Урок географії. 6 клас Тема. Унікальні форми рельєфу



Скачати 92.44 Kb.
Дата конвертації18.05.2017
Розмір92.44 Kb.
ТипУрок

Фролова О.О. вчитель вищої категорії. Новоолександрівська ЗОШ Єланецького р-ну

Урок географії. 6 клас

Тема. УНІКАЛЬНІ ФОРМИ РЕЛЬЄФУ ТА ЇХ ОХОРОНА

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про літосферу шляхом вивчення охорони надр; сформувати в учнів уміння працювати зі статистичними даними і тематичними карта­ми; продовжити формувати вміння учнів робити висновки, використовуючи отримані знання і додаткові джерела інфор­мації; сприяти розвитку екологічного мислення учнів, виховання господарського ставлення до природних багатств свого краю.

Базові поняття: мінерали, гірські породи, корисні копалини, при­родоохоронні території.

ЗМІСТ УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Бліц-опитування»

3 яких шарів складається материкова та океанічна земна кора?



Якими способами вчені вивчають склад земної кори?

3 якою метою вивчають земні надра?



Як людина використовує в господарській діяльності корисні копалини?

Що являє собою літосфера?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Прийом «Фантастична добавка»

Учитель. Ми живемо в оточенні повітря і води, рослин і тварин, а також різних каменів. Камені зазвичай відносять до «неживої при­роди», але часто можна почути, то навіть мовчазне каміння «живе» своїм особливим життям. Здавалося б, що незвичайного в камені? Проте це один із найдивовижніших витворів природи. Якщо уважно вдивитися в камені (демонструє зразки), шо повсюди навколо нас, то можна легко переконатися в тому, шо всі вони різні: одні — сірі, жовті, інші — зелені, червоні; одні тверді, а інші — пухкі. Всі камені — це гірські породи й мінерали, з яких складається земна кора. Вивчення будови, складу та властивостей гірських порід і мінералів дозволяє вченим відтворювати геологічну історію формування нашої планети. Вважається, що камені мовчать. Але це не зовсім так. Сьогодні на уроці ми з вами навчимося «слухати» та «розуміти» те, про що можуть розповісти камені.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгорнутий план етапу

1. Унікальні форми рельєфу – неповторні, свого роду єдині форми земної поверхні.

(Робота з текстом підручника — фронтально).

Завдання. Виписати в зошити:

А) Групи унікальних форм рельєфу;

Б) Дати їм коротку характеристику.

В) Підібрати до них приклади.

Створення унікальних форм рельєфу внаслідок внутрішніх та зовнішніх процесів Землі, роботи вітру, текучих вод, вивітрювання. (Дивись малюнок №1.)

2. Значення унікальних форм рельєфу.

Прийом « Творча лабораторія». (Кожному учневі потрібно назвати значення унікальних форм рельєфу.)

- Наукова цінність;

- Пізнання та «розповідь» про розвиток рельєфу;

- Дізнання про геологічний час;

- Збагачення знань про тваринний та рослинний світ, корисні копалини;

- Розвиток флори і фауни;

- Створення природничих музеїв та заповідників;

- Бережне ставлення до таких форм рельєфу.( Дивись малюнок №2)



4. Унікальні форми рельєфу на території України. (Короткі виступи учнів про унікальні форми рельєфу на території Кримського півострова: вулкан Карадаг, Великий каньйон Криму, Арабатська стрілка.) (Дивись малюнок №3)

Рубрика «Цікаво знати»

  • У південно-східній частині Подільської височини є невисокі вапнякові пасма з мальовничими вершинами. Це залишки давнього тропічного Сарматського моря. Його хвилі плюскотіли тут у неогеновому періоді кайнозойської ери, десь 20-25 млн років тому. Під час горотворення в Карпатах море відступило, а рештки його органічного світу стали основою для утворення величезних прибережних коралових рифів, що звуться товтрами. Подільські Товтри — унікальна пам'ятка геоло­гічного минулого, подібної якій немає в усій Європі. Головне їх пасмо завширшки від 2—3 до 10-12 км простягається приблизно на 200 км, перетинаючи Поділля від селища Підкаменя на Львівщині до Кам'янця-Подільського. В середньому товтрове пасмо підноситься над до­вкіллям на 50-70 м. Окремі вершини вздовж каньйоноподібних долин Дністра сягають 100-150 м. За надзвичайну мальовничість, за напоєну пахощами медоносів повітря цю місцевість називають Медоборами. Міцні товтрові вапняки Медоборів здавна використовуються як сировина для асфальтових і цементних заводів. З білого медоборського каменю споруджено давньоруську фортецю в Старому Збаражі, а також сотні сіл і міст, зокрема квартали відродженого після Великої Вітчизняної війни Тернополя.

  • Найбільше враження на всіх, хто приїздить до Канева, справляє напрочуд дивний рельєф навколишньої місцевості. Побачене тут раптово переносить нас з рівнини у справжнісінькі гори. Ці гори не позначені на картах, але Канівські гори — явище унікальне для всієї Східноєвропейської рівнини. Місцевість тут набуває гірського вигляду завдяки своєму окраїнному географічному положенню на стику Придніпровської височини та однойменної низовини, що роз­межовані долиною Дніпра. Загальна довжина Канівських гір — 75 км, максимальна ширина — 35 км. Кілька мільйонів років тому на тери­торії Канівських гір котило хвилі море. В його осадових відкладах збереглися рештки вимерлих тварин: молюсків, іхтіозаврів, плезі­озаврів, велетів-китів, акул, морських раків. На берегах моря росли пальми, фікуси, евкаліпти, янтарні сосни. Близько 260 тис. років тому територія була захоплена дніпровським льодовиком, який насувався з півночі. Ймовірно, шо саме льодовик насунув більш давні породи на молоді. Улесових і піщаних відкладах Канівських гір трапляються кістки мамонта, знайдені також кістки шерстистого носорога, велетня-оленя, зубра, печерного ведмедя тощо. Канівські гори є справжнім музеєм під відкритим небом, тому тут створений заповідник, де пра­цюють вчені геоморфологи, палеонтологи, геологи, біологи та ін. Чимало природних кам'яних утворень є в пустелі Арізона (США), у так званій Долині пам'ятників. На північному сході штату Вайомінг (США) є одна з найвиразніших природних скульптур — «Башта диявола», її навіть зображено на поштовій марці. Це округла брила діаметром близько 250 м з червоного порфіру заввишки 240 м. Існує думка, що «Башта дня вола» е залишком давнього геологічного утво­рення або вулкана.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Прийом « Власні приклади»

Завдання:

1. Розробіть власні заходи щодо збереження навколишнього середовища. Запропонуйте ваші варіанти розв'язання цих проблем та раціонального використання багатств Землі. (Піс­ля вироблення родовищ корисних копалин деякі котловани зали­вають водою, береги їх озеленюють. У водоймищах розводять рибу, водоплавних птахів, раціонально видобувати і використовувати корисні копалини, запобігати виник­ненню ярів, економно відводити землю під будівництво міст, фаб­рик, заводів, залізниць і шосейних доріг.)


Прийом «Власні приклади»

(робота в групах або індивідуально)



Завдання

розробіть власні заходи щодо збереження та раціонального використання корисних ко­палин.

Наведіть якомога більше прикладів корисних копа­лин, шо оточують вас або використовуються в повсяк­денному житті.




Прийом «Власні приклади»

(робота в групах або індивідуально)



Завдання

розробіть власні заходи щодо збереження та раціонального використання корисних ко­палин.

Наведіть якомога більше прикладів корисних копа­лин, шо оточують вас або використовуються в повсяк­денному житті.




Прийом «Власні приклади»

(робота в групах або індивідуально)



Завдання

розробіть власні заходи щодо збереження та раціонального використання корисних ко­палин.

Наведіть якомога більше прикладів корисних копа­лин, шо оточують вас або використовуються в повсяк­денному житті.




Прийом «Власні приклади»

(робота в групах або індивідуально)



Завдання

розробіть власні заходи щодо збереження та раціонального використання корисних ко­палин.

Наведіть якомога більше прикладів корисних копа­лин, шо оточують вас або використовуються в повсяк­денному житті.




Прийом «Власні приклади»

(робота в групах або індивідуально)



Завдання

розробіть власні заходи щодо збереження та раціонального використання корисних ко­палин.

Наведіть якомога більше прикладів корисних копа­лин, шо оточують вас або використовуються в повсяк­денному житті.




Прийом «Власні приклади»

(робота в групах або індивідуально)



Завдання

розробіть власні заходи щодо збереження та раціонального використання корисних ко­палин.

Наведіть якомога більше прикладів корисних копа­лин, шо оточують вас або використовуються в повсяк­денному житті.




Прийом «Власні приклади»

(робота в групах або індивідуально)



Завдання

розробіть власні заходи щодо збереження та раціонального використання корисних ко­палин.

Наведіть якомога більше прикладів корисних копа­лин, шо оточують вас або використовуються в повсяк­денному житті.



VI. Підсумок уроку

Заключне слово вчителя

Земна кора складається з гірських порід і мінералів, різних за влас­тивостями залежно від походження. Більшість гірських порід і мінералів широко використовуються людьми в господарській діяльності. Україна багата на різні види корисних копалин, що створює сприятливі умови для розвитку галузей господарства.

Наша планета багата на унікальні та неповторні за красою форми рельєфу. З метою їх охорони та збереження створюють природоохо­ронні території.

VII. Домашнє завдання

• Опрацювати параграф підручника, повторити параграфи розділу « Літосфера».

• Підготуватися до уроку узагальнення знань.



Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс

Скачати 92.44 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка