю в їхніх молекулах певних груп. Функціональні (характеристичні) групи — це атом, або група атомів, що зумовлюють характерні властивості органічних сполук та їх належність до певного класу сполук.


  1. Нітрогеновмісні органічні сполуки.

За наявністю функціональних груп —NH2 і —NO2 нітрогеновмісні органічні речовини поділяють на аміни й нітросполуки.


6. Узагальнення й закріплення знань

«Розподіли на групи»

Учні мають класифікувати за певними групами формули органічних сполук:

а) СH3—CH2—CH=С=CH2; б) СH3—CH=СН=CH3;

в) СH2=CH2—CH(СН3)—СН2—CH3; г) H2С=C=CH2;

д) СH3—CH2—CH2—CH2—CООH; е) NH—(CH3)2;

є) СH3—C(CH3)(CH3)—C—C—CH3;

ж) СH3—CH(CH3)—CH2—CH2—CH3; з) HC—C—CH3.

Відповідь: алкани — ж; алкени — б, в; алкіни — є, з; алкадієни — а, г; карбонові кислоти — д; аміни — е.

7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _ _________________________________________________

7.2. Індивідуальне завдання.

1. Складіть структурну формулу вуглеводню, в якому з атомом Карбону з’єднані чотири групи СН3. Складіть структурні формули його ізомерів. Назвіть усі сполуки.

2. Складіть структурні формули ізомерів гексану, у яких ланцюжок з атомів Карбону:



а) найдовший; б) найкоротший
Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення

Скачати 58.51 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка