Урок української літератури в 11 класі Тема. Євген Плужник. Поема



Дата конвертації16.02.2019
Розмір1.27 Mb.
#83026
ТипУрок
Урок української літератури в 11 класі

Євген Плужник. Поема „Галілей” – унікальне явище в літературі 20-х років

Урок української літератури в 11 класі



Тема. Євген Плужник. Поема «Галілей»

Мета. Допомогти учням усвідомити глибину і красу поетичного слова Євгена Плужника, розвивати навички аналізу великих ліричних творів, їх виразного читання, висловлення власних думок і вражень із приводу прочитаного; виховувати гуманістичні почуття, любов до поезії, естетичний смак.

Обладнання. Портрет письменника. Видання творів, ілюстрації(Іван Марчук).

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань і розвитку на основі умінь та навичок ( за Є. А. Пасічником).

Епіграф уроку.

От ликующих, праздно болтающих,

Обагряющих руки в крови.

Уведи меня в стан погибающих.

За великое дело любви.

Н. Некрасов

Цей епіграф (авторський - до твору – «захований,» до часу, однією з ілюстрацій)

Мотто:


  1. Убієнним синам твоїм

Всім Їм – Осанна!

Є. Плужник



  1. Добрий ранок, моя одинокосте.

Холод холоду. Тиша тиш…

Л. Костенко

3. Вірю – сльоза одинока каліки

Важить більш, ніж промови,

Баланси і тисячі віршів і драм!

Є. Плужник


4. Як страшно!

Людське серце до краю обідніло.

П. Тичина

«Займи позицію»

Завдання учням.

Дайте відповідь «Так» чи «Ні» на поставлені запитання.



  • Чи може бути поет вільним від свого часу?

(Ні, не може, тому що він є частиною суспільства і не обирає час, а змушений або коритися, або протистояти його впливові);

  • Чи зобов’язаний митець відгукуватися на злободенні проблеми свого часу?

(Так, зобов’язаний, тому що письменник є обличчям свого народу і його совістю);

  • Чи може поет вплинути на суспільство, владу?

(Безперечно, адже він має зброю – «слово», тому кожна влада «боїться» справжніх митців і намагається їх підкорити або знищити);

Очікувані результати (упродовж уроку учні повинні досягнути таких цілей):

  • Визначити провідні ідеї твору, довести їх важливість;

  • З’ясувати стильові й жанрові особливості твору;

  • Висловити власні враження і міркування з приводу прочитаного;

  • Означити художньо-естетичні риси твору;

  1. Слово вчителя.

«Неголосного за життя, приреченого сталінщиною на посмертне забуття, не відомого широкій публіці і в наступні часи Є. Плужника сьогодні визнано одним із найвизначніших українських поетів XXст. Плужник – поет широкого гуманістичного пафосу і суму над долею безневинних жертв; поет чесної й глибокої рефлексії, незрівняний майстер лаконічного, сповненого тонкої і гострої думки, нескінченно багатого в інтонаційному розумінні ліричного вірша – таким увійшов у духовний світ естетично чутливого читача», - так високо оцінено творчий доробок та особистість поета в «Історії української літератури XX ст..»

Отож у нас сьогодні є нагода звірити свої читацькі відчуття. Щоб перевірити, які враження на вас справив життєвий і творчий шлях Євгена Плужника, звернемося до ваших сенканів, які ви склали вдома. (перевірка одного з елементів домашнього завдання)



II.Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання. (Сенкани до життєвого та творчого шляху Є. Плужника).



Євген Плужник

  1. Поет.

  2. Філігранний, емоційний.

  3. Працює, творить, захищає.

  4. Захоплююсь його творчим потенціалом.

  5. Ніжність.




  1. Експресіоніст.

  2. Творчий, сильний.

  3. Бореться, страждає, еволюціонує.

  4. Точне мистецтво його слова.

  5. Оптиміст.




  1. Поет-філософ.

  2. Працьовитий, мужній.

  3. Відстоює, допомагає, досягає.

  4. Мені подобаються його твори.

  5. Романтик.

III. Оголошення теми, очікуваних результатів учителем.

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

-Пропоную вам, діти, образ часу, створений музикою і фільмуванням. (На тлі пісні гурту «Океан Ельзи» демонструються кадри документального фільму про часи громадянської війни, голоду в Україні 1921-1922рр.)

У записі теми уроку відсутнє слово, що зазначає жанр твору . Щоб визначити його і риси літературного напряму, ви повинні будете виконати завдання, з’ясувати особливості сюжету, образної системи, дійових осіб, психологічні аспекти та синтаксичну структуру тексту:

Літературний

Напрям Жанр


  1. «Потік свідомості». сюжет 1.Відсутній.

  2. Персоніфіковані,

незвичні образи. 2.Нетрадиційні.

  1. Героїв-людей немає. персонажі 3.Герої-лише у свідомості

ліричного героя.

  1. Складна метафорика. худ. засоби 4.Яскраві художні засоби.

  2. Глибокий психологізм . емоції 5.Внутрішній світ людини.

  3. Уривчастість, синтаксис 6.Окличні, запитальні,

незакінченість, називні речення,

багатозначність, фрагментарність.

риторичність.

Доторкнемося, власне, до слова Є. Плужника. Слухаючи декламування , підготовлене заздалегідь, ви повинні записати у зошити принаймні по три образи з кожного уривка.



(Учні виразно читають уривки з поеми)
1 учень.

По безмежних просторах знайома путь 
Не втомила землю і досі, 
Бо ось знову дощі ідуть, 
Осінь. 

І коли повз кав'ярні, де теплі огні, 
В черевиках іду подертих, 
Чогось раптом спокійно – спокійно мені — 
Чи то жити, чи вмерти... 

Ах, ця осінь! 
Це з нею постійно так: 
Стисне серце в малий кавалок, — 
І ось дні — 
Наче сірий тифозний барак, 
А за вікнами плями галок. 

Гей, спокійні, досвідчені! Всякі! 
Ви! 
Чиї щелепи, мов обценьки! 
Я тихенький, тихенький. Тихіш од трави... 
Взагалі, я дуже тихенький. 
2 учень.

Не потрібно, звичайно, такої бридні 
Тим, що мають нервову систему хорошу! 
Ну, а я, хто обідає раз на три дні, 
Інакше не можу! 

Може, й справді такий обиватель я, 
Що весь біль мій — пальто без вати; 
Тільки ж, може, це з того, що я відтіля, 
Де закон — не по разу вмирати! 

Що я можу про себе сказати ще? 
— Бути щирим — не всім зуміти! — 
Хіба те, що під сірим вечірнім дощем 
Десь на розі вити б і вити. 

3 учень.

Нехай буде воля твоя, 
Часе мій. 
На землі натомленій цій! 
Комашинка маленька я 
На твоїй байдужій руці... 

Ой, упали ж та впали криваві роси 
На тихенькі-тихі поля... 
Мій народе! 
Темний і босий! 
Хай святиться твоє ім'я! 
Хай розквітнуть нові жита 
Пишним цвітом нової слави! 
Гей, ти, муко моя свята, 
Часе кривавий! 

Убієнним синам твоїм 
І всім тим, 
Що будуть забиті, 
Щоб повстати в безсмертнім міті, 
Всім 
Їм — 
Осанна! 



4 учень.

Ет,

Нічні пригоди ріжні 
Напрочуд дивовижні! 
О часе! 
Часе мій! 
Хоч ти почервоній! 

Ах! 
В яких таких словах, 
В рядках, скажіть, яких 
На розі днів моїх 
Від болю закричу? 
Мовчу.
Матінки, мене пожалійте, 
Батечки, мене научіте, 
Як його в світі жити 
Мені... 
О, ні! 
Не копійки брудні! 
Дайте шматочок щирости! 
О, коли б серцем вирости 
До безмежної, як біль, тишини! 
2.Поєднати художній засіб із цитатою (завдання у форматі ЗНО)

  1. Ой, упали ж та впали криваві роси 1. Звертання

На тихенькі – тихі поля. 2. Метафора

  1. І в серці гаряча рана. 3. Інверсія

  2. Чиї щелепи, мов обценьки. 4. Епітет

  3. Знову самотність знайома 5. Фразеологізм

Горне до себе мою утому. 6. Риторичне

запитання



  1. Дайте шматочок щирості. 7. Порівняння

  2. О ноче! Ти чуєш? 8. Оксюморон

  3. Безсмертна гармонія – 9. Анафора

Людського серця – агонія. 10.Епіфора

  1. На землі натомленій цій… 11.Анепіфора

12.Персоніфікація

  1. Ну кому розповім я про ранній біль? 13.Тавтологія

  2. Щоб змішались докупи гами,

Щоб догори ногами.

  1.  Ми умирали за неї! 

Ми убивали за неї!

Заповнюється схема

(стислий аналіз синтаксичної структури тексту робить один із учнів, який мав індивідуальне домашнє завдання до уроку).

Визначається жанр – лірична, філософська, психологічна поема.

Учні пригадують риси імпресіонізму, експресіонізму, символізму як напрямів модернізму. Зазначають перевагу передачі миттєвих вражень від дійсності, але й поліфонічності твору.


Риси імпресіонізму (визначають учні):

  1. Психологізм у змалюванні персонажів;

  2. Прагнення охопити найтонші зміни в настроях, миттєві враження;

  3. Особливий лаконізм;

  4. Багатство відтінків у змалюванні дійсності;

  5. Особлива увага до кольорів і звуків, яскравих деталей;

  6. Уникнення соціальних проблем.

Риси експресіонізму:

  1. Зацікавленість глибинними психологічними процесами;

  2. Заперечення як позитивізму, так і раціоналізму;

  3. Глибокий ліризм;

  4. Всеохоплюючий пафос;

  5. Суб’єктивізм;

  6. Увага до громадянської тематики.

Риси символізму:

  1. Символ – художнє знаряддя, дієвіше від образу;

  2. У змісті твору має бути таємний підтекст, а в образі – низка значень;

  3. Символ долає повсякденність і досягає ідеальної краси.

4.Завдання (робота в парах).

Цитата – мотив(учні отримують рядки, на основі яких повинні визначити їх головний мотив)



  1. І не вірю, не вірю  ні! — Що сотворить добро недобрий! І погасли по вікнах огні... І туманиться обрій...

(Добро не може творити той, хто вбиває).

  1. Не герої, не жертви... ми так собі... Ті сіренькі, маленькі люди. В кого серця гарячий бій. Болем виснажив груди!

(Неголосне протистояння злу).

  1. Бо не стане чекати мить, А то бiльше година, Через те, що когось болить. Що конає людина! 

(Знецінення людського життя у часи революції чи війни).

  1.  І я зовсім, зовсім спокійний! Ах, яка це безсмертна гармонія — Революція, голод, і війни, І маленького людського серця агонія!

(Оксюморонне протиставлення революції і її антигуманності).

  1. О далекі! Майбутнє безкрає?Це для вас, о, я знаю, для вас. Свій терновий вінок досипає. Конфетті мій скривавлений час?

(Зв'язок поколінь, які використовують уроки історії).

  1.  Бачишгниє. І досі. На розі. Каліка безногий? І це там, де усі дороги. У прекрасну ведуть далечінь?

(Заперечення виправдання кровопролиття заради «ідеального» майбутнього суспільства).

  1.  Хай тоді день несе Зойки! Нехай ридають! Може ж, хоч так пригадають, Що серце в людини є!

(Найважливіше – душа, доброта, а не ідеї, партії, заклики).
4. Завдання – процитувати рядки, які, на переконання учнів, втілюють головну думку твору (перевірка ще одного аспекту домашнього завдання). Висловити аргументи на захист позиції.

Варіанти відповідей:

а) «Вірю, сльоза одинока каліки Важить більш, ніж промови, баланси І тисячі віршів і драм».

(Умовний діалог із романом Ф. М. Достоєвського «Брати Карамазови», у якому Іван стверджує, що жодна висока мета не варта й однієї сльози замученої, зацькованої, вбитої дитини).

б) Прийдуть дужі, щасливі люде; А земля така й не така: І машини прекрасні всюди, Й без мозолів кожна рука.

(Зміниться час, побудується справді гармонійне суспільство, у якому найважливішою є людина).
в) О смутні і прекрасні довіку... Через муку, утому і кров. Хай побачите справді велику, Невмирущу, як вічність, любов!

(Не зважаючи на найстрашніші випробування, переможе всеохоплююча любов).

г) Гей! / Герої! / Каліки! / Службовці! / Торговці! / Поетики! / А живіть собі, як вам бажається! / Через те, що — ви чуєте? — / все-таки обертається!

(Істина – лише одна (вона не залежить від думки окремих людей):доброта сильніша за зло, любов сильніша за ненависть, життя сильніше за смерть).

ґ) Ой, упали ж та впали криваві роси / На тихенькі-тихі поля… / Мій народе! / Темний і босий! / Хай святиться твоє ім'я!

(Свої думки, мрії, почуття справжній митець присвячує своєму народові, навіть «замученому. розбитому»).

д) Убієнним синам твоїм / І всім тим, / Що будуть забиті, / Щоб повстати в безсмертнім міті, / Всім / Їм — / Осанна! 

(Автор стоїть на боці безневинних жертв. Це його свідомий вибір. Кожним своїм словом він співає їм «хвалу»).

V. Закріплення знань, умінь та навичок

Робота з епіграфами до уроку:

1. Учні обирають той, що вважають найвдалішим, пояснюють свій вибір.

2.Тлумачення авторського епіграфу до твору: «От ликующих, праздно болтающих, Обагряющих руки в крови Уведи меня в стан погибающих За великое дело любви».

(Письменник, ризикуючи життям, стає на бік тих, кого вбивають, чию кров проливають, тому що сповідує християнське «непротивление злу»).

Пояснення назви твору.

Звучить фінальний уривок:

Гей! 

Герої !

 Каліки!

Службовці!

Торговці!

Поетики!

А живіть собі, як вам бажається!

Через те, що — ви чуєте? — все-

таки обертається!

Твір має назву «Галілей», тому що …

(Герої Плужникової поеми, як і Галілей, істину ставлять вище власного «Я», власного життя; вона, істина, - найважливіша, найсуттєвіша, непідвладна ні часові, ні свавіллю окремої людини чи усього суспільства).

VI.Підбиття підсумків уроку

Продовжіть речення:

  • Я поділяю/не поділяю думку автора про те, що…

(Жодна висока мета, жодне ідеальне суспільство не варте людського життя, «жодної дитячої сльози чи сльози каліки»);

(Найсправедливіша ідея втрачає свій сенс, якщо заради неї принижують, знущаються, катують, убивають);

(Найвищою цінністю у будь-який час, у будь-якому суспільстві, за будь-якого політичного устрою є Людина, її почуття, думки, переконання, її родина і обов’язки перед нею).

VII. Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання (обрати один із варіантів).

  1. Підтвердіть або спростуйте думку, висловлену у цитаті (відповідь у форматі ЗНО)

М. Бажан про поезію: «Одночасно і сильна, і філігранна, і печальна, і оптимістична, і глибоко індивідуальна, і соціально значуща»;

В українську поезію середини 20-х років Є. Плужник увійшов передусім як співець того сповненого трагічних звучань гуманізму, який проповіді класової ненависті й братовбивчої безжальності протиставляв ідею

абсолютної цінності людського життя, несхитний протест проти жорстокості й безглуздого розливу людської крові. (У критиці такий гуманізм безпідставно був означений як «абстрактний», хоч здебільшого стояв на сторожі невід'ємних прав саме конкретної людини).

  1. Вивчити напам’ять уривок із твору (3-4 строфи).

Каталог: server -> ukrainian -> lessons -> literature
server -> Космос завжди приваблював людей своїми таємницями. Тож вирушимо у подорож
server -> Створення середовища для самореалізації та всебічного розвитку особистості через використання сучасних інформаційних технологій на уроках фізики
ukrainian -> Підготувала учитель української мови та літератури зош №25 м. Рівного Лінчук Леся Андріївна
literature -> Тема. Загадка Богданових скарбів (поема Т. Шевченка „Великий льох”). Мета. Сприяти розумінню ідейно-художнього змісту поеми „Великий льох”
lessons -> Соціокультурна тема уроку. Моя країна – Україна. Мета. Узагальнити і систематизувати мовні знання з теми «Односкладні речення. Неповні речення»
lessons -> Тема. Григір Тютюнник «Климко». Морально – етичні уроки доброти,чуйності,турботи про рідних. Мета


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка