№
|
ДАТА
|
ТЕМА УРОКУ
|
МЕТА
|
ТИП УРОКУ
|
МЕТОДИ,
ПРИЙОМИ І ФОРМИ УРОКУ
|
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
|
1
|
|
Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові. Образне слово – першоелемент літератури. Початок словесного мистецтва: фольклор і літопис. Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва.
|
Забезпечити засвоєння термінів образне слово; визначити разом з ними роль художнього слова в житті людини, специфіку художнього образу; ознайомити школярів з різними видами мистецтва, навчити відрізняти художню творчість від інших видів мистецтва; виховувати любов і повагу до рідного слова, літератури.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Обмін думками, слово вчителя, робота з прислів’ями, робота зі словничком, дослідження – порівняння, асоціація, інтерактивна вправа «Доведи або спростуй»,складання схеми.
|
Загальне: прочитати твори «Про зоряний Віз», « Чому пес живе коло людини?», «Берегиня», «Дажбог».
Дібрати прислів’я і приказки про собаку.
Індивідуальне: підготувати повідомлення про виникнення сузір’я Велика Ведмедиця, про Дажбога.
|
2
|
|
Міфи й легенди українців. Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. Добро і зло, їхня роль у житті. «Про зоряний Віз», «Чому пес живе коло людини?», «Берегиня», «Дажбог».
|
Ознайомити учнів з міфами й легендами українців, навчати переказувати їх, тлумачити зміст;розвивати асоціативне мислення, творчу уяву; виховувати допитливе, шанобливе ставлення до світоглядних уявлень наших предків.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Афірмація, слово вчителя, бесіда, учнівські повідомлення, робота з повір’ями, прислів’ями й приказками, постановка і розв’язання проблемного питання, робота з мультимедійною дошкою, рефлексія.
|
Загальне: прочитати «Неопалима купина», « Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли та мушлі?»; намалювати чи дібрати ілюстрації до них.
Інд.: учням – «консультантам» підготувати повідомлення про рослину неопалиму купину та знайти додаткову інформацію про ікону «Неопалимої купини».
|
3
|
|
Легенда «Неопалима купина», «Як виникли Карпати», «Чому в морі є перли і мушлі».
|
Поглибити й узагальнити знання учнів про народні легенди, збагачувати мовлення школярів новою лексикою; розвивати їхню пам'ять, логічне мислення, культуру мовлення; виховувати пошану до минулого нашого народу, його духовних скарбів, естетичних смаків.
|
Комбінований
|
Інтерактивна вправа « Обміняймося компліментами», слово вчителя, учнівські повідомлення,ланцюжкове читання, бесіда, словникова, гра «Так-ні».
|
Загальне: прочитати народні перекази «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожці».
Інд. : підготувати розповідь про запорозьких козаків (2 учнів).
|
4
|
|
Народні перекази: «Білгородський кисіль», «Прийом у запорожців». Лицарство та відвага запорозьких козаків.
|
Ознайомити школярів з народними переказами як літературним жанром, художніми особливостями їх;розвивати вміння свідомого й виразного читання; зацікавити історичним минулим України, виховувати національну самосвідомість, гордість за наше героїчне минуле.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Інтерактивна вправа, асоціювання, слово вчителя, учнівські повідомлення, бесіда, переказ, робота зі словником термінів.
|
Загальне:прочитати переказ «Ой Морозе-Морозенку».
Інд. : підготувати історичну довідку про полковника Морозенка (кілька учнів).
|
5
|
|
Переказ «Ой Морозе-Морозенку». Нестор Морозенко – мужній герой-оборонець рідної землі.
|
Продовжити знайомлення учнів з історичними переказами;розвивати вміння вільно висловлювати свої думки; виховувати пошану до героїчної минувшини нашої країни.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Інтерактивна вправа «Словесний настрій», теоретичний практикум, учнівські повідомлення, бесіда, складання плану до переказу, «Гронування», конкурс, робота над картинами.
|
Загальне:
прочитати перекази «Звідки пішло прізвище Богдана Хмельницького», «Як Сірко переміг татар», «Олекса Довбуш».
Інд. Підготувати про цих історичних осіб,знайти й вивчити напам’ять поезії про них.
|
6
|
|
Народні перекази: « Звідки пішло прізвище Богдана Хмельницького», «Як Сірко переміг татар», «Олекса Довбуш».
|
Поглибити знання учнів про такий жанр фольклору, як перекази; удосконалювати навички роботи з текстами(виразного читання, переказу, аналізу); розвивати пам'ять, мислення, увагу; зацікавити біографією видатних постатей української історії, плекати почуття патріотизму.
|
Урок позакласного читання.
|
Афірмація , слово вчителя, учнівські повідомлення, бесіда, виразне читання, перегляд фільму, вправа «Музична хвилинка».
|
Прочитати казку «Про правду і кривду».
|
7
|
|
Народні казки, тематика, різновиди, побудова їх. Казка «Про правду і кривду». Народне явлення про добро і зло в казці. Аналіз фантастичного і реального.
|
Забезпечити засвоєння учнями поняття про казку як фольклорний жанр, розглянути будову та різновиди казок;ознайомити учнів з народною казкою «Про правду і кривду»; розвивати навички виразного читання, творчу фантазію, уяву, логічне мислення, спостережливість, уміння робити висновки; навчати грамотно викладати власні думки, виховувати чуття прекрасного, прагнення робити добро.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Інтерактивна вправа «Світлофор», слово вчителя, парна і групова роботи, словникова робота, асоціювання, постановка і розв’язання проблемних питань, гра «Літературний цейтнот», бесіда,словникова робота, робота зі схемою.
|
Написати фанфік – власне закінчення казки «Про правду і кривду». Прочитати казку «Мудра дівчина».
|
8
|
|
Казка «Мудра дівчина». Яскравий національний колорит казки.
|
Продовжити ознайомлювати учнів з українськими народними казками; опрацювати зміст казки «Мудра дівчина», з’ясувати її тематичну спрямованість та особливості побудови; формувати вміння характеризувати героїв казки, спираючись на їхню поведінку та вчинки; удосконалювати навички читання за ролями; розвивати логічне мислення; збагачувати лексику учнів; виховувати непримиренність до неправди до неправди, жадоби збагачення, прищеплювати шанобливе ставлення до батьків.
|
Комбінова-ний .
|
Інтерактивні вправи, асоціювання, слово вчителя, словникова робота, складання таблиці, виразне і вибіркове читання, рольове читання.
|
Скласти лист – звернення до улюбленого героя казки «Мудра дівчина», висловити своє ставлення й написати йому побажання.
|
9
|
|
Казка «Ох». Міфологічна основа твору.
|
Поглибити знання учнів про чарівні казки; виробляти вміння відтворювати в уяві незвичайні художні картини; розвивати увагу, спостережливість, уміння аналізувати текст;збагачувати словниковий запас; сприяти розвитку потреби взаємодопомоги; виховувати повагу до старших.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Інтерактивна вправа «Побажай удачі», постановка і розв’язання проблемного питання, бесіда, асоціювання, робота в парах за варіантами, робота з ілюстраціями.
|
Створити власні ілюстрації до уривка казки
« Ох», який найбільше сподобався. Прочитати казку «Летючий корабель».
|
10
|
|
Казка «Летючий корабель». Непереборна життєствердність і людинолюбство у творі.
|
Поглибити знання учнів про чарівні казки; вчити робити висновки; розвивати творчу уяву, прагнення експериментувати; виховувати їх добрими, порядними людьми.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Афірмація, тестові завдання, слово вчителя, бесіда, складання таблиць, складання таблиці.
|
Написати невеликий твір на тему « На кого з героїв вивчених казок я хотів би бути схожим». Підготувати інсценізацію уривка казки(за групами).
|
11
|
|
Конкурс на найкращу інсценізацію уривків казок.
|
Вдосконалювати вміння й навички діалогічного мовлення учнів; навчати елементів сценічної грамотності; розвивати творчу уяву й художній смак; зацікавити усно народною творчістю.
|
Урок мовленнєвого розвитку.
|
Афірмація, інсценізація уривка казки, інтерактивна вправа.
|
Підготуватися до контрольної роботи за розділами «Вступ», «Міфи, легенди, перекази українців», «Народні казки».
|
12
|
|
Контрольна робота . Літературний диктант і розлогі відповіді на запитання. Вступ. Міфи, легенди і перекази українців. Народні казки.
|
Визначити рівень засвоєння учнями знань, сформованості вмінь і навичок з теми; розвивати увагу, вміння акумулювати свої знання; виховувати пунктуальність, інтерес до результатів власної праці.
|
Урок контролю та корекції знань, умінь і навичок.
|
Інтерактивна вправа, літературний диктант, письмова самостійна робота за варіантами.
|
Підготувати повідомлення «Сторінки життя і творчості Івана Франка».
|
13
|
|
Літературні казки. Іван Франко – казкар (збірка «Коли ще звірі говорили»). Дитинство письменника.
|
Ознайомити учнів із життям і творчістю І.Франка, його казками; зацікавити літературними казками письменника; розвивати навички запам’ятовування на слух, осмислення почутого, ; самостійного читання; виховувати повагу й пізнавальний інтерес до творчості І Франка, любов до книжки, захоплення красою і мудрістю художнього слова.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Інтерактивна вправа «Кольоровий настрій», групова робота, слово вчителя, учнівські повідомлення, складання таблиці, інсценізація, словникова робота,бесіда.
|
Загальне. Прочитати казку «Фарбований Лис». Індивідуальне. Знайти цікаву інформацію про лисицю.
|
14
|
|
Зміст казки «Фарбований Лис». Особливості літературної казки,її відмінність од народної казки.
|
Ознайомити зі змістом казки; вчити відрізняти головних персонажів від другорядних; розвивати навички виразного читання,словникової роботи, переказу літературних казок; виховувати чесність, гідність, щирість у стосунках із людьми.
|
Урок закріплення знань, умінь, навичок.
|
Промовляння скоромовок, асоціювання, сово вчителя, учнівські повідомлення, складання таблиць, інтерактивна вправа «Мозковий штурм», робота в мікрогрупах, бесіда.
|
Загальне. Намалювати портрет Лиса й інших звірів із твору, підготуватися до характеристики образу Лиса Микити. Індивідуальне. Підготувати інформацію про святого Миколая.
|
15
|
|
Образ Лиса, риси його характеру.
|
Допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки, навчати самостійно оцінювати вчинки і поведінку дійових осіб, характеризуючи образ лиса, риси його вдачі; розвивати увагу, вміння логічно мислити, наводити переконливі приклади;виховувати осмислення брехні, лицемірства, зарозумілості і хвалькуватості в житті людини.
|
Урок закріплення знань, умінь і навичок.
|
Виразне читання, учнівські повідомлення, літературний диктант, слово вчителя, бесіда,словникова робота вправа «Гронування».
|
Підготуватися до уроку літератури рідного краю, прочитати…….
|
16
|
|
Урок літератури рідного краю
|
Ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом письменника……,проаналізувати зміст твору……; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам'ять, увагу, спостережливість; формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття поваги до письменників рідного краю, літературний смак; розвивати читацький інтерес.
|
Урок літератури рідного краю
|
Учнівські повідомлення, колективно-групова робота, виразне читання.
Випереджальне завдання групам.
|
Загальне:прочитати казку Василя Королева-Старого «Хуха-Моховинка».
Індивідуальне:
підготувати повідомлення про життя і творчості Василя Королева –Старого й міфічних істот.
|
17
|
|
Василь Королів-Старий. Стисло про письменника. Добро і зло в казці «Хуха-Моховинка».
|
Розповісти учням про життя В.Королева-Старого і його фантастичні казки; поглибити знання про літературну казку, її особливості й повчальний зміст, поповнювати знання про міфологію і демонологію України; розвивати творчу увагу школярів, логічне мислення, пам'ять, виховувати оптимістичну та гуманістичну поведінку, прагнення робити добро, найкращі людські якості.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Інтерактивна вправа «Ланцюжок добрих побажань», асоціювання, слово вчителя, учнівські повідомлення, анкета письменника, складання сенканів.
|
Створити ілюстрації до казки, зобразити Хуху-Моховинку, інших казкових істот, діда, зимовий ліс або теплу Хушину оселю(на вибір).Підготува-тися до характеристики образу Хухи-Моховинки й інших героїв.
|
18
|
|
Образ фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Наскрізний гуманізм казки. Аналіз зовнішності казкових істот.
|
Вчити учнів знаходити описи зовнішності фантастичних істот, аналізувати їх, оцінювати вчинки персонажів з позицій гуманізму; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, образне мислення; виховувати доброту,порядність, чуйність, уважне ставлення до ближнього прагнення творити добро.
|
Комбінова-ний.
|
Використання образних висловів, бесіда, слово вчителя, робота з таблицею, робота в парах, у групах, написання есе.
|
Загальне: написати фанфік «Пригоди Хухи-Моховинки у мене вдома». Прочитати казку Василя Симоненка «Цар Плаксій та лоскотон».
Індивідуальне: підготувати повідомлення про життя і творчість Василя Симоненка; виразно читати поезії «З дитинства», «Я не була за дальніми морями…»
|
19
|
|
Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон»
|
Ознайомити учнів із життям і творчістю Василя Симоненка, розкрити зміст казки; навчати висловлювати особисте ставлення до зображуваного; розвивати культуру зв’язного мовлення; виховувати оптимістичне бачення світу.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Інтерактивна вправа «Графічний настрій», слово вчителя, виразне читання, бесіда, постановка та розв’язання проблемних питань, чайнворд.
|
Підготуватися до характеристики персонажів казки «Цар Плаксій та Лоскотон». Намалювати до неї ілюстрації і карикатури.
|
20
|
|
Різні життєві позиції царя Плаксія і лоскотна(песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя.
|
Визначити основні риси характеру дійових осіб твору; простежити різні способи життя і поведінки персонажів; розвивати вміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям; виховувати морально-етичні якості п’ятикласників.
|
Урок закріплення знань, умінь і навичок.
|
Експрес - опитування, словникова робота, групова робота, афірмації.
|
Підготуватися до уроку виразного читання уривків казки «Цар Плаксій та Лоскотон», які найбільше сподобався. Чи могли б цар Плаксій та дядько Лоскотон дійти злагоди і просто побалакати, жити по - сусідськи в одному царстві? Свої марки міркування записати у вигляді монологу-роздуму.
|
21
|
|
Урок – конкурс на найкращого декламатора уривків казки «Цар Плаксій та Лоскотон», які найбільше сподобалися.
|
Удосконалювати навички виразного читання; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усне мовлення школярів, пам'ять; виховувати любов до слова, поезії.
|
Урок виразного читання.
|
Побажання успіху від учителя, пам’ятки,слово вчителя, виразне читання, рефлексія.
|
Прочитати повість-казку Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».
|
22
|
|
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»- повість-казка сучасної дитячої письменниці.
|
Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Галини Малик, її повістю-казкою «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»;розвивати навички аналізу художнього твору, вміння переказувати твір і читати уривки з нього за ролями; виховувати дбайливе ставлення до свого життя, інших людей.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Виразне читання, есе, слово вчителя, бесіда, читання за ролями, переказування уривків, укладання списку порад.
|
Скласти список своїх недороблених справ. По можливості їх доробити.
|
23
|
|
Жанрово-композиційна своєрідність повісті. Елементи незвичайного у творі. Символіка країни Недоладії та її мешканців. Морально-етичні проблеми в казці.
|
З’ясувати особливості жанру, композиції твору, символіку образів; навчати аналізувати морально-етичні проблеми, порушені у творі, коментувати їх; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, прагнення до самовиховання; виховувати щирість, відкритість, наполегливість у досягненні поставленої мети, відповідальність за свої вчинки.
|
Урок формування вмінь і навичок.
|
З’ясування емоційної готовності за допомогою словосполучення, слово вчителя, складання таблиці, словникова робота, робота зі схемами, створення карти, вправа «Лексична хвилинка», гра «Лови помилку».
|
Написати фанфік про подальші пригоди Алі та її нових друзів. Створити ілюстрацію з героєм, який найбільше сподобався.
|
24
|
|
Характеристика образів повісті-казки. Особливості мови твору, роль діалогів у ньому.
|
Поглибити вміння учнів характеризувати героїв; аналізувати роль художніх засобів, особливості мови твору; пояснювати роль діалогів у ньому; розвивати увагу, вміння робити висновки; виховувати позитивні риси характеру, прагнення робити добро.
|
Урок формування вмінь і навичок.
|
Психологічний тест, літературний диктант, робота в група, укладання списку справ, робота зі схемою, діаграма Венна.
|
Загальне: прочитати повість-казку Галини Пагутяк «Лялечка і Мацько».
Індивідуальне:
Підготувати повідомлення про письменницю.
|
25
|
|
Галина Пагутяк. «Лялечка і Мацько».
|
Розширити коло читацьких інтересів учнів; допомогти усвідомити зміст й ідейно-художнє багатство самостійно прочитаного твору; удосконалювати навички спостереження над текстом, добору корисної інформації; формувати вміння брати на себе відповідальність за індивідуальну і групові діяльність, узгоджувати свої вчинки з діями членів колективу, працювати в парах, виступати перед аудиторією; виховувати потяг до самопізнання; прищеплювати високоморальні якості.
|
Урок позакласно-го читання.
|
Обмін напутніми словами, слово вчителя, бесіда, робота зі схемами.
|
Загальне: дібрати цікаві загадки.
Індивідуальне:
підготувати повідомлення про загадки, пов’язані з міфологічним світобаченням наших предків.
|
26
|
|
Загадки як вид усної народної творчості. Розгляд змісту й форми загадок.
|
Розкрити барвистий світ народних загадок, особливості цього оригінального виду фольклору; сформувати в учнів уявлення про народну загадку, метафору як художній засіб; розвивати логічне й абстрактне мислення, пам'ять, увагу школярів; виховувати допитливість, зацікавлення фольклором, зокрема народними загадками.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Графічне зображення настрою, асоціювання, слово вчителя, учнівські повідомлення, складання таблиці, відгадування загадок, бесіда, виразне читання, творча робота.
|
Вивчити напам’ять кілька загадок (на вибір). Скласти 2-3загадки про фарбованого Лиса Микиту, Хуху-Моховинку, Лоскотона, добро, сміх, мудрість.
|
27
|
|
Тематичні групи загадок (про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослин, тварин).
|
Сформувати в учнів уявлення про тематичні види загадок; розвивати логічне мислення, спостережливість, уважність, уміння складати і відгадувати загадки, уяву, фантазію. Художнє мислення учнів; виховувати повагу до народного генія, естетичний смак, любов до художнього слова.
|
Комбінова- ний.
|
Означення настрою іменником, слово вчителя, декламування, чайн-ворд – кільце, робота з підручником, відгадування загадок, бесіда.
|
Записати від родичів і знайомих 3-4 загадки, намалювати ілюстрації для рукописної книжечки «Загадки нашого краю», які відображали б зміст загадок та їхніх відгадок.
|
28
|
|
Прислів’я та приказки. Народне уявлення про навколишній світ та його оцінка в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості.
|
Ознайомити зі специфікою прислів’їв і приказок, як виду усної народної творчості; допомогти усвідомити їхні особливості, роль у мові; розвивати навички виразного осмисленого читання прислів’я і приказок (визначення тематики та змісту їх), афористичність і точність думки, увагу до лексики власних суджень; виховувати культуру мовлення, шанобливе ставлення до кмітливості й мудрості народу, акумульованих у прислів’ях і приказках, сприяти осмисленню ролі цих цінностей у сучасному світі.
|
Урок вивчення нового матеріалу.
|
Гра-змагання, складання таблиці, конкурс на кращого знавця прислів’їв, інтелектуальна розминка «Ерудит», конкурс художників, робота з підручником, відновлення прислів’їв.
|
Вивчити напам’ять кілька прислів’їв і приказок ( на вибір).
|
29
|
|
Складання оповідання (казки) за прислів’ям (письмово).
|
Допомогти учням глибше зрозуміти узагальню вальний зміст прислів’їв, навчати доречно використовувати їх у власному мовленні, проеціюючи на ситуації сучасного життя; розвивати усне та писемне мовлення, творчу уяву; збагачувати словниковий запас, розширювати кругозір; виховувати любов до художнього слова, сприяти отриманню естетичної насолоди від нього.
|
Урок мовленнєвого розвитку.
|
Інтерактивна вправа «Обмін побажаннями», робота з текстами – зразками, складання письмових висловлень, бесіда, рольова гра.
|
Доопрацювати твори.
|
30
|
|
Контрольна робота. Тестування. Літературні казки. Загадки. Прислів’я.
|
Визначити рівень учнівських знань, умінь і навичок із вивченої теми, закріпити їх; розвивати навички зв’язного мовлення, уміння точно і стисло відповідати на питання; виховувати найкращі людські якості.
|
Урок контролю і корекції знань, умінь і навичок.
|
Інструктаж, тести, консультація.
|
Загальне: прочитати казку Марка Черемшини «Сльоза».
Індивідуальне: підготувати повідомлення про життя і творчість Марка Черемшини.
|
31
|
|
Література рідного краю.
|
Ознайомити учнів зі сторінками життя і творчості ………; вдосконалювати навички ідейно-художньому аналізу прозового твору; розвивати читацький досвід; виховувати почуття гордості за рідну землю, за свій народ, прагнення вивчати і збагачувати надбання літератури рідного краю.
|
Урок літератури рідного краю
|
Асоціювання, слово вчителя, учнівські повідомлення, інсценізація, , виразне читання творів.
|
Повторити вивчене впродовж семестру. Написати есе «Мій найкращий урок літератури».
|
32
|
|
Повторення та узагальнення вивченого за І семестр. Семестрове оцінювання.
|
Узагальнити знання. Вміння й навички, набуті впродовж І семестру; розвивати мовлення, мислення, увагу, пам'ять; зацікавити українською літературою.
|
Урок узагальнен-ня й систематизації знань, умінь і навичок.
|
Гра «Відгадай твір», вправа «Упізнай мене», ігрова ситуація «Річ-загадка», гра «Пантоміма».
|
Написати есе «Мої успіхи та невдачі».
|