Урок заочна мандрівка. Тема "Різноманітність комах. Ряди комах з повним перетворенням. Роль комах у природі та у житті людини."



Дата конвертації20.11.2018
Розмір34.5 Kb.
#65671
ТипУрок
Біологія 7 клас.

Урок – заочна мандрівка.

Тема - “Різноманітність комах. Ряди комах з повним перетворенням. Роль комах у природі та у житті людини.”

Мета – ознайомити учнів із характерними ознаками комах з повним перетворенням та їхньою різноманітністю і визначити значення цих комах у природі та житті людини.

Основні поняття і терміни: Клас, ряд, повне перетворення, двокрилі, перетинчастокрилі, твердокрилі (жуки.), лускокрилі (метелики).

Обладнання: колекція комах, гербарій комахозапильних рослин, таблиці, роздавальний матеріал.

Структура уроку, основний зміст, методи роботи.

  1. Вивчення нового матеріалу.

Станція ” Географічна”.

Розповідь вчителя. Комахи складають найчисельнішу групу серед всього тваринного світу, в якій нараховується понад 1 000 000 (1мл.)окремих видів. Проте їх насправді набагато більше. Про це свідчать факти, що навіть у добре вивчених країнах Європи й Америки щорічно виявляються нові, раніше не описані види комах, а природа тропічних країн, де комах особливо багато, поки, що недостатньо досліджена. Потрібно думати, що в дійсності на Землі існує 1,5 мільйона різних комах. А якщо врахувати, що багато видів комах трапляються у значних кількостях, то можна сказати, що велика частина тваринного життя на материках і островах представлена саме комахами.

Станція “Біологічна.” Проблемне питання: чому комахи поширені скрізь? Чому 70% загальної кількості видів тварин, що населяють Земну кулю, - це комахи?

Учні пригадують, які особливості будови та процесів життєдіяльності зумовлюють таку розповсюдженість комах. А саме:

- велика різноманітність умов їх існування ( на поверхні Землі, в ґрунті, в мілких прісних водоймах, глибоких морях і печерах, у горах на голих скелях, у повітрі на висоті кілька кілометрів).


  • тіло вкрито щільним, хітиновим покривом, який утворює зовнішній скелет; скелет захищає організм від різних шкідливих впливів зовнішнього середовища.

  • велика плодючість (хатня муха відкладає за один раз 100 – 150 яєць і може повторювати це через два – чотири дні. Загальна її плодючість 600 – 700 яєць. Потомство однієї самки, за умови, якби личинки, лялечки та дорослі мухи не гинули до кінця літа, досягало б 5 трильйонів.

  • комахи їдять все: більшість з них гризе корені, листя, гілки, насіння, квітки; комахи – хижаки їдять все, нападають один на одного, поїдаючи дрібних тварин; деякі пристосувались до живлення кров’ю хребетних тварин, їдять вовну, тканини, віск.

Проблемне запитання: чому комахи з повним перетворенням більш поширені ніж з неповним?

Учні обдумують запитання, висловлюють таку думку. При повному перетворенні розвитку комахи проходять чотири стадії, кожна з яких має певне значення: личинка – це період інтенсивного живлення і росту; життя дорослої комахи – пристосування до навколишнього середовища; це пристосування усуває конкуренцію між різними стадіями за їжу, що сприяє процвітанню виду.



Станція “Таксономічна”. Учні розглядають таблицю з різними представниками комах з повним перетворенням. Запитання класу: Яка відмінність цих комах? Учні вивчають інформацію на роздавальному матеріалі, заповнюють таблицю.

Висновки учнів: Ряди комах з повним перетворенням відрізняються між собою особливостями будови крил та ротових органів.



Станція “Дослідницька”.

Учні опрацьовують дану вчителем літературу, повідомляють про значення комах в житті людини.

- Багато видів жуків ушкоджують культурні рослини. В Україні поширені колорадський жук, травневий хрущ, жуки – короїди, жуки – зернівки.


  • Значна кількість хижих жуків використовується людиною для боротьби зі шкідливими комахами. Сонечка винищують попелиць, а великі зелені жуки - красотіли – гусінь.

  • Гусінь багатьох видів метеликів (білана капустяного, ріпиці, яблуневі мілі, золотогузки, шовкопряда) переважно рослиноїдні, тому завдають шкоди рослинам. Гусінь хатньої молі живиться хутряними виробами, а гусінь деяких видів молі псує борошно та інші харчові запаси.

  • Тутовий і дубовий шовкопряди здавна розводяться людиною для отримання шовку.

  • Багато бджіл та джмелів чудові запилювачі.(учні розглядають гербарії комахозапильних рослин, виділяють пристосованість цих рослин до запилення комахами.) медоносна бджола виробляє мед – винятково корисний продукт живлення. Людина широко використовує віск у парфумерії, медицині, для виготовлення фарб і лаків.

  • У біологічному методі боротьби використовують різноманітних їздців, личинки яких паразитують в яйцях, личинках та лялечках різних видів шкідливих комах.

  • Чорна садова мурашка є шкідливою, оскільки охороняє і поширює попелиць, солодкими виділеннями яких живиться, а також фараонова мурашка, що завдає шкоди продуктам харчування.

  • Кровоссальні комарі – переносники багатьох хвороб, малярійні комарі розповсюджують малярію, інші – різні види лихоманки.

  • Хатня муха, зелені, сині, сірі мухи поширюють збудників дизентерії, черевного тифу, туберкульозу, поліомієліту, яйця гостриків, аскарид та інших паразитичних червів. Ґедзі і мухи жигалки завдають шкоди людині та свійським тваринам своїми укусами і здатні переносити збудників таких небезпечних хвороб як сибірська виразка та туляремія. Личинки оводів розвиваються під шкірою, в носоглотці або кишечнику свійських тварин, чим завдають великої шкоди.

Станція екологічна.

- жуки необхідні компоненти природних угрупувань. Так, жуки, що живляться рештками рослин і тварин, відіграють важливу роль у природі як санітари та ґрунтоутворювачі. Різноманітні жуки – гнойовики та їхні личинки живляться послідом тварин, а грабарики – їхніми трупами.



  • Жуки бувають надзвичайно красиві й великі за розмірами (занесений до Червоної книги України – жук олень.)

  • Багато великих метеликів приваблюють своєю красою, наприклад, махаон, що трапляється переважно на Поліссі та в лісостеповій зоні.

  • Значні групи комах (лускокрилі, двокрилі, перетинчастокрилі) з'являються у процесі спільної еволюції з квітковими рослинами як запилювачі. Оскільки більшість видів сучасних покритонасінних є ентомофільними, зрозуміло, що комахи відіграють виняткову роль у відтворенні рослин.

  • Рослиноїдні комахи за сумарною біомасою в багато разів перевищують усіх інших тварин, що живляться рослинами, тому поїдають основну частину рослинного приросту.

  • Хижі та паразитичні комахи є природними регуляторами чисельності тварин, за рахунок яких вони живляться. У свою чергу комахи є основою живлення багатьох хребетних тварин.

  1. Перегляд кадрів діафільму “Клас комахи.”

  2. Підведення підсумків. Мотивація оцінок на уроці.

  3. Домашнє завдання.

Каталог: doc -> files -> news -> 122
122 -> Олімпійський урок
news -> Програм а література ( російська та зарубіжна) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою
122 -> Дворіччя. Давній Вавилон
122 -> Фізико-географічне положення та берегова лінія Африки
122 -> Урок світової літератури. 10 клас «Туга, сповнена поетичних видінь» Тема. Шарль Бодлер
122 -> Урок №1 Тема. Географія світових природних ресурсів Мета. Сформувати у учнів систему знань про
122 -> Урок гра (3 клас) «Математичний супермаркет» Тема. Запис та читання трицифрових чисел. Випадки додавання і
122 -> Урок риторики в 3 класі Усмішка. Усмішка як важливий несловесний знак етикетного спілкування Із досвіду роботи


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка