Урок духовності Дума «Буря на Чорному морі»



Скачати 54.34 Kb.
Дата конвертації02.12.2018
Розмір54.34 Kb.
#72533
ТипУрок
Урок української літератури у 8 класі. Урок духовності

Дума «Буря на Чорному морі». Проблема гріха і покаяння

Мета: ознайомити зі змістом програмового твору, звертаючи увагу на розуміння образу «бурі на морі», через впровадження інтерактивних технологій розвивати вміння грамотно висловлювати власні думки, обґрунтовувати їх, узагальнювати й робити висновки, формувати кругозір учнів, виховувати в учнів почуття любові до батьків, людини, патріотичні почуття, доброту, чемність, відповідальність, естетичні смаки, повагу до культурної спадщини свого народу.

Обладнання: репродукції картин І. Айвазовського «Штиль на морі», «Чорне море», «У бурю», «Дев’ятий вал», «Серед хвиль», «Хвиля», «Буря»; репродукції картин Р. Судковського «Очаківська пристань», «Корабельна аварія», «Ранок. Морський пейзаж», «Пароплав «Москва» в бурю», «Буря на морі»; карта Миколаївської області; С. Рахманінов, ІІ концерт; Н. Матвієнко «На Купала»; виставка буклетів, підготовлених учнями: «Р. Г. Судковський»; «І. К. Айвазовський»; «Остап Вересай»; «Думи, створені на Миколаївщині»; «Прислів’я про батьків і дітей»; «Сім смертних гріхів».

Словник до уроку (додається). На кожній парті.



Тип уроку: засвоєння нових знань

Епіграф: І так прожити хочеться безгрішно!

Ю. Бортош.
Проблемне питання: Що витирає наші сльози?

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

1. Актуалізація опорних знань



Мозковий штурм

- Чи часто ви плачете і з якої причини? (Відповіді учнів).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку

IIІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу.

1. Слово вчителя:

Сьогодні урок незвичайний, бо вимагатиме узагальнення вашого життєвого досвіду, оскільки треба самостійно підійти до вирішення загальноважливого питання:

- Що витирає наші сльози?

Відповісти на це питання вам допоможе урок духовності. На жаль, ми опинилися сьогодні віч-на-віч з такими загальними бідами, як духовне зубожіння, черствість, гордощі, неувага до інших.

Настав час замислитись (поки не пізно!) про екологію душі, проблеми гріха і покаяння, про вічні людські цінності: Любов. Добро. Людяність.

Людську особистість визначає її духовний зміст: «Не убий!», «Не укради!», «Шануй батька свого і матір свою». Хіба можна відмовитись від цих істин? Саме це і засвідчують слова Ю. Бортоша «І так прожити хочеться безгрішно!», які є епіграфом до нашого уроку.

Отож сьогодні звучатиме дума «Буря на Чорному морі», яка настановить, на мій погляд, вас на правильну дорогу в житті.

- Що ви хочете знати про думу? (Питання учнів фіксуються). Спробуємо на частину з них дати відповідь уже на сьогоднішньому уроці. На інші - протягом наступних уроків.

- Дума називається «Буря на Чорному морі». Що таке буря?

- А в людському житті?

2. Завдання перед читанням: Прослухати, спробувати відчути настрій думи.

3. Читання думи (під музичний супровід окремих частин музикою



С. Рахманінова, піснею Н. Матвієнко «На Купала»)

4. Бесіда:

- Яким настроєм пройнята дума?

- Які епізоди найбільш напружені?

«Товсте» питання: - Яка частина думи готує нас до сприйняття трагедії? Що створює тривожний настрій?

( * Сокіл-білозірець низенько голову схилив та жалібно квилить-проквиляє (тавтологія);

• «На Чорному морі не гаразд починає» (двічі повторюється!)

• «Усі звізди потьмарило, половина місяця у тьму уступила, з дна моря чорна хвиля вставає» (затемнення Місяця - погана прикмета!)



Зверніть увагу на репродукції картин Айвазовського, художника-мариніста, проект про якого приготували М. Котович та О. Комарова. Як він зображує бурю? Наскільки схожі картини?

«Тонкі» питання:

- Чому човен розбиває на три частини, які розносить в різні місця? Чому різна доля спіткала людей?

( * Магічне число 3:

Одні - у тихий Дунай - (є можливість порятунку).

- Кому дається можливість порятуватися? (Безгрішним душам).

Другі - у землю Грабську, на каторгу турецьку - (грішні душі, але є

можливість змінитись, спокутувати гріхи).

Треті - «на Чорному морі затопляло» - ( непростимі гріхи, ті люди, які не

хочуть змінюватись, не хочуть бути кращими, безнадійні грішники).

«Товсте» питання:

- Яких людей ми бачимо на третій частині судна, що затоплюється? Яке ставлення до них?

( Трьох чоловік, з них два братики (пестливе слово), порятунку не мали, але один до одного припливали ( тримаються вкупі), дружні, взаємодопомога, взаємовиручка;

-про іншого починається з вигуку «ой» - насторожує, зненацька, щось не так (безрідний, бездільний, безпомощний). Порятунку собі нівідкіль не мали).

«Товсте» питання:

- Як брати пояснюють причину такої трагедії?

( «Не сильна морська хвиля затопляє - се отцева і материна молитва нас видимо карає»).



«Тонкі» питання:

- За які гріхи брати покарані? (Зачитати).

- Чому перелічені гріхи братів, а чужениці - ні? (Очевидно, ще страшніші).

- Які гріхи можуть бути страшнішими від перелічених, з вашої точки зору?

(Данте в «Божественій комедії» називає найстрашнішим гріхом зраду. А зараз у християнстві один з найтяжчих гріхів - гординя).



«Товсте» питання:

- Коли й чому брати одержали надію на порятунок? ( * - Зізнались у гріхах;

* - Сповідались перед Богом;

* - Покаялись; - «Море стало утихати і ніби й не гуляло»).



Зверніть увагу на репродукції картин нашого земляка, художника-мариніста Р. Судковського, проект про нього приготувала Н. Адасько. Як автор зобразив тихе море?

«Тонкі» питання:

- Чому, коли батьки питають про синівську мандрівку, хлопці розповідають не про себе, а про чужого чуженицю! (Вражені його смертю, адже були в однаковій ситуації).

- Як вони розуміють причину цієї трагедії? (Зачитати).



- Як ви розумієте, чому загинув?

(* Вчасно не покаявся.

* За нього ніхто не молився.

* Вчинив страшні гріхи, які не мають прощення).

- Яка основна думка твору?

(Тих, хто не поважає, не шанує батьків, порушує норми моралі, Господь карає).

- Яку Божу Заповідь, пов'язану з образом батьків, доречно згадати?

(Шануй батька свого і матір свою).

- Яке відображення знайшла ця тема у народних прислів'ях?(Учні називають прислів’я)

- Чи змінилися брати? Колими в цьому переконуємось?

- Що ж висушує наші сльози? Побудова кластера:

(*Уміння побачити помилки.

* Зізнатись у гріхах.

*Вчасно вибачитись.

*3аслужити пробачення.)

- За що ми маємо бути вдячними своїм батькам?

- Де могла відбутися подія, зображена в думі «Буря на Чорному морі»?

(Події відбуваються на території Миколаївщини).



Демонстрування географічної карти.

Про інші думи, дія в яких розгортається у нашій місцевості («Самійло Кішка», «Смерть козака на долині Кодимі», «Отаман Матяш старий»), підготувала буклет Н. Глібко

ІV. Систематизація й узагальнення матеріалу



Інтерактивна гра «Мікрофон»:

- І тепер напишемо колективний усний твір-мініатюру. Вам слід продовжити речення:



*Мене найбільше вразило...

*Я зробив висновок, що...

*Мені захотілося...

IV. Підсумки уроку. Заключне слово вчителя:

- А мені хотілося б, щоб ви вчились бачити й визнавати свої помилки (посилання на написані заздалегідь відповіді), ще - щоб ви були людяними, милосердними, щоб зберегли свою душу чистою навіть тоді, коли здається, що зло перемогло. Щоб було прагнення, як в епіграфі до нашого уроку, «прожити безгрішно». Повертайтеся до споконвічних християнських традицій, що завжди живили в людях віру в добро, порядність, справедливість.

V. Домашнє завдання

Сподіваюсь, цей урок залишить добрий слід у вашому житті, що ви багато чого зрозуміли і зробите для себе певні висновки. Тому викладіть свої міркування на папері у домашньому творі-мініатюрі «Чи завжди людина стає на шлях покаяння?»
Додаток до уроку

Словник (на кожну парту)

Гріх - порушення релігійно-моральних норм, настанов; поганий, непорядний

вчинок; якась хиба, помилка; у значенні слів непорядно, недобре,



недозволено.

Спокутувати гріхи - визнавати свою провину і намагатися виправити

становище.



Покаяння - визнання своєї провини, каяття з якогось приводу.

Духовний - зв'язаний з внутрішнім психічним життям людини, моральним

світом.


* * *

* Квилить-проквиляє - пищить, жалібно кричить.

* Іспильна - пильно, дуже уважно.

* Не гаразд починає - щось страшне, погане починається.

* Охотне військо - добровільне військо.

* Стремена - частина кінської збруї, куди ставлять ноги.

* Шличка - старовинний головний убір ( круглий або конічний, оздоблений хутром).

* Штити - чтити, поважати.



* * *

Гординя, гонор - перебільшене поняття про свою гідність, чванливість, пиха, гонористість, гордовитість, погорда.

* * *

Буря - навальний вітер з дощем, грозою, буревій, вітровій, шторм, тайфун, циклон; переносне - дуже сильне, бурхливе виявлення почуття.

* * *

Градація - поступовий перехід від нижчого ступеня до вищого; нанизування виразів з усе більш підсилюючим значенням.

Мариніст - художник, який пише морські пейзажі.

Репродукції картин

Карта Миколаївщини
Каталог: doc -> files -> news -> 453
news -> Програм а література ( російська та зарубіжна) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою
453 -> «Основи технічних вимірювань. Гладкі калібри.» для викладачів внз І іі р а. викладач Л. О. Бражник
453 -> Методичні рекомендації щодо проведення тижня математики в школах
453 -> Козацькому роду нема переводу (1 частина)
453 -> Гуморальна регуляція. Принципи роботи ендокринної системи
453 -> Людмила Миколаївна Бойко, учитель української мови та літератури, Канівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Черкаської області
453 -> Тема уроку. Особові займенники. Мета уроку
453 -> «Спорт у моєму житті»
453 -> Урок з розвитку мислення в 1-б класі Підготувала І провела вчитель I кваліфікаційної категорії

Скачати 54.34 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка