Урок №58 Тема. Лишайники Мета. Ознайомити учнів з особливостями будови й життєдіяльності



Скачати 168.64 Kb.
Дата конвертації20.11.2018
Розмір168.64 Kb.
#65682
ТипУрок
7 клас

Урок № 58

Тема. Лишайники

Мета. Ознайомити учнів з особливостями будови й життєдіяльності

лишайників; сформувати уявлення про роль грибів та водоростей в

організмі лишайників; розвивати вміння порівнювати біологічні

об’єкти та робити висновки за результатами порівняння; виховувати

бережливе ставлення до природи, розуміння єдності всіх ланок

біогеоценозу.



Обладнання та матеріали: таблиця, ілюстрації ( види лишайників),гербарні

екземпляри, картки.



Базові поняття та терміни: лишайники, ліхенологія, симбіоз, накипні,

листуваті, кущисті лишайники, повітряне

живлення, ксанторія, уснея, індикатори.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Проблема уроку: місце лишайників в органічному світі: гриби, водорості,

чи організми-симбіонти?

Етапи уроку



Етап уроку

Витрачений час(хв.)

1

Організаційний момент

2

2

Актуалізація опорних знань

3

3

Вивчення матеріалу

10

4

Закріплення матеріалу

10

5

Оцінювання результатів

5

6

Рефлексія

7

7

Підсумок уроку

2

8

Домашнє завдання

1



Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

(Випереджувальне завдання)

Відгадайте загадку:

Гриб та водорость дружили,

Разом їли, разом пили,

Щоб я й надалі гарно ріс

Мені важливий симбіоз ( Лишайник)

Питання для бесіди:



  1. Назвіть особливості будови грибів ви можете назвати?

  2. Які відділи водоростей ви знаєте?

  3. Дайте визначення симбіозу.

ІІІ. Вивчення матеріалу.

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

  2. Заповніть перший пункт таблиці:

Заповнити таблицю 1 ( перша колонка):

Ознака

Я знаю

Дізнався на уроці

Лишайники – давні організми







Лишайники складаються з….







Тіло лишайників називається…







Ліхенологія – це…







Форма слані лишайників…







Особливості росту, живлення, розмноження…







Приклади лишайників







Значення лишайників









  1. Вступне слово вчителя. Розповідь вчителя з ілюстрацією гербарних примірників, таблиці, фото на дошці та записом основних понять у зошиті):




  1. Робота в групах ( 5 хвилин) та доповідь результатів.

Завдання для роботи:вивчити матеріал підручника та дайте відповіді на питання

1 група: будова лишайників;

2 група: різноманітність лишайників за будовою слані;

3 група: поширення у природі;

4 група: життєдіяльність лишайників;

5 група: значення у природі;



6 група: значення у житті людини.

Накипний лишайник Листуватий лишайник



Кущистий лишайник Будова лишайника

Основний теоретичний матеріал:

Лишайники - дивні організми, які відрізняються від раніше вивчених своєю будовою. Вони поєднують в собі два організми – гриб та водорость. Саме тому вони мають своєрідну форму, колір слані, живлення, ріст та розмноження. Наука, яка їх вивчає називається ЛІХЕНОЛОГІЯ.

Особливості будови: гіфи гриба утворюють верхній та нижній кірковий шар, між якими розміщені одноклітинні зелені (синьо-зелені) водорості. Тіло називається слань і прикріплюється до субстрату ризоїдами. Забарвлення вони мають різне, залежно від пігментів, що містяться в гіфах гриба. Співіснування між грибом та водоростю раніше вважали симбіозом, але зараз розглядають його в більш ширшому розумінні. (схема) За формою слані вони поділяються на накипні, листуваті, кущисті.

Місце існуванні різне – від кори дерев ( епіфіти), до піщаних ґрунтів, каміння тощо. Вченими виявлено понад 20 тисяч видів лишайників, поширених у різних природних зонах. Робота з підручником : прочитайте пункт «Життєдіяльність» складіть схему:



Схема 1. Особливості життєдіяльності лишайників

Розмноження – вегетативне Гриби відповідають за Водорості

( клітини водоростей, оточені мінеральне живлення, відповідають за

гіфами гриба, ) дихання, паразити, фотосинтез та

сапротрофи мінеральне живлення



Значення лишайників:

  1. Значення у природі:

  • Піонери рослинності;

  • Первинне ґрунтоутворення;

  • Важливі компоненти екосистем;

  • Основна кормова база у тундрі ( ягель – кущистий лишайник );

  1. Значення для людини:

  • Індикатори антропогенного забруднення;

  • Отримання ароматичних речовин та фіксаторів запахів ( рід евернія);

  • Одержання антибіотиків, містять вітамін С (алекторія, цетрарія, кладонія, паргелія, уснея);

  • Виготовлення борошна і випікання «ескімоського хліба»( цетрарія ісландська)

ІІІ. Закріплення матеріалу

  1. Використовуючи матеріал підручника, заповніть таблицю ( І варіант):

    Тип лишайники

    Приклади

    Особливості будови

    Листуваті

    Кладонія,

    Вигляд пластинок із лопатями на краях

    Накипні

    Ксанторія настінна

    Мають зернисту, порожнисту, бородавчасту, горбчасту слань у вигляді плям

    Кущисті

    Евернія сливова

    Мають звисаючу, розгалужену або циліндричну слань

  2. Складіть схему будови лишайника ( ІІ варіант):



Одноклітинні зелені

водорості кірковий слой з гіфів

Слань гриба

ІV. Оцінювання результатів вивчення

Тестування із самоперевіркою:


  1. Лишайники кріпляться до ґрунту:

а/ коренями; б/ризоїдами; в/зовсім не прикріплюються.

  1. Якої із перерахованих груп лишайників не існує:

а/ накипні; б/ листуваті/; в/трав’янисті; г/кущисті.

  1. Які організми входять до складу лишайника:

а/ спорові рослини; б/водорості; в/покритонасінні; г/ гриби.

  1. Як називається тіло лишайника:

а/ слань; б/ стебло; в/ толом; г/листя.

  1. Взаємовідносини гриба та водорості у лишайнику:

а/ симбіоз; б/паразитизм; в/сапротроф; г/квартиранство.

  1. До кущистих лишайників відноситься:

а/ евернія, б/ ксанторія; в/ уснея; г/ ягель.

Критерії оцінювання: кожна правильна відповідь – 2 бали

V. Рефлексія.

1. Складіть за даною темою сенкан

Лишайники

Дивні, незвичайні

Ростуть повільно, симбіонти

Бувають накипні, листуваті, кущисті

Піонери .


  1. Остаточне заповнення таблиці 1 ( на початку уроку)

VІ. Підсумок уроку

Домашнє завдання: вивчити параграф 51

Відповісти на питання №1-6 стор. 199

Складіть порівняльну таблицю будови, життєдіяльності лишайників, грибів та водоростей:





Лишайники

Як гриби

Як водорості

Використана література:

  1. Біологія: підручник для 7 кл. загальноосві. навч. закл./В.Р. Ільченко та ін. – Полтава: Довкілля – К, 2007.

  2. Біологія: довідник / О.А.Біда, С.І. Дерій та ін 3 вид. – К.: Літера ЛТД, 2012.

  3. Упатова І.П. Авторські уроки з біології. 7-8 класи. – Х.:Веста: Вид-во «Ранок», - 2007.

  4. А.Хуторской. Формы и методы обучения.  



Каталог: attachments
attachments -> Обґрунтування вибору проблеми
attachments -> Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея Актуалізація опорних знань
attachments -> Урок з Зарубіжної художньої культури 11 клас Культова арабо-мусульманська архітектура
attachments -> Склад і функції крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини та жаби
attachments -> Серцево судинні
attachments -> Тема: Хімія та їжа Девіз: Хіміки це ті, хто дійсно розуміють світ!
attachments -> План Пояснювальна записка. Тема Науково-теоретична підготовка вчителя фізичної культури. Тема Питання педагогіки та психології в фізичному вихованні
attachments -> Урок Обміркуйте ситуацію

Скачати 168.64 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка