Урок-екскурсія, урок-марафон. Наприклад урок-мандрівка «острів скарбів». Математика. 6 клас. Тема уроку: Прямокутна система координат Мета уроку: ознайомити учнів з поняттями "координатна площина", "вісь



Сторінка1/2
Дата конвертації19.11.2018
Розмір285 Kb.
#64947
ТипУрок
  1   2
Одним із найцікавіших нетрадиційних уроків упродовж усіх етапів вивчення є уроки-мандрівки.

Особливість цих занять полягає в тому, що їх можна проводити як в умовах класного приміщення (заочні мандрівки: урок-екскурс, урок-подорож), так і поза ним ( очні мандрівки: урок-екскурсія, урок-марафон).

Наприклад урок-мандрівка «ОСТРІВ СКАРБІВ» . Математика. 6 клас.
Тема уроку: Прямокутна система координат
Мета уроку: ознайомити учнів з поняттями "координатна площина", "вісь

абсцис" , "вісь ординат"; навчити учнів позначати, читати

координати точки, знаходити положення точки, за її

координатами; розвивати вміння використовувати

теоретичний матеріал на практиці, аналізувати,

узагальнювати, робити висновки, застосувати набуті знання

під час оволодіння новим матеріалом; розвивати творчі

здібності учнів, логічне мислення, уважність; залучати учнів

до творчої діяльності на уроці; виховувати акуратність,

культуру поведінки.



Методи: словесний, бесіда, виконання завдань, самостійна робота,

творче завдання, математична гра, взаємоперевірка, робота з

підручником та біля дошки.

Обладнання: кольорові олівці, ручки, лінійка, підручник, наочні матеріали,

дошка.
Хід уроку



І. Організаційний момент

1. Привітання та побажання гарного настрою.

2. Перевірка готовності учнів до заняття.
ΙΙ. Актуалізація опорних знань

1.Оголошення теми та мети уроку.

2.Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель. З координатною площиною ви вже стикались неодноразово.

Згадайте книжку Льюїса Керрола «Аліса у країні Задзеркалля».

«…Але цікаво, на якій я широті і довготі ?—продовжила Аліса. Сказати правду, вона зовсім не мала поняття про те, що таке широта і довгота, але їй дуже подобались ці слова. Вони звучали так велично та красиво! »

Ви не раз бачили географічну карту і на уроках географії, і навіть, на уроці математики.

Географічна карта (карта світу, карта країни чи міста) вкрита сіткою
10

тонких ліній. Це паралелі та меридіани. Горизонтальні лінії—це паралелі, вони показують географічну широту в градусах (відстань у градусах даної точки від екватора). Вертикальні лінії на карті —це меридіани. Серед них вибрано початковий, нульовий меридіан. Цей меридіан проходить через Гринвіцьку обсерваторію в Англії.

Мабуть, кожен із вас грав у шашки та шахи. На дошці є горизонтальні й вертикальні лінії. Горизонтальні позначені числами , а вертикальні — буквами.

Згадайте гру «Морський бій», де також позначали кожну клітинку парою — буквою та числом.

Сьогодні ми з вами після вивчення теоретичного матеріалу здійснимо подорож на острів Скарбів.

А на уроці ви дізнаєтесь, що таке координатна площина, навчитеся працювати з нею.



Запитання до учнів

  • Згадайте, що називається координатною прямою ?

  • Які елементи на прямій треба позначити, щоб вона стала координатною ?

  • Як вказати положення точки на координатній прямій ?

  • Що називається координатою точки на прямій ?


ΙІІ. Вивчення нового матеріалу
Отже, визначити координати точки на прямій та позначити точку на прямій за її координатою ви вмієте.

Як же визначити положення точки на площині ?

Як відповісти на такі запитання (одиниця виміру— 1м):


  • Яка відстань від вікна до стіни, що знаходиться ліворуч ?

  • Яка відстань від підлоги до вікна ?

  • Яка відстань від електричної розетки до підлоги ?

  • Яка відстань від електричної розетки до стіни , що знаходиться ліворуч ?

Ці відстані й визначають положення точки на площині.

Отже, для того щоб вказати положення точки на площині, треба:



Запам'ятайте : горизонтальний промінь — це промінь X, а вертикальний — це промінь —Y.

Запишіть у зошитах

OX і OY — це осі координат.

OX — це вісь абсцис, OY — це вісь ординат
11

Давайте домовимося, що , як і в шахах , і під час гри у «Морський бій», будемо спочатку називати координату x , а потім координату y , і записувати (х;у).

Якщо треба записати положення точки А з координатою (х;у), то записуємо так: А(х;у).

У вас на партах є заготовлені аркуші із завданнями. Вони позначені буквами українського алфавіту. Будемо брати аркуші по черзі.

Візьмемо аркуш А. (Додаток А)

На ньому зображена координатна площина , позначено початок відліку та осі координат (вісь абсцис та вісь ординат).

Скажіть, на скільки частин розбивають площину осі координат ?

Позначимо на координатній площині чверті.

Які числа будуть знаходитись на координатному промені від початку відліку за напрямком ? на другій частині променя ?

Отже, у першій чверті знаходяться координати х і у — додатні.

Позначте в куточку знаки (+; +).

Для другої чверті — (-; +) і так далі.

Це означає , що коли є точка з додатною координатою х і від'ємною координатою у , то ми будемо її шукати у четвертій чверті координатної площини.

Залежно від того, що нам треба зобразити на координатній площині і якого розміру, ми маємо право самі встановлювати одиницю виміру (так само ,як ми це робили на координатному промені).

Одиничні відрізки на кожній осі вибирають рівними за довжиною.

Візьмемо за одиницю виміру одну клітинку. Позначимо точку К(10 ; 6) і В(6; 10) . Зверніть увагу на те, що це різні точки.

Позначте точки (2; 6) , (2; 10), (2; 10). З'єднайте їх по черзі. Позначте точки (-2; 10), (-4; 8), (-4; 6), (-2; 6), (-2; 8). З'єднайте їх по черзі та останню точку з'єднайте з точкою (-4; 8). Що ви дістали ?

Позначте точки:

D(0; 0), Е(-2; -3), К(-4; -6), А(0; -6), Р(4; -6), Т(2; -3).

З'єднайте їх по черзі. Яку геометричну фігуру ви дістали ?

І ще: якщо з букв , що позначають точки, скласти слово, не змінюючи їх послідовність, то ми прочитаємо ім'я відомого французького вченого-математика , праці якого поклали початок одному з найважливіших методів дослідження — методу координат. Координатну площину ще називають

декартовою системою координат. (Декарт : 1596-1650)


ΙV. Закріплення вивченого матеріалу

Перевіримо, як ви запам'ятали правила позначення точок на координатній площині. Візьміть аркуші Б. (Додаток Б1 і Б2)

Спочатку подивіться уважно, чого не вистачає на координатній площині (не позначений початок відліку, осі координат та одиниця виміру). Візьмемо за
12

одиницю виміру одну клітинку.



Завдання 1. Задано координати точок. Якщо ви правильно позначите на координатній площині вказані точки і послідовно їх з'єднайте, то дістанете рисунок.
Рисунок 1

(5; 1), (4; -2), (4; 0),(2; -1),

(1,5; -0,5), (2; 1), (1; 0), (1; 1), (-3; 1),

(1; 2), (1,5; 3), (5; 7),(5; 1), (1,5; 3),

(2; 2).

Останню точку не з'єднуйте ні з якою іншою.



Рисунок 2

(0; 2), (0; 0), (1; 3), (2; 3), (3; 2),

(3; 0), (1; -1), (2; -1), (1; -3),

(0; -1), (-1; -3), (-2; -1), (-1; -1),

(-3; 0), (-3; 2), (-2; 3), (-1; 3),

(0; 0).


Завдання 2. На координатній площині зображено будинок. Треба вказати координати точок основних елементів (стіни, вікна, даху). (Додаток В1)

Давайте з'ясуємо, чи готові ви до подорожі на острів Скарбів.

Запитання


  1. З чого складається координатна площина ?

  2. Ім'ям якого вченого її назвали ?

  3. Які необхідні елементи треба на ній позначити ?

  4. Де знаходяться точки з від'ємними координатами Х та від'ємними координатами У ?

Тепер ви готові до подорожі на острів Скарбів.

Гра «Острови Скарбів»

Я думаю , що ви всі читали книгу «Острів Скарбів» Роберта Льюїса Стівенсона. Згадаємо. Був собі такий капітан Флінт.

Як відомо , капітан Флінт ховав свої скарби на різних островах. На одному з островів у печері капітан Флінт сховав свої скарби. Вхід у печеру був дуже добре замаскований, і знайти його міг тільки старий пірат Бен Ган. Перед смертю Бен Ган вирішив залишити для нащадків шифрований лист — описання шляху , що веде до скарбу , та місця, де він схований.

Оскільки старий пірат отримав у свій час непогану освіту, він вирішив скористатися методом координат. Він узяв карту острова , накреслив на ній осі координат, вибрав одиницю виміру. До речі, зробив усе як слід.

У кожного на парті є ця карта острова. (На аркушах Г1 і Г2)

Головні орієнтири він позначив координатами чотирьох дубів:

(2,5; 3); (-5,5; 1,5); (-3; -5,5); (4,5; -4,5).

Позначити на карті Г1 ці точки, за одиницю виміру візьміть одну клітинку.


13

Скарб знаходиться в точці перетину прямих, що з'єднують перше і третє, друге і четверте дерево. (-0,5; -1,5)

Ви знайшли скарб і можете витратити його на облаштування свого острова.

А тепер почніть заповнювати карту острова Скарбів. Позначте на своїй карті різні об'єкти (колодязь, вишка для спостережень, склад, пальмовий гай, домівка отамана та інше), опишіть їх положення за допомогою координат сусіду по парті.

Нехай він відновить вашу карту , а ви у свою чергу відновите його карту на додатку Г2. Потім ви порівняєте свою карту й сусідову. Чия карта буде цікавішою?

Для роботи можна використовувати кольорові олівці.

Кожному об'єкту дайте назву й запишіть її разом із координатами на аркуші із завданнями.

Тепер на вас чекає завдання цікаве і складне водночас.



Завдання 3. Як відомо , скарби Флінта були сховані на різних островах. При цьому для шифрування місця схову неодноразово використовувався метод координат.

На рисунку (додаток В2) зображена карта острова, на якій видно два орієнтири (два великі камені). Сучасні шукачі скарбів не мають справжньої карти, але їм відомо, що камені на цій карті мали координати А(2; 1), В(-8; 2), а координати скарбу (-6; -6).



Знайдіть на карті місце , де знаходиться скарб.
V. Повідомлення домашнього завдання

Творче завдання. На аркуші в клітинку накресліть координатну площину. Накресліть рисунок на свій вибір, поруч з рисунком випишіть координати за порядком їх з'єднання.
VΙ. Підсумок уроку

14


ДОДАТОК А

Координатна площина


























у











































































































































































































































































































































О






















х


































































































































































































































































































15
ДОДАТОК В1































у























































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































































х




















































































































































































































































































































































































































































































































































































































Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка