Урок Тема. Література рідного краю. Усний журнал.«Про славного земляка Євгена Гребінку»



Скачати 26.39 Kb.
Дата конвертації20.11.2018
Розмір26.39 Kb.
#65177
ТипУрок
Українська література, 8 клас

Урок


Тема. Література рідного краю. Усний журнал .« Про славного земляка — Євгена Гребінку»

Мета: продовжити знайомити школярів з письменниками Полтавщини, зокрема із життям і творчістю Євгена Павловича Гребінки, проаналізувати зміст його творів; розвивати усне мовлення, пам'ять, увагу; вміння грамотно висловлювати свої думки, робити узагальнення, висновки; формувати естетичний смак в учнів ; виховувати повагу до культурних надбань нашого народу, любов до рідної мови, чесність, доброту, сприяти розширенню читацького досвіду.

Обладнання: портрет Євгена Гребінки, бібліотечка його творів, ілюстрація до творів, презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Оголошення теми, мети уроку.

ІІI. Основний зміст уроку.

Перша сторінка

«Полтавська земля»

1. Вступне слово вчителя.

Полтавщина — край пісень і легенд , край письменників і поетів , край мислителів і учених , її імена перлами сяють в скарбниці світової мудрості . Благословенні місця .

З Іванової гори чуєш голос Котляревського , гаї наспівують журливі пісні легендарної Марусі Чурай ,стіни дзвіниці відлунюють неспішну ходу Панаса Мирного чи тиху говірку Володимира Короленка , віти старезних тополь грають романси Євгена Гребінки …

Непростим було життя Євгена Павловича Гребінки.

Народився наш славетний земляк 2 лютого 1812 року в сім’ї дрібного поміщика на хуторі Убіжище неподалік Пирятина на Полтавщині.

Хутір цей лише в офіційних паперах називався Убіжищем , жителям повіту він був відомий як Яр або Глибокий Яр, Оскільки розлігся на схилах глибокої долини. Із оселі Гребінок, що потопала в розкішному саду з величними багатолітніми дубами й пірамідальними тополями, липовими алеями і фруктовими деревами, відкривався чарівний краєвид: широка просторінь луків-боліт з темно-зеленою стіною таємничого очерету й осоки, серед яких журливо повивалася спокійна невеличка річка Оржиця, а далі – голуба далечінь безкраїх степових нив, чудові лісові гаї-острівці. Серед цієї мальовничої природи і пройшло дитинство майбутнього письменника.

На рідному хуторі Гребінка мав можливість познайомитися з життям народу, з його побутом і звичаями, з багатющими скарбами усного фольклору. Буйну уяву хлопця живили зокрема численні захоплюючі розповіді няньки-кріпачки Марини.

А докладніше про це розкажуть наші біографи.
2. Слово вчителя. Друга сторінка

«Біографія».

1. Початкову освіту Гребінка здобув удома від приватних учителів.

2. Влітку 1825 року Гребінка їде з батьком до Ніжина і складає екзамени до гімназії вищих наук.

3. Роки перебування в Ніжинській гімназії не були для Гребінки марними. Він збагатився знаннями, життєвим досвідом, з її стін виніс любов до літератури і пристрасну жагу до творчості.

4. Справжній розквіт таланту письменника.

5. У 1841 році упорядковує і друкує альманах «Ластівка».

6. Любов до рідного краю.

7. В останні роки життя Гребінка розпочав готувати до видання зібрання своїх творів у восьми томах.

8. 15 грудня 1848 року у Петербурзі після тяжкої хвороби (туберкульозу) у розквіті творчих сил Гребінка помер. Тіло його було перевезено на Україну і поховано в Мар’янівці Пирятинського повіту поблизу рідного хутору.

3. Слово вчителя.

Розглянемо творчу спадщину Євгена Гребінки, розпочнемо із байкарства .

Третя сторінка

«Байкарський доробок».

Найвизначніше місце в поетичному слові Євгена Гребінки українською мовою, як і взагалі в усій його художній спадщині, безперечно, посідають байки.

Створюючи свої байки під безпосереднім впливом Крилова, Гребінка зумів виявити власну творчу індивідуальність.

Байкарський доробок Гребінки складається з 27 творів, але за тематикою досить різноманітний.

«Ведмежий суд». Запозичивши у Крилова тему (байка «Крестьянин и овца »), Гребінка знайшов цілком оригінальне її втілення.

(Учень читає байку «Ведмежий суд») ПРЕЗЕНТАЦІЯ( диктор національного українського радіо)

У байці постає яскрава картина судового свавілля – від повної беззахисності невинного підсудного, якому й слова не дають промовити, і аж до типового факту, що донощику Лисиці теж перепадає частка – «ратиці» нещасного Вола. Ідейний зміст байки настільки прозорий, що вона навіть не увінчується звичайною для жанру мораллю, зате сама назва «Ведмежий суд»- постає афористичним узагальненням судового свавілля.

У інших байках також мова йде переважно про багатих і бідних, сильних і слабких, про повну безправність і беззахисність простого люду : «Зозуля та Снігур», «Ворона і Ягня», «Рожа та Хміль», «Горобці та Вишня», «Лебідь і Гуси» , «Сонце і Хмари». (учні виразно читають байки.)


4. Слово вчителя.

Увібравши народні традиції, творчо сприйнявши досвід Крилова, Сковороди, Гулака-Артемовського, Гребінка підніс байку до нового, вищого рівня, що мало велике значення для розвитку української літератури та літературної мови.

Ілюстрації до байок підготували учні….
Четверта сторінка

«Поезія».

Значне місце в творчості Є. Гребінки посідає лірична поезія.

Вірш Євгена Гребінки – це справжній гімн всеохоплюючому й беззастережному коханню; вірш, який викликав до життя народження пісні, що подолала простір і час.

З українських митців її виконували Іван Козловський і Борис Гмиря.


5. Слово вчителя.

Ми повинні не лише пишатись, а й мати гордість за українську культуру та її внесок до світової культури; мати гідність та самоповагу, а світові показувати і нагадувати, що «наше є наше», якого ми нікому не віддамо.

А зараз, до вашої уваги, романс «Очі чорнії» у виконанні … Федора Шаляпіна(одного із перших виконавців, запис якого зберігся на платівках) …..

Слухайте і насолоджуйтесь!


6. П’ята сторінка

«Музична»

(Звучить пісня «Очі чорнії»)
Журналіст і поет-лірик Юрій Тараненко дав прекрасний варіант «Очі чорнії» українською:
Очі чорнії, аж палаючі,
Очі пристрасні та жадаючі!
Як люблю я вас! Як боюсь я вас!
Певно, стрів я вас у недобрий час.

Темний погляд ваш – як морська глибінь.


По душі моїй в нім жадоби тінь.
Бачу пломінь я переможний в нім:
Серце спалене у вогні страшнім.



Та жену журбу і печаль свою
На мою судьбу я не ремствую:
Найдорожче все, що Господь дав нам,
Я пожертвував огняним очам.


7. Слово вчителя. Шоста сторінка.

«Прозаїк»

Гребінка був автором понад 40 повістей, романів і оповідань, які умовно можна поділити на кілька тематичних циклів:



-показ окремих сторін українського життя («Рассказы пирятинца», «Вот кому зозуля кувала», «Мачеха и панночка», «Чайковский»);

-побут і звичаї чиновництва («Лука Прохорович», «Верное лекарство», «Полтавские вечера»);

-поміщицька сваволя та пригнічення кріпаків («Кулик», «Бывальщина», «Злой человек»);

-загибель маленької людини в бездушному середовищі («Записки студента», «Доктор Заборов» та ін.).

У прозовій спадщині особливе місце займають повість «Кулик» та роман «Чайковский».

У повісті «Кулик» : трагічна доля двох кріпаків;. їхнія душевна краса; бездушність поміщиків.

Герої «Кулика» - прості, але справжні люди.

Широко використовуючи народні легенди й пісні, родинні перекази (мати письменника походила з давнього роду Чайковських), Гребінка в романі «Чайковський» зумів правдиво зобразити суворе життя козаків, їх хоробрість і мужність в бою, відданість у дружбі та створив типові образи, вірні історичній правді своїми характерними рисами, властивими народові в період його боротьби проти поневолювачів.

Роман наскрізь пронизаний українськими піснями, сповнений подробицями тогочасного побуту.


8. Слово вчителя .

Рання смерть обірвала творчість обдарованого і самобутнього письменника в повному розквіті. Але й досі живуть його кращі твори, які дають нам естетичну насолоду. Тому відзначення ювілею Гребінки за рішенням Юнеско серед знаменних дат у всьому світі свідчить про те, що його спадщина не тільки документ минулого, вона й зараз дорога людям своїми визначальними рисами і несе світло гуманізму.
ІV. Підсумок вивченого.

1. Слово вчителя . Сьома сторінка

«Відповідність»

Діти, зверніть увагу на дошку і встановіть відповідність : 6; 13; 27; 36; 40.

6 років навчався у Ніжинській гімназії;

У 13 років поїхав із батьком до Ніжина складати екзамен;

27 творів — байки;

36 років він прожив;

40 — прозових творів.
2. Слово вчителя . Восьма сторінка

«Асоціативний кущ»

А зараз , діти, ми вшануємо пам’ять нашому славетному землякові — Євгену Гребінці, образно поклавши квіти маківки до могили у селі Мар’янівка.



  • Скласти асоціативний кущ «Євген Гребінка».(запис у зошиті)

Полтавщина;Ніжинська гімназія;видатний ,байкар,перекладач,видавець, річка Оржиця, цікавий ; поет; «Кобзар»; роман « Чайковський», Убіжище; любив Україну; патріот, письменник, «Очі чорнії», земляк,громадський діяч, рішення ЮНЕСКО, Мар’янівка, повісті, критичні статті, 205-річчя, альманах «Ластівка».

Дев’ята сторінка

« Сенкан»

Гребінка

Видатний, особливий

Зворушує, захоплює, повчає

Гребінка — наш славетний земляк.

Патріот.

Ми повинні пам’ятати геніїв українського народу. Адже вони – запорука формування нашої національної свідомості, нашого патріотизму, нашої любові до Батьківщини.



VI. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів.
VII. Домашнє завдання.

Ілюстрації до творів Євгена Гребінки, сенкан.
Каталог: doc -> files -> news -> 612
news -> Учнівська конференція «Чорнобиль – біль і трагедія України» Мета
news -> План-конспект бінарного заняття гуртка „Mit Spa? (музичне виховання + німецька мова) 7 клас
news -> Чарівний олівець
news -> Програм а література ( російська та зарубіжна) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою
612 -> Лиманський центр професійного розвитку персоналу регіональна філія «донецька залізниця»
612 -> Урок у 5 класі Тема. Іменники, що означають назви істот і неістот Мета: навчальна
612 -> Оголошення незалежності до нової України. Мета
612 -> День знань «Здорова родина – успішна країна» Мета
612 -> Міністерство освіти і науки України Державний вищий навчальний заклад «Приазовський державний технічний університет»

Скачати 26.39 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка