Інтегрований урок
контекстуального аналізу
(українська література – музичне мистецтво –
образотворче мистецтво)
6 клас
Тема: Л.Українка
Вірш «Тиша морська.»
Підготувала
учитель ЗОШ №26
м.Донецька
Бурда Ірина Валеріївна
2014 рік
Л. Українка «Тиша морська»
Мета: продовжити знайомити з поетичною творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці; проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості поезії «Тиша морська»;
розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння виразно читати поетичні твори; узагальнювати, систематизувати висновки; виховувати естетичні почуття, любов до природи.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу; інтегрований урок
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, підручник
Методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, метод «Мікрофон», рефлексія.
Перебіг уроку
І.Організаційно-мотиваційний етап
Стали, діти, підтягнулись, Один одному всі щиро посміхнулись. Поверніться обличчям до гостей І лагідно промовте: «Добрий день!» Продзвенів уже дзвінок, Сіли всі рівненько, Починаємо урок.
Відповіді на запитання. Гра «Мікрофон».(Слайд 1)
– Погляньте на цю картину. Як ви думаєте, що на ній зображено?
- Так, на картині зображений пейзаж.
- Пригадайте, що називається пейзажем?
Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.
2.А зараз погляньте будь ласка на ці зображення, що на них зображено? (Слайд 2 Морські пейзажі)
Відгадування загадки. Кругом вода, а з питвом – біда. Хто знає – де це буває? (На морі)
Образ моря в українській народній творчості починає з’являтися в часи створення козацького флоту. Прислів’я та приказки живуть в народній мові століттями, глибоко відображаючи історію та запам’ятовуючи події. Вони створювалися багатьма поколіннями, як правило, не мають автора, їх поетична мова багата, проста та виразна. Не можна оминути й прислів’їв та приказок, пов’язаних з морем, рибалками, риболовлею.
3.Учні наводять приклади прислів;їв та приказок .
Нащо в море воду лити, коли й так море повне.
До моря води не доливай.
Чекай моря погоди, то роса очі виїсть.
Сиди у моря та жди погоди.
І море починалося з краплі.
З малих крапель робиться море.
Ложкою моря не вичерпати.
Йому й море по коліна.
Море – рибальське поле.
Море перепливти – не поле перейти.
Море перепливти – не шматок хліба з’їсти.
Не море топить кораблі, а вітер.
По морю плавав, а води не бачив.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
1.Мотивація.
- Чи доводилося вам колись бувати коло моря?
-З чим асоціюється у вашій уяві море?
-Які звуки ви чуєте, коли уявляєте цю стихію? .
– Обґрунтуйте свою відповідь.
Технологія «Асоціативний кущ».
– Діти, коли ви чуєте чи вимовляєте слово «море», що ви уявляєте?
море
(Діти називають і записують на дошці слова, будуючи «асоціативний кущ».)
Вид пейзажу, об’єктом зображення якого є море, має назву марина. А художників, які пишуть море, називають мариністами.
3.Маринізм — морська тематика в художній літературі, позначена не тільки естетичним переживанням морських краєвидів та життя моряків, а доволі часто й поривом у незвіданий простір, бажанням до відкриття нового. Це і мариністичні мотиви, і образи в народній, класичній і сучасній літературах; жанри морського роману й мариністичної лірики, образи мореплавців, першовідкривачів, піратів та морських фантастичних істот у художніх творах.
Вічна загадка морського плеса та бажання людини знайти відгадку до його розуміння відкривають перед нами все більше нових граней осмислення мегаобразу моря. Найціннішими у розширенні семантичного діапазону образу морської стихії є твори багатьох українських письменників.
При творенні образу моря, водної стихії, українські мариністи подаючи водночас своє оригінально-авторське, філософськи насичене, суб'єктивне бачення цього образу, який за частотністю і символічним насиченням можна визначити як один із важливих мотивів їх творчості. Змалювання моря - традиційна тема в письменстві. До поетичної мариністики зверталися багато українських письменників. В творах їх більшості присутня морська тема.
Доповіді учнів
1-й учень
Представником мариністики в українській літературі можна вважати Івана Петровича Котляревського, який підкреслював, що тема моря була популярна і в духовних творах. Таким чином, морська стихія з давніх-давен наповнювала народну уяву.
. Пригадаймо уривок з «Енеїди»:
Прокляті вітри роздулися,
А море з лиха аж реве;
Слізьми троянці облилися,
Енея за живіт бере;
Всі човники їх розчухрало,
Багацько війська тут пропало;
Тогді набрались всі сто лих!
Еней кричить, що "я Нептуну
Півкопи грошей в руку суну,
Аби на морі штурм утих".
2-й учень
Александрів Володимир Степанович збирав усну народну творчість, етнографічні матеріали, опрацьовував фольклорні мелодії. Яскравим прикладом є «Пісня про всяку рибу». Це віршована казка на мариністичну тему.
«…Вийшла Стерлядь гостроноса,
Кілька йде простоволоса,
Осетер пливе, Білуга,
Вобла, Камбала, Севрюга;
Далі Сьомга, та Форелька,
Та Снітка мала, худенька,
І тріска йде нечупарна,
І Доратка люба, гарна…»
Поділіться з Вашими друзьями: |