Урок роздум з елементами тренінгу на тему: бояриня чи горда українка? "Окраїна"?



Скачати 117.5 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації03.11.2018
Розмір117.5 Kb.
ТипУрок
  1   2   3

Урок – роздум з елементами тренінгу на тему:


БОЯРИНЯ ЧИ ГОРДА УКРАЇНКА? “ОКРАЇНА”? - НІ! НАША УКРАЇНА!...


Тема.

Трагедія Оксани та Степана, всього народу України часів доби Руїни; вивчення твору в контексті з сучасними історичними подіями


Мета.

Розкрити проблеми сутності історичної правди. Розвивати вміння аргументовано висловлювати власні думки; відстоювати свою позицію; сформувати вміння системно працювати з різними джерелами інформації.Формувати патріотичні почуття, виробляти вміння порівнювати з сучасним життям.


Обладнання.

Магнітофон, записи пісень (“Пікардійська терція”, О.Білозір “Сонце”...), картки-плакати, блок-схеми, листки-пам”ятки для учнів , записи уривків драми “Бояриня” у виконанні О.Папуші та І.Папуші , тлумачний словник.



На дошці презентовані дітьми висловлювання письменників, самої Лесі Українки:

1 . Чужина – могила, чужина – труна,

Душа на чужині, як чайка сумна... (Олександр Олесь)
2 . ....Люде! Люде!

За шмат гнилої ковбаси

У вас хоч матір попроси,

То оддасте... (Т.Г.Шевченко)


3. Чи довго ще, о Господи, чи довго

ми будемо блукати і шукати

рідного краю на своїй землі... (Леся Українка)
4. Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна,

Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

Поглянути ще раз на рідну країну... (Леся Українка)


5. Заржавіють від сліз кайдани,

Самі ж ніколи не спадуть! ..


6. Нащо даремнії скорботи?

Назад нема нам вороття!

Берімось краще до роботи,

Змагаймось за нове життя!.. (“Сльози-перли”, Леся Українка )


7. Он земля твого народу!

Борись і добувайся батьківщини,

Бо прийдеться загинуть у вигнанні

Чужою-чуженицею в неславі...(“Дим”, Леся Українка)


Учитель пропонує створити певні творчі групи:

“художники”, “історики”, “психологи”, “дослідники”


ХІД УРОКУ
Вступне слово вчителя:
Україна... Руїна... Чужина...

Це доля-шлях Вкраїни журавля...

Злетів він, мріявши, - і впав, не долетівши,

До Сонця-Правди – символу Життя!.. – епіграф уроку


Ціла епоха – період Руїни – одна з найтяжчих сторінок у історії України . Епохи не існують самі по собі, іх творять люди...

Леся Українка надає уваги такому лиху як національна пасивність, зневіра, розчарування...

“Бояриня” – то дзеркало душі самої авторки, вияв любові до уярмленої України...
Знову весна ...В край далекий козачий

Повертаються, линуть журавлині ключі...

А у теремі гірко вкраїнка-бояриня плаче,

Бо Вкраїна –Руїна, бо руїна у власній душі...


Про це прекрасна драма Лесі Українки ”Бояриня”. Сьогодні ми простежимо , звідки джерела трагедії, у чому трагедія головних героїв – Оксани, Степана...
Вчитель пропонує метод “криголам” – самопрезентація творчих груп, оголошення ними

методів свого дослідження

Вироблення правил групової роботи; ознайомлення з “Пам”яткою роботи”





- регламент;

- слухати і чути;



- бути доброзичливим;

- бути активним;



- дотримуватись теми

- бути чітким у висловлюванні

ПЛАН РОЗДУМУ:

1. Руїна – трагічна історична доба України.

2. Національна проблема.

3. Трагізм образів – трагізм України.

4. Оксана та Степан – заручники долі.

5. Проблеми твору в контексті сьогодення.
Працює група “історики”:
І. Розглядаємо першу сторінку уроку -“РУЇНА –ТРАГІЧНА ІСТОРИЧНА ДОБА УКРАЇНИ”
Учні ознайомлюють клас з історичною довідкою:

Поетесу завжди цікавили сюжети, пов”язані з історичними подіями. З листів до чоловіка улюбленої сестри Ольги – Михайла Кривинюка:

“Леся Українка працювала над написанням брошури з історії України; мала неприхильне ставлення до Росії в цілому, так і до Переяславської угоди ...”

Леся Українка: ”...сама Москва прищеплювала з великим трудом, правдами і неправдами віру в те, ніби все робиться без відома царя, та обіцянками замилювала очі, тут же свідомо збираючись не додержати їх...”.



Вибравши для свого твору одну з найтрагічніших епох в історії України, так звану епоху Руїни, поетеса порушує питання, які є найголовнішими. Адже не знищення Батурина Петром 1 та Запорозької Січі Катериною П перетворило Україну на покірну колонію, населення якої століттями проливало кров на всіх чужих землях, що загарбувала Росія, (поч. з 18–17 ст.), коли щороку її територія розширювалась на розмір сучасної Естонії, та віддавала і хліб, і інтелект, і таланти на прославлення російської культури, а те, що це населення смиренно погодилося зі своєю долею і погоджувалось з будь-якою формою приниження і навіть знищення...
Пропонує вчитель розглянути блок-схему №1:



Вчитель: Які ще поняття ви б обрали для обговорення даної блок-схеми?

Вчитель пропонує вправу “Очікування” (діти на спеціальних картках-підковках з клейкими папірцями описують певні поняття, явища, які слід згадати в обговоренні, наприклад:




По можливості, діти наводять певні цитати, посилаючись на твір.
ІІ. “НАЦІОНАЛЬНЕ ПИТАННЯ” – друга частина уроку.
Любов, батьківська хата, оберіг

Вкраїнський звичай, мова, стрій,

Молитва отча, рідненька земля –

Усе чужина тихо одбира...


Кохання чисте , вірне, вічне

Завжди давало людству два крила,

Та тільки чужина одвічно

Хотіла вкрасти нації чуття...


Леся Українка гостро поставила національну проблему . Це підготувало те глибинне проникнення в національну самосвідомість, яке вона зробила в тих двох драматичних творах, які були присвячені українській тематиці:




Вчитель пропонує інтерактивний метод – “МОЗКОВУ АТАКУ” (визначаємо питання роздуму):
- Які сім”ї головних героїв?

- Що є джерелом людської снаги?

- Що єднає людину і батьківщину?

- Де витоки внутрішньої драми Оксани та Степана?

- Чому герої не можуть реалізувати свій внутрішній патріотичний потенціал?

- Що таке воля, свобода?

- Чи наші герої зрадники?

- Чому нема протесту проти наруги ?

Діти висловлюють певні висновки
ІІІ. Вчитель: Третя сторінка уроку – “ ТРАГІЗМ ОБРАЗІВ – ТРАГІЗМ УКРАЇНИ...”

Пропоную послухати гурт “Пікардійська терція”і осмислити зміст. Якому герою імпонує композиція”?

Леся Українка шукає справжнього героя дня, лідера держави, людину, яка основне завдання бачить у:





Вірному служінню українському народові

Захисті його інтересів

Розбудові державності


Розглядаємо ПРОБЛЕМУ ВНУТРІШНЬОГО ЗРАДНИЦТВА:

(Це питання актуальне і в наш час... Україна – полігон для експериментів окремих партії, що призводить до втрати власної державності. Та початок цієї втрати у загибелі власної гідності, що прирівнюється до внутрішнього зрадництва ...)

Отож,


внутрішнє зрадництво громадянське зрадництво

болюча проблема українців


Авторка доводить, що справжнім героєм є українська інтелігенція часів Руїни,її фактична загибель. Поетеса простежує поетапне знищення інтелігенції...



Звучить фонограма запису цитат з твору “Бояриня” у виконанні акторів театру
Працює група “істориків”:
Це помилка ряду представників української шляхти, яка подала голос на Переяславській раді за союз з Москвою. Помилка в тому, що українці, не знаючи російської ментальності, орієнтовані здавна на будь-яку хитрість та відмову від вірності даному слову, поклалися на царську милість, чесність та порядність. Для лицарського духу, яким був провідним в українській самосвідомості до епохи Руїни, було неможливим зламати слово. І тут всі були рівні перед лицем честі та внутрішньої совісті:
БЛОК-СХЕМА №2 (Ментальність)



УКРАЇНА




РОСІЯ

Вірність слову
Вільний лицарський дух

Честь


Гідність

Щира довіра






Хитрість

Відмова


Недотримання слова

Свавілля царів



Саме тому українці, які вітали Переяславську угоду, не усвідомили того, що вони потрапили в зовсім інший,не відомий європейській культурі, світ.


Працює група “психологи”:
Простежимо психологічні переживання головних героїв:
СТЕПАН:

Не задля соболів, не для казни

Подався на Москву небіжчик батько!

Чужим панам служити в ріднім краю

Він не хотів, волів вже на чужині

Служити рідній вірі, помагати

Хоч здалека пригнобленим братам,

Єднаючи для них цареву ласку.

Старий він був обстоювати збройно за честь України...
Батько Степана міркував відповідно до свого розуміння честі та совісті. Але, служачи чесно Московській державі, він не заробив навіть поваги і шани за свою службу, і що найгірше –


Каталог: bitstream -> 123456789 -> 4056
123456789 -> 1. Коротко про симетрію…
123456789 -> Звіт про науково-дослідну роботу регіональні особливості стану кишкової мікрофлори у дітей із соматичними захворюваннями Оцінка стану кишкової мікрофлори у дітей раннього віку, хворих на пневмонію на фоні залізодефіцитної анемії
123456789 -> Звіт про науково-дослідну роботу регіональні особливості стану кишкової мікрофлори у дітей із соматичними захворюваннями зміни мікробіоценозу кишечника у дітей, хворих на гострий обструктивний бронхіт бронхіальну астму (проміжний)
123456789 -> Використання науково-технічних бд у наукових дослідженнях Васильєв О. В., к т. н
123456789 -> Розвиток банківського споживчого кредитування
123456789 -> Реферат дипломна робота містить 128 сторінок, 17 таблиць, 21 рисунок, список використаних джерел з 108 найменувань, 6 додатків
123456789 -> Урок з хімії у 9-му класі на тему: "Жири. Склад жирів, їх утворення. Жири в природі. Біологічна роль жирів"

Скачати 117.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка