Урок-занурення в творчість Б. Л. Пастернака. Щоби навік твоя свіча в мені горіла. Життя і творчість Б. Л. Пастернака



Дата конвертації19.11.2018
Розмір0.53 Mb.
#64981
ТипУрок

Методична скарбничка міста Новограда-Волинського



Урок-занурення в творчість Б. Л. Пастернака.

Щоби навік твоя свіча в мені горіла.

Життя і творчість Б.Л. Пастернака.

Терещенко Єлизавета Петрівна, вчитель ЗОШ №6
Зарубіжна література

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово учителя.

Сьогодні ми продовжуємо нашу подорож поезією «срібного століття». Перегорнуті сторінки життя і творчості О.Блока, А.Ахматової, В.Маяковського. На попередніх уроках ми згадували таких яскравих представників цієї доби, як М.Гумільов, С.Єсєнін, М.Цвєтаєва, О.Мандельштам та багато інших.

Серед цього яскравого сузір’я імен, кожне з яких прославило російську і світову літературу, ім’я поета, про якого піде мова на сьогоднішньому уроці, займає одне з центральних місць. Наша розмова про поета, прозаїка, перекладача, композитора, філософа Бориса Леонідовича Пастернака. Він піднявся над роками забуття, несприйняття, над нелюбов’ю і навіть ненавистю. А його творча спадщина входить до скарбниці світової літератури. Темою нашого уроку будуть слова сучасного поета Є.Євтушенка «Щоби навік твоя свіча в мені горіла». (слайд 1)Тому запрошую вас перегорнути сторінки життя великого поета, здійснити знайомство з його лірикою, прозою і головне – створити атмосферу занурення в його творчість.

І так, хто ж він, Борис Леонідович Пастернак?



ІІІ. Засвоєння нових знань.

  1. Виступ І групи «біографів» письменника (дитинство, юність, роки навчання)

1 учень. (слайд 2)Б.Пастернак народився 10 лютого 1890 року в Москві. Його батько, Леонід Осипович, був відомим художником, академіком живопису. Мати, Розалія Ізидорівна Кауфман, була піаністкою європейського рівня, однак присвятила себе родині – чоловікові й дітям. В сім’ї панувала атмосфера культу мистецтва. Музичні й поетичні вечори, на яких бував, зокрема, Л.Толстой, створювали атмосферу гармонійну і напрочуд привабливу. В майстерні батька часто бували видатні художники В.Сєров, М.Врубель, В.Васнецов та інші.

Найбільшим захопленням хлопчика на той час була музика. (слайд 3) Його вчитель – відомий композитор О.Скрябін – пророкував своєму учневі кар’єру музиканта європейського рівня та несподівано Б.Пастернак полишив музику, посилаючись на те, що не мав абсолютного слуху.



(слайд 4) У 1905 році він закінчив з золотою медаллю гімназію, став студентом Московського університету. (слайд 5-3)У 1913році він закінчив філософський факультет.

2 учень. Уже в зрілому віці поет говорив: «Життя без музики я собі не уявляв. Музика для мене була культом. Більше всього на світі я любив музику, а більше всього в ній – Скрябіна».

Але вибір було зроблено: людство втратило, можливо, великого композитора – і отримало великого поета. Але музика назавжди залишилась для Б.Пастернака вищою святинею. Скільки віршів навіяно нею, в скількох згадуються її творці.

(звучить музика – 2-й концерт для фортепіано Брамса. На фоні музики читається вірш «Годами корда-нибудь в зале концертной»).

3 учень. Але «ні» музиці не означало «так» поезії. (слайд 3-6) Шлях до поезії йшов через Німеччину, Марбург, де Б.Пастернак вивчав філософію. Він їхав туди з щирим бажанням всього себе вкласти в науку, не помічаючи, що погляд його на все, в тому числі й на маленьке містечко – погляд поета, а не вченого. У все, що він робив, він вкладав усього себе, так було в Марбурзі, де професор Герман Коген запропонував Пастернаку залишитись для отримання докторського ступеня, але він категорично відмовився.

Філософія поступилася місцем поезії.



  1. Виступ ІІ групи «біографів» (становлення поета).

1 учень. (слайд 7) Перші 5 віршів Б.Пастернак опублікував в альманасі «Лірика» в 1913 році. Серед цих перших віршів був той, яким відкривались всі подальші збірки поезій «Февраль. Достать чернил и плакать» (читання вірша).

Цей вірш був написаний в той час, коли поет-початківець захоплювався символізмом.

Зображуючи природу, боротьбу зими і весни, автор показує зрушення в людській душі, до духовного ідеалу, до творчості. Утверджується ідея перетворення, змін у природі та душі людини. Ліричний герой – це творча особистість, яка тонко сприймає красу природи, знаходить у ній асоціації зі своїм душевним станом.

2 учень. Вічний і прекрасний світ природи є темою багатьох творів Б.Пастернака.



(слайд 8) Марина Цвєтаєва писала: «Його груди заповнені природою до межі. Здається, уже з першим своїм подихом він вдихнув, втягнув її всю і раптом захлинувся нею і все подальше життя з кожним новим віршем (подихом) видихає її, але ніколи не видихне».

По кількості віршів, присвячених порам року і окремим місяцям, Пастернак займає І місце в російській поезії. А найулюбленіша пора року – зима. Звуки природи подібні до звуків музичних інструментів. Ось чому вірші поета наповнені кольором і музикою. Звернемося до білого кольору музики чи то завірюхи, чи то любові.

Вірш «Зимова ніч». (слайд 9)

3 учень. (слайд 10) У 1914 році виходить перша збірка віршів «Близнюк у хмарах».

Друга книга «Понад бар’єрів» побачила світ в 1917 році ще до Жовтневої революції. Приблизно тоді ж, літом 1917 року, була написана, але видана в 1922 році, книга «Сестра моя – життя». Її створення стало важливим етапом на літературному шляху поета. В ній відкрилася найважливіша риса поезії Пастернака - її нерозривний зв’язок з світом природи, з життям в цілому. (слайд 11) Анна Ахматова писала: «Його вірші легкі, як ластівки, вони сповнені такої ж весняної принадності, свіжості, високого польоту до небесних сфер. Але, досягнувши світлої висоти, вони знову злітають униз, щоб дістати джерельної наснаги і покликати нас чарівним співом за собою».

Поет торкається питань творчості, любові, мистецтва, природи, всесвіту. Поезія по Пастернаку (читання вірша «Определение поэзии»)



  1. Виступ ІІІ групи «біографів» (Слава і спокійне життя поета до 1936 року)

1 учень. (слайд 12) Після Жовтневої революції в творчості Б.Пастернака намітився перехід до епосу. Написані поеми «Висока хвороба», «Дев’ятсот п’ятий рік», «Лейтенант Шмідт», «Повітряні шляхи», роман у віршах «Спекторський», в яких поет розмірковує про драматичну долю особистості та революції.

Друга половина 20-х років – перша половина 30-х - зеніт літературної слави молодого поета. Збірка «Теми і варіації» засвідчила, що російська поезія поповнилась потужним талантом.

В 1930-1931-х роках Пастернак створює книгу «Друге народження». Це не тільки погляд на життя країни, але разом з тим літопис закоханості в Зінаїду Миколаївну, дружину поета. (слайд 13) (звучить вірш «Любить иных»)

2 учень. Це про неї, подругу, дружину. Життя її склалось так, що красуня, талановита піаністка, вона, захищаючи інтереси Б.Пастернака, займалась «прозою життя», домом, сім’єю.

Зінаїда Миколаївна та Б.Пастернак розлучалися рідко, про що свідчать листи і спогади, що збереглися.

(звучить уривок із спогадів Зінаїди Миколаївни)

Уривок із листа Б.Пастернака)

(звучить пісня «Никого не будет в доме»)

Так тривало до 1936 року. Борис Пастернак з сім’єю живе в підмосковному Пєрєдєлкіно, пише вірші та прозу, займається перекладами. (слайд 14)


  1. Виступ IV групи «біографів» (Роки репресій і цькування)

1 учень. (слайд 15) В 1937 році все змінилось. Пастернак став одним із тих письменників СРСР, який не підписав петиції про смертну кару цілої групи радянської інтелігенції. Він не побоявся заступитись за Анну Ахматову, сина і чоловіка якої було звільнено.

(слайд 16) Сталіну доповідали про бажання репресувати Б.Пастернака, але він відповів: «Залишіть цього юродивого в спокої».

Трагедія Другої світової війни не обминула митця. Він написав цикл «Вірші про війну», що ввійшов до збірки «На вранішніх потягах»(1943).

40 - 50-ті роки – це похмура епоха, епоха мертвого мовчання.

(читається вірш «Быть знаменитым – некрасиво»)



2 учень: В ці роки Б.П. починає писати роман, робота над яким розтягнулась на 10 років. Цей роман – головний твір життя – він пише уривками, багато часу відбирають переклади, потрібні для підтримання життя. Так,зустрічаються два Гамлети: Гамлет Шекспіра і Гамлет Пастернака, із його роману «Лікар Живаго».

(звучить вірш «Гамлет») (слайд 17)



(слайд 18) У 1955 році роман «Лікар Живаго» закінчений, але дозволу на друк нема. Наступає 1956 рік – редакція мовчить. І раптом – як грім серед ясного неба!15 листопада 1957 року роман виходить друком в Італії, а вже через два роки ним зачитується вся Європа, роман перекладено на 24 мови!

Сам твір – духовна автобіографія Б.Пастернака. (слайд 19) В центрі роману образ інтелігента, Юрія Живаго, який стоїть на роздоріжжі між особистим світом і буттям. (читання монологу Ю.Живаго, книга І, глава 8 від слів «Вы подумайте, какое сейчас время… до «Что-то евангелиское, не правда ли...»)



3 учень: (слайд 20) Після виходу роману на заході Пастернак жив в передчутті бурі, а, можливо, й розплати. В 1958 році Б.Пастернаку була присуджена Нобелівська премія (слайд 21)за значні досягнення в сучасній ліричній поезії, а також за продовження традицій великого російського епічного роману. Це визвало різку критику в Радянському Союзі . (слайд 22)Для Пастернака наступає «чорний» тиждень. Влада домагалася, щоб поет відмовився від премії. (слайд 23) Бориса Пастернака виключили із списку письменників СРСР, що, по суті, означало літературну смерть. Відкрито розправитись з письменником влада не наважилась, і йому запропонували добровільно покинути СРСР. У листі на ім’я тодішнього голови уряду Радянського Союзу М.Хрущова Б.Пастернак написав: «Покинути Батьківщину для мене рівнозначно смерті. Я пов’язаний із Росією народженням, життям і працею»

(слайд 23)У 1959 році Б.Пастернак пише вірш «Нобелівська премія», в якому з гіркотою описав свої почуття. (читання вірша). За цей вірш 70-річного письменника викликали до Генеральної прокуратури СРСР і звинуватили в державній зраді. Жити йому залишилось зовсім мало. Помер Б.Пастернак 30 травня 1960 року.

Учитель: (слайд 24) Б.Пастернак прожив своє життя так як і хотів: «ни единой долькой не отступаясь от лица». 19 лютого було відмінено постанову Президії Правління союзу письменників1958 року «Про виключення Б.Пастернака із членів спілки союзу письменників СРСР». Свічка життя і творчості письменника горіла яскравим полум’ям і буде горіти ще й для прийдешніх поколінь. Їй не зашкодять сильні заметілі і не погасять сильні вітри. (Звучить «Во всём мне хочеться дойти» на муз. Власова). Ім’я Б.Пастернака назавжди залишиться в історії російської літератури.

Багато хто учився і учиться в нього. Так, сучасний поет Є.Євтушенко сказав:



Дай, Пастернак, смещенье дней,

смущенье веток,

сращенье запахов, теней

с мученьем века,

чтоб слово, садом бормоча,

цвело и зрело,

чтобы вовек твоя свеча

во мне горела.

IV. Закріплення знань.

  1. Бліц-турнір.

  1. Премія, присвоєна Пастернаку (Нобелівська)

  2. Захоплення поета (музика, філософія, поезія)

  3. Роман,опублікований за кордоном («Лікар Живаго»)

  4. Збірки віршів поета…

  1. Скласти психологічний портрет поета.

талановитий



високоосвічений

гуманіст



вразливий




патріот

творчий


тонкий лірик

сміливий


відповідальний

постійно вдосконалюється

V. Домашнє завдання.

Підготувати повідомлення:

Хлопці – Життєвий і творчий шлях С.Єсєніна.

Дівчата – Життєвий і творчий шлях М.Цвєтаєвої.



1-2 вірші – виразне читання (за вибором).


Каталог: Files -> downloadcenter
downloadcenter -> Здійснити контроль за дотриманням державних стандартів освіти
downloadcenter -> Сучасні здоров ’ язберігаючі технології в дошкільному навчальному закладі
downloadcenter -> Модель сформованості бібліотечно-бібліографічних умінь та навичок школярів
downloadcenter -> М. Тернопіль 2005 р. Методичний посібник
downloadcenter -> Профілактика шкідливих звичок серед дітей і підлітків
downloadcenter -> Уроки-дослідження з географії у 6 класі Вовчищовичі 2015
downloadcenter -> Домашнє завдання Німецька мова
downloadcenter -> Узагальнений висновок щодо результатів атестаційної експертизи Йосипівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – днз»
downloadcenter -> Коментар: поняття «публічна адміністрація» часто зустрічається у нормативно-правових актах України, дослідженнях науковців. Утім досі не сформовано єдиного підходу щодо визначення даного поняття
downloadcenter -> Доповідна записка «Про особливості реалізації нового змісту Державного стандарту початкової загальної освіти в 1-3 класах загальноосвітніх навчальних закладів»


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка