Урок Тема: Будова квітки



Скачати 450.29 Kb.
Дата конвертації09.11.2017
Розмір450.29 Kb.
ТипУрок
Урок

Тема: Будова квітки

Мета: Ознайомити учнів з генеративним органом рослин - квіткою, розглянути будову і різноманітність квіток; підвести їх до висновку, що квітка – це орган розмноження; виховувати бережливе ставлення до природи; сприяти розвитку критичного й логічного мислення; виховування любов до рідного краю.

Обладнання і матеріали: таблиця «Будова квітки», модель квітки, природний об’єкт, картинки, фотографії різних квіток, малюнки квитів, книги, презентація «Будова квітки», проектор, екран.

Базові поняття і терміни: генеративні органи, квітка, квітколоже, квітконіжка, оцвітина, чашечка, віночок, тичинка, маточка.

Методи: словесні, практичні.

Тип: комбінований, лабораторне дослідження.

Структура і зміст уроку:

І Організаційний етап.

Привітання. Перевірка відсутніх.

Сьогодні ми продовжуємо розглядати питання курсу «Ботаніка». Давайте згадаємо, що вивчає наука ботаніка?

ІІ Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

А) До початку вивчення нового матеріалу ми згадаємо, які частини квіткової рослини ми вже з вами вивчили? (корінь, пагін: стебло, лист, бруньки). Я пропоную пройти тест з теми «Будова вегетативних органів рослин».



Тест

1. Як називається зона кореня, що захищає верхівку кореня від механічних пошкоджень?

А зона розтягування

Б зона всмоктування

В зона поділу

Г кореневий чохлик

2. Як називається осьова частина пагона, що об’єднує в одне ціле всі його частини?

А листок


Б брунька

В стебло


Г корінь

3. Вирости, що іноді розвиваються біля основи черешка, називаються:

А листки

Б прилистки

В пелюстки

Г жилки


4. Видозміненим укороченим пагоном, необхідним для насінного розмноження, є:

А квітка


Б корінь

В брунька

Г плід

5. Як називається коренева система, у якій головний корінь відсутній, а від основи стебла відходять численні додаткові корені?



А ризоїди

Б стрижнева

В мікориза

Г мичкувата

6. З яких частин складається листок?

А з пелюсток та черешка

Б тільки із черешка

В з листкової пластинки та черешка

Г з листкової пластинки та прилистків

(Відповідь: 1-г, 2-в, 3- б, 4- а, 5- г, 6-в)

Б) Давайте спробуємо зараз сформулювати тему нашого уроку. Вам надані назви тварин та рослин, по першим буквам прочитайте слова.

Бабка Устриці Дельфін Овес Вовк Айстри Конвалія Волошки Ірис Таргани Омар Кенгуру

ІІІ Вивчення нового матеріалу

Вірно, тема уроку:



«Будова квітки»

Щоб жити, треба сонце, воля та маленька квітка.

Г.Х. Андерсен

Діти, у нас сьогодні найгарніший урок зі всього шкільного курсу ботаніки.

Дуже давно, коли на Землі ще не було людини, ґрунт протнув маленький пагінець, потягнувся до неба, до сонця й розквітнув квіткою. Якою була та квітка, ніхто не знає. Але, без сумніву, у світ прийшла краса.

А) Роль квітів у житті людини

Квіти, часто ставили предметом натхнення для багатьох поетів, художників, композиторів. Картини, ліричні та музичні твори, створені ними до сих пір приводять нас в захват.

• Художники . М.Врубель «Бузок», «Роза», Ван Гог «Білі троянди», О.Назаренко «Бузок», «Гладіолуси», Н.Муравська «Квіти та море», Катерина Білокур, учні школи №3

• У міфах та легендах Давньої Греції часто згадуються квіти. Афродіті, богині кохання і вроди, присвячено червону троянду. Міф оповідає, що раніше троянди були тільки білими. Це Афродіта створила червону.

Міф (розповідь учня): коли Афродіта дізналася про смерть коханого Адоніса, то кинулась до місця його загиблі, бігла через кущі шипшині, не помічаючи, як гострі колючки ранять їй руки. Там, де падали краплі її крові, білі троянди перетворювалися на червоні.

• Поети та композитори не можуть уникнути теми квітів у своїх творах.

(Виступ учня)

Квіти. (музикальне супроводження П.І. Чайковський «Вальс квітів»)

Які дивовижні ці квіти,

У кожній чарівність своя.

Всі різні, та й що говорити —

У квіти закохана я.

Дивитись годинами можна

На ніжні пелюстки в росі.

Дивує і радує кожна,

А щастя дарують усі. Надія Красоткіна

• Народна творчість.



Загадки.

***


Я найперша зацвітаю

Синім цвітом серед гаю,

Відгадайте, що за квітка,

Бо мене не стане влітку

(Пролісок)

* * *


Запалали в чистім полі,

Наче галстуки червоні.

То палає в полі так

Польовий червоний...

(Мак)

* * *


Стережуть колючки їй

Цвіт весняний запашний,

А осінньої години -

Червонясті намистини.

(Шипшина)

* * *


Із зеленої сорочки,

Що зіткав весною гай,

Білі дивляться дзвіночки.

Як зовуть їх? Відгадай!

(Конвалії)

* * *


Стоять в полі сестрички:

Жовті очка, білі повічки

(Ромашки)

* * *


Стоять красуні на воді,

Вінки в них білі й золоті

(Лілеї)

Прислів’я і приказки

*Без шипів троянди не буває

*Де волошки, там хліба трошки

*На добрий цвіт бджола летить

*Підлеслива людина – гадюка під квітами

*Розцвітає, що маків цвіт

*Скільки цвітом не квітнули, а бути опадати

Є дуже багато різних квіткових рослин. Але кожна цвіте по-своєму. Квіти відрізняються кількістю, розміщенням і будовою своїх частин, розміром і кольором.

Цікаві факти:

1. Ряска – водна рослина має найменші квітки, розмір яких 1 мм.

2. Рафлезія Арнольда має найбільшу квітку у світі до 1 м в діаметрі.

3. Тропічний хвилівник має оцвітину за формою, яка нагадує трубу грамофона. Її розмір сягає 30 см в діаметрі.

4. У лотоса амазонського квітка цвіте півгодини.

5. У орхідеї квітка цвіте 50 діб.

6. Арабидопсис – це рослина яка побувала у космосі і цвіла там.

Б) Розглянемо будову квітки.

Які бувають бруньки? З якої бруньки розвивається квітка?

Квітка – це орган насінного розмноження, являє собою вкорочений видозмінений пагін.



Розповідь вчителя використовуючи модель квітки, схеми .

Будова квітки





Проста оцвітина



Подвійна оцвітина

Поетапне закріплення. Підпишіть складові частини будови квітки, і позначте квітконіжку, квітколоже, чашечку, віночок, тичинки, маточку (підручник мал.135)



В) Різноманітність квіток



Для того щоб краще розібратись у будівлі квітки, вчені-ботаніки запропонували формулу квітки.

Поетапне закріплення: формула квітки шипшини Ч5В5Т∞П∞

Фізкультхвилинка

Кульбабки

На леваду я пішла б,

ціла купа там кульбаб –

ніби сонечка малі

посідали на землі.

Я нарвала б тих квіток

та сплела б собі вінок,

щоб і я була в вінку,

наче квітка на лужку.

Діти, тільки що ми нарвали квітів й сплели дівчатам віночки. На один віночок потрібно 34 квітки. У нашому класі 12 дівчат. Скільки квітів вони зірвали для своїх віночків?

Та мало хто з вас замислився, що за час існування людства наша планета загубила більше 50% свого рослинного покриву. Сотні видів рослин, квітів щезли з поверхні Землі, багато знаходиться до сих пір на грані знищення!(Червона книга України)

Г) Лабораторне дослідження

Тема: Будова квітки

Мета: вивчити будову квітки

Обладнання і матеріали : модель квітки зошит, підручник

Хід дослідження:

1.Розглянте модель квітки. Знайдіть квітконіжку, пелюстки, тичинки, маточку. Підрахуйте число частин квітки, занесіть данні у таблицю:

Частини квітки Число частин квітки

Квітконіжка ------

Квітколоже -------

Чашолистики -------

Пелюстки -------

Тичинки -------

Маточки --------

2. Дайте відповідь на запитання:

• Яка оцвітина у квітки (проста, подвійна)?

• Яка чашечка(роздільнопелюсткова, зрослолиста)?

• Який віночок (роздільнопелюстковий, зрослопелюстковий)?

Д) Функціями квітки є: утворення спор, жіночого й чоловічого заростків, гамет, а також запилення, запліднення, формування насіння та плодів.

ІV Узагальнення, систематизація і контроль знань і умінь учнів

Робота у групах

1. а) Завдання «Перевертиш»

шачечак


б) Знайдіть помилку

Квітка – це орган вегетативного розмноження

2. а) Завдання «Перевертиш»

вікктожело

б) Знайдіть помилку

Маточка має зав’язь, стовпчик, приймочку, пиляк

3. а) Завдання «Перевертиш»

точмаак


б) Знайдіть помилку

Пелюстки утворюють чашечку

4. а) Завдання «Перевертиш»

юпелскит


б) Знайдіть помилку

Оцвітина є простої коли вона складається з чашечки та віночка

5. а) Завдання «Перевертиш»

цтиовіна


б) Знайдіть помилку

Квітка розвивається з вегетативної бруньки

6. а) Завдання «Перевертиш»

вікатк


б) Знайдіть помилку

Квітка – це орган вегетативного розмноження

Ми з вами сьогодні згадали велике різноманіття квіткових рослин, вони дійсно прикрашають наше життя. Краса квітів завжди спонукає до творчості. Пропоную вам самим скласти сенкани.

Квіти.


Прикметник: духмяні, чарівні

Дієслово: хвилюють, радують, прикрашають

Речення : буду їх завжди оберігати

Синонім, асоціація: Диво



V. Підсумки. Домашнє завдання:

1. Підручник §32 (6б.)

2. На новій ділянці недосвідчений садовод посадив кущ обліпихи. Минуло кілька років, а він так і не зібрав врожай, хоч у знайомого обліпиха була щорічно всипана ягодами. Чому? Що треба зробити, що б був врожай?

3. Зробить візитну картку своєї рослини згідно квітковому гороскопу : А-4, фото, легенда, короткий опис. (12б.)

Рефлексія. «Галявина»

- якщо вам урок сподобався і ви все зрозуміли, то приклейте на нашу галявину червону квітку,

- якщо вам урок не зовсім сподобався, то приклейте на галявину жовту квітку,

- якщо урок зовсім не сподобався, то - синю квітку.

Література:

1.Костіков І.Ю. Біогогія: підруч. Для 6 кл загальноосвіт. нав. закл./І.Ю. Костіков та ін.. – К.:Видавничий дім «Освіта»,2014.-256 с.:іл.

2.Відкриті та нестандартні уроки біології для 6 класу/ Упоряд. К.М. Задорожний – Х.: Вид. група «Основа», 2005. – 144 с.

3. Упатова І.П. Біологія. 7 клас: Розробки уроків.- Х.: Вид-во «Ранок», 2012.-304 с.-(Новий майстер-клас)

4.Задорожний К.М. Біологія. 6 кл.: План- конспекти уроків.-Харків: Веста: Видавництво «Ранок», 2001.-232 с.

5.І. Яценко, В. Назарова. Квіти-чарівна сила рідної землі// Біологія. Газета для вчителів біології №25, 11.2008 р.



6. worldfteacher.com Алиева Эльза Ахметжакиевна. Урок по биологии «Цветок, его строение и значение»

7. rudocs.exdat.com Тихонова Л.А. План-конспект открытого урока с использованием ИКТ по биологии «Строение цветка»
Каталог: wp-content -> uploads -> 2016
2016 -> Київський національний лінгвістичний університет базові навчально-методичні матеріали
2016 -> Програма навчальної дисципліни аграрне право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс
2016 -> Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи
2016 -> Програма навчальної дисципліни господарське право опис навчальної дисципліни форма навчання Курс Семестр
2016 -> Методичні Рекомендації Запобігання і виявлення
2016 -> Програма додаткового вступного випробування з фаху для вступників на здобуття ос
2016 -> Кз «Веселівська районна різнопрофільна гімназія» Веселівської районної ради
2016 -> Урок №3 Реферативна робота
2016 -> Лекція №1 Вступна лекція: Екологія як наука Екологія мета, завдання, методи, основні терміни та визначення

Скачати 450.29 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка