Урок позакласного читання 3 клас в. Сухомлинський «Найважливіше примусити себе відчувати»



Дата конвертації19.03.2019
Розмір39.1 Kb.
#84941
ТипУрок

Вчитель вищої категорії Любимова Т.М.


ХЕРСОНСЬКИЙ ТАВРІЙСЬКИЙ ЛІЦЕЙ МИСТЕЦТВ

Методичний підхід до аналізу емоційно-образного змісту твору.

УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

3 КЛАС

В. Сухомлинський

«Найважливіше - примусити себе відчувати»

Вчитель вищої категорії Любимова Т.М.


Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю

В.О.Сухомлинського, учити дітей висловлювати власне ставлення до прочитаного, формувати правильний тип читацької діяльності, розвивати почуття відповідальності за свої вчинки.



Хід уроку

І. Орієнтовно-мотиваційний етап.

В небі завжди сонце

Світить ясно,

А в душі немає пустоти.

Світ тобі всміхається прекрасний

Якщо є багато доброти.

Сьогодні на уроці ми будемо:

  • удосконалювати читацькі навички;

  • мислити;

- робити висновки Мовна розминка

1. Читання складів 1 рядок.

  • Розповідна інтонація;

  • Питальна;

  • Стверджувальна.

  1. Читання складових таблиць. Гра «Кучугури», гра «Сходинки».

  2. Читання слів з карток-блискавок.

Красиві Утік Слід Людина

Слова Гвинтик Залишити

II. Введення в тему уроку.

  • Чи знайомі вам ці слова?

  • Де ми їх зустрічали? '

«Красиві слова»

«Кінь утік»

«Гвинтик»

«Який слід»

І

-Ім'я якої людини об'єднує ці оповідання?


Продовжити речення.

Усе своє життя В.Сухомлинський присвятив (дітям).

Він працював (директором).



В. Сухомлинський викладав (українську і літературу).

Письменник намагався зрозуміти (турботи і радощі дітей)

Він прагнув (бачити своїх вихованців добрими, чуйними,допитливими, працьовитими).



III. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні ми познайомимося ще з одним оповіданням В.Сухомлинського, яке називається «Найважливіше - примусити себе відчувати».

-Як ви думаєте, про що може бути це оповідання, судячи з назви?
(Що людина може відчувати? Любов, страх, радість, збентеження).
-Давайте розглянемо ілюстрацію до цього оповідання (іл.1).

-Як ви тепер думаєте про що буде розповідати нам це оповідання? (про хлопчика і дітей).

­-Що ми дізнаємося про хлопчика і дітей?

­Я підготувала для вас слова. ( Слова виділені червоним кольором закриті)



  • Виставляє напоказрозум



  • Я

  • найрозумніший



  • Зібралися у

  • похід





  • Розібралися за

  • парами



  • ніхто

  • Не хоче

  • заплакав хлопець

  • стає самотнім

  • Починати нове життя

  • Чи зрозуміли ви , про що буде йти мова в нашому оповіданні?

  • Висновок: одне слово не дає нам змоги зрозуміти зміст, треба ці слова оточити іншими словами.

  • Відкриваємо і читаємо вислови.

  • Я записала вислови в певній послідовності. Ця послідовність допоможе вам передбачити зміст.

  • -Читаємо перші два рядки, як ви гадаєте, про що буде йтися мова в нашому оповіданні?

  • (Що хлопець вважає себе найрозумнішим)

  • - Читаємо наступні 2 рядки.

  • Про що буде розповідатися в наступній частині?

  • - Читаємо наступні 3 рядки.

  • - Читаємо останній рядок.

  • IV. Первинне сприйняття тексту.

  • Словникова робота: напоказ

  • напровесні



  • НАЙВАЖЛИВІШЕ – ПРИМУСИТИ СЕБЕ ВІДЧУВАТИ

  • Читає вчитель

  • Вчився в одній школі Геннадій. Яке б запитання не поставила вчителька, він зразу ж піднімає руку, дає повну відповідь і одержує п’ятірку. ( Раніше знання учнів оцінювали за п’ятибальною шкалою і найвища відмітка була – п’ятірка)

  • Писав Геннадій краще від усіх, розв’язував задачі швидше від усіх.

  • Але не любили товариші Геннадія: занадто вже виставляв свій розум. ( Як ви розумієте цей вислів « Занадто виставляв розум»?)

  • Відповість на запитання вчительки й так подивиться на клас, наче каже: « Я – найрозумніший». ( Давайте подивимося чи вірним було наше припущення щодо змісту цієї частини? Як ми можемо коротко назвати цю частину тексу?Користуйтеся моїми ключовими словами. РОЗУМ НАПОКАЗ. Запис на дошці.)

  • Читає учень

  • Напровесні клас зібрався у похід. Раділи діти: скільки задоволення принесуть їм мандрівка та ночівля в лісі! ( Уявіть собі галявину, високу траву, квіти, літають метелики, багато простору, можна бігати, кричати, а вночі запалити вогнище, сидіти біля нього готувати їжу, спати в наметі. Чи хотілося б вам опинитися разом з цими учнями?)

  • Читає учень

  • Думали-гадали, які речі у похід брати, як обід варити, як на ніч влаштовуватися. І вирішили: потрібно брати одну ковдру, одну миску на двох. Швидко розібралися за парами. А з Геннадієм ніхто не хоче ні ковдри однієї брати, ні з однієї миски їсти.

  • (-Подивіться на наші ключові слова. Чи вірним було наше припущення?

  • - Як ви думаєте чи дружні стосунки були між учнями в класі?

  • - Прочитайте, які слова з тексту нам можуть це доказати?

  • - Як ми можемо назвати цю частину? Збори у похід)

  • Треба бачити людей іншими очима.Ти радієш, що ти розумніший за всіх. А треба сумувати.

  • Читає вчитель.

  • Заплакав хлопець, підійшов до вчительки й каже:

  • Я ж нікому й слова поганого не сказав…. За що мене незлюбили? ( Як ви гадаєте за що?)

  • Нелегка справа примусити себе говорити, - відповіла вчителька. Ще важче – примусити себе мовчати. І ще важче примусити себе думати. А найважче – це примусити себе відчувати.

  • ( Вас образили. Чи легко вам підійти до когось і почати про це говорити?

  • Але якщо я нікому не розповіла, моя образа залишається зі мною, не забувається, стає від того ще більшою. Чи легко носити цю образу в собі і мовчати?

  • А от ще важче примусити себе думати. Як ви думаєте, що В. Сухомлинський мав на увазі цими словами, про що повинен був замислитися хлопчик. ( Про свої вчинок, Що я зробив неправильно)





  • Читає учень.

  • Як же мені примусити себе відчувати?

  • Треба бачити людей іншими очима. Ти радієш, що розумніший за всіх. А треба сумувати, що немає розумнішого за тебе. Тому що кожний, хто вважає себе най-най, стає кінець – кінцем самотнім.

  • Подивимося на наші ключові слова, чи змогли ми передбачити розвиток подій?. Дайте назву.)



  • Читає учень.

  • Дякую за науку - сказав Геннадій. А в похід мені як же – йти чи ні?

  • Йди. Бери свою ковдру, свою миску і починай нове життя.

  • ( читають всі разом.) Відкривай очі на людей і вчись бачити по-іншому.

  • (- Як ви розумієте цей вислів « Відкривай очі на людей»)

  • - Подивилися на наші ключові слова. Чи вірним виявилося наше передбачення.

  • - Давайте дамо назву. ( Нове життя.)

  • V. Повторне читання тексту:

  • Читання тексту учнями. «Дощ». «Тиша».

  • Хто головний герой нашого оповідання?

  • - Давайте ще раз прослідкуємо за життям цього хлопчика.

  • Читання 1 частини (до слів «напровесні»).

  • Читання ланцюжком.

  • Автор свої думки і своє відношення вкладає в слова своїх дійових осіб.

  • Скажіть чи подобається нашому автору цей хлопчик Геннадій на початку нашої розповіді.

  • -Доведіть свою думку словами з тексту (занадто вже виставляв свій розум).

  • - Дайте назву цій частині, користуйтеся ключовими словами. (Розум
    напоказ).

  • . Читання 2 частини.

  • Як ви думаєте, чи дружні стосунки були між учнями в класі?

  • Прочитайте, які слова в тексті нам можуть це доказати.

  • (Вони разом збиралися в похід, не сперечалися!)


  • Читання третьої частини.

  • (Заплакав хлопець.... до слова «самотній»)

  • -Що автор вважає нелегкою справою? (говорити)

  • Що важче за цю справу? (мовчати)

  • А ще важче? (думати)

  • А найважче? (відчувати)

  • Геннадій повинен відчувати, що є люди, розумніші за нього.

  • Давайте подумаємо, що може відчувати людина до своїх батьків (любов, повагу).

  • -Що можна відчувати до своїх менших братиків і сестричок (ніжність, бажання турбуватися).

  • - Що можна відчувати, побачивши стареньку, немічну людину (бажання
    допомогти).

  • Читання четвертої частини.

  • - Як ви думаєте, чому наш автор порадив йти Геннадію в похід?

  • -Як ви гадаєте, чому хотів В.Сухомлинський нас навчити цим оповіданням. ? (Треба поважати інших людей.)

  • -Як ви гадаєте, чи зміг Геннадій стати порядною людиною. Чи з'являться у нього друзі?

  • Наш хлопчик Геннадій вважав себе найрозумнішим від усіх, і тому з ним не хотіли товаришувати.

  • Скажіть, а кому ще також важко знайти собі друзів?

  • Добрі поради

  • •Поводитися так, щоб іншим було приємно з вами.

  • Допомагати слабким, хворим,старим, а також тим, хто потрапив у
    біду.

  • •Пробачати помилки іншим. •Не бути жадібним.

  • Не заздрити

  • Жаліти інших

  • •Не змушувати хвилюватися за себе.

  • Помилився - визнай свою помилку.

  • Сказали - зробіть.

  • •Забули - попросіть вибачення.

  • Не можете сказати правду - поясніть чому.

  • У В.Сухомлинського було дуже багато друзів. Всі події, які він описував у своїх оповіданнях відбувалися у житті і письменник був їх свідком.

  • Прослуховування виступу дітей.

  • Я на сьогодні попросила наших дітей підготувати ще маленькі повідомлення про дитячі роки письменника, про його життєвий шлях. Давайте їх послухаємо.

  • Малий Василько зростав жвавим і допитливим хлопчиком. Він дуже любив малювати і одного разу навіть вирушив із своїми товаришами з свого села до міста Кременчуг за 35 кілометрів щоб навчатися у художній школі.

  • Коли В.Сухомлинський навчався у школі, то він приходив до школи раніше зі всіх і допомагав своїм товаришам розв'язувати завдання з математики.

  • Коли В.Сухомлинський навчався у школі, то зошити, пензлики, фарби було купити дуже важко. Але їх можна було придбати за лікарські рослини. За одну склянку насіння акації давали 2 зошити. Тому маленький Василь ціле літо був у лісі і збирав лікарські рослини, щоб обміняти їх на зошити.

  • В.Сухомлинський став учителем у 17 років і залишався їм все життя.

  • В.Сухомлинський в 32 роки вів щоденник, де записував свої роздуми про дітей. Потім його роздуми стали оповіданнями.

  • В.Сухомлинський був впевнений у тому, «що людина починається з добра, а добро відчиняє засуви будь-яких дверей чи брам». В.Сухомлинський сам був доброю людиною і хотів, щоб усі діти виросли добрими і чуйними.

  • Робота в парах.



  • Складання прислів’їв .

  • Хто людям добра бажає не зроби зла.

  • Перший крок до добра той і собі має.

  • Хто не чинить лихого добрі наслідки.

  • Добрі наміри тому не страшно нічого.





  • Ось і закінчився урок, але не скінчилася дорога добра. Вам ще, діти, жити і йти цією дорогою все своє життя. Хочеться, щоб на цій дорозі ви не загубили людяності, чесності, чуйності.

  • В нашій бібліотеці є книга В.О.Сухомлинського «Чиста криниця». Ця книга у нас з'явилася 19 років назад, коли тільки-но відкрився наш ліцей. Вона має ось такий потертий вигляд, бо дуже багато дітей її читало. Я вам раджу взяти цю книжечку і прочитати.

  • Але не тільки В.Сухомлинський писав у своїх творах про ваших однолітків. Ми будемо продовжувати тему «Справи твоїх ровесників. І на

  • наступний урок читання ви всі прочитаєте оповідання Ярослава Стельмаха «Нахаба»

  • Закінчимо урок словами В.О.Сухомлинського:

  • «Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання відбивається на людях, які тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим, що можна. Перевіряй свої вчинки ... Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре».

  • наступний урок читання ви всі прочитаєте оповідання Ярослава Стельмаха «Нахаба»

  • Закінчимо урок словами В.О.Сухомлинського

  • Вчитель:

  • «Ти живеш серед людей. Не забувай, що кожен твій вчинок, кожне твоє бажання відбивається на людях, які тебе оточують. Знай, що є межа між тим, що тобі хочеться, і тим, що можна. Перевіряй свої вчинки ... Роби все так, щоб людям, які тебе оточують, було добре».




Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка