Урок за темою «Гендерні рівності» Вчитель курсу «Людина і світ»



Дата конвертації23.03.2019
Розмір42.5 Kb.
#85424
ТипУрок
Урок за темою «Гендерні рівності»

Вчитель курсу «Людина і світ»Чекмарьова Л.В. Красноріченська ЗОШ Кремінської районної ради Луганської області.



Мета: формувати уявлення учнів про гендерні питання та виховувати гендерну культуру.

Завдання:

  • Ознайомити учнів з поняттями «гендер», «стать»;

  • надати рекомендації щодо орієнтації у своїх гендерних уявленнях;

  • розвивати кооперативну взаємодію

Матеріали: словники, аркуш паперу А1, кольоровий папір, маркери, клей, ножиці, старі газети, журнали.

Час – 45 хвилин

Форми роботи:

  • міні – лекції;

  • обговорення;

  • робота з словником;

  • створення колажу.

Хід заняття

1. Міні - лекція «Гендерологія та її особливості» ( 7хв.)

Проголосивши себе демократичною, правовою та соціальною державою Україна тим самим узяла зобов’язання дотримуватися вимог міжнародного співтовариства щодо рівноправності громадян, у тому числі за статевою ознакою, чим визнала об’єктивну необхідність у проведення гендерних перетворень на принципах свободи, рівності, справедливості й толерантності в українському суспільстві.

Значний інтерес, викликаний сьогодні до поняття гендеру, це свідчить про те, що останнім часом відбулося значне переосмислення проблеми відносин статей, відмінностей у чоловічих, жіночих ролях, поведінці, ментальних і емоційних характеристиках. Гендерні відмінності мають соціальну природу.

Гендер – поняття, яке виникло у Великій Британії й увійшло в ужиток із соціології, воно характеризує соціальну стать людини на відмінну від біологічної, а також іі соціально – рольовий статус, який визначає соціальні можливості кожної статі в освіті, професійній діяльності, сімейній ролі й репродуктивній поведінці та є одним із базових вимірів соціальної структури суспільства.

Проблемою статі учені цікавилися виходячи з природної та соціальної сутності чоловіків і жінок. Погляд Аристотеля на походження жінок і чоловіків викладений у його роботах з біології. На його думку жінка « від природи» нездатна керувати тому повинна підкорятися. Інші риси жінки за Аристотелем: пасивність, тілесна слабкість, схильність до виконання домашньої роботи, скромність.

Жінки в кожному історичному періоді ніколи не були й не могли бути єдиною соціальною спільнотою. Вони суттєво розрізнялися між собою за соціальним, економічним статусом. Водночас існувала загальна закономірність: кожна жінка у своєму соціокультурному середовищі перебувала в ситуації підпорядкування чоловікові цього середовища. Європейські жінки лише у 80-х рр.. ХІХ ст. дістали змогу обіймати посади на державній службі.

Нам необхідно розрізняти поняття «стать» та «гендер». Прошу знайти у словниках визначення цих термінів.

Результатом пошуків є:


  • стать - (лат. sexиs ) цей термін означає анатомо – біологічні особливості людей на основі яких людина визначається як чоловік або жінка;

  • гендер – ( анг. gender) це складний соціокультурний конструкт, який відображає відмінності в ролях, поведінці, ментальних і емоціональних характеристиках між чоловіками й жінками.

2. Вправа «Різниця між статтю та тендером» (10 хв.)

Учням пропонується виділити ознаки статі та гендеру. Під час обговорення складається схема.



стать

гендер

біологічні ознаки (чоловіче, жіноче)

зовнішність (одяг, зачіска)

анатомо – фізіологічні особливості (статеві відмінності)

психологічні відмінності ( пам’ять, увага, мислення)



соціальні ознаки

(маскулінне, фемінне)

очікування суспільства

(від чоловіка, від жінки)

соціальні ролі

(чоловік – жінка, сімейні ролі)

стереотипи, переконання, звички, професійна сфера, стиль спілкування, поведінка



3. Гендерна проблематика у мові ( повідомлення вчителя філології)( 5хв.)

Суспільство приписує жінкам і чоловікам різні ролі, норми поведінки, а також формує в них різні сподівання – і все це відображено в мові. Гендерна проблематика в мовознавстві розглядається в декілька аспектах: як особливості чоловіків і жінок відображені в мові, чи є відмінності в їхньому мовленні.

У багатьох мовах назви професій існують лише у формі чоловічого роду. Це насамперед стосується престижних професій, посад, назв, які протягом тривалого часу були недосяжними для жінок ( юрист, хірург, директор, менеджер, професор, депутат, міністр, президент). Попри те, що сьогодні жінки вже опановують ці професії та посідають вищі посади, через використання лише форм чоловічого роду це явище й надалі залишається непомітним у мові. І хоча ці слова не є гендерно маркованими ( тобто не означають лише чоловіка або жінку), їх сприймають як такі, що стосується насамперед чоловіків. Переконливим доказом цього є тенденція додатково вказувати не те, що йдеться саме про жінку, зокрема додавати до назви професії слово жінка:

жінка – бухгалтер, жінка – юрист тощо.

З іншого боку, деякі назви непрестижних і низькооплачувальних професій існують лише у формі жіночого роду: педикюрша, покоївка.

Прикладами стереотипного зображення жінок і чоловіків є вислови: «жіноча логіка» (тобто брак логіки), «жіноче щастя» (мати чоловіка й дітей), «жіночі балачки» (несерйозні розмови). Відповідних висловів про чоловіків або немає ( відсутній, скажімо, вислів «чоловіче щастя»), або вони мають позитивне стилістичне значення:

чоловіча розмова – серйозна розмова.

Одним із найважливіших досягнень гендерних лінгвістів стало впровадження загальних рекомендацій для написання документів, висловлювань тощо:



  • уникати висловів, відверто образливих для однієї зі статей;

  • уникати зображення статей у стереотипних ролях (менджер – чоловік: учитель – жінка);

  • уникати разових займенників «він», «його», «йому»

Отже мова не лише відображає ставлення до жінок і чоловіків у суспільстві, а й здатна формувати наше уявлення про статі та наше ставлення до жінок.

4. Вправа «Колаж»

Мета: - узагальнити отримані знання з теми;



  • передати своє бачення теми;

  • розвивати кооперативну взаємодію

матеріали: листи ватману А1, ножиці, клей, старі журнали, газети, кольоровий папір, маркери, тощо.

Час - 15-20 хв.



Хід вправи:

  • клас поділяється на групи 5-6 учнів, кожній групі надається опис технології створення колажу з теми «Гендерна політика». Учасники отримують текст з теми;

  • в групах здійснюється розподіл ролей (хто відбирає матеріал, хто оформлює лист, хто слідкує за часом);

  • для презентації колажів їх вивішують на дошці;

  • кожна група презентує свій колаж по черзі.

Завершення вправи.

Автори найкращого колажу отримують аплодисменти.



5. Підсумки роботи (3 хв.)

1. Що нового дізналися на занятті?



2. Що означає гендерна реалізація?
Каталог: doc -> files -> news -> 416
news -> План-конспект бінарного заняття гуртка „Mit Spa? (музичне виховання + німецька мова) 7 клас
news -> Чарівний олівець
news -> Програм а література ( російська та зарубіжна) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою
416 -> Уроку. Позакласне читання. О. С. Пушкін «Дубровський»
416 -> Відносна молекулярна маса. Масова частка елемента в речовині
416 -> Відкритий урок: 8 клас Підготувала вчитель біології Лазебна Л. Л біологія. 8 клас Тема. Соціальні комахи. Охорона Членистоногих
416 -> Урок 29 Тема: романтизм
416 -> Звук [ш], позначення його буквою «ша». Читання слів, речень. Опрацювання тексту «Хороша гра»
416 -> Урок для учнів 4 класу Мета і завдання


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка