Уроки біології в 7 класі Підготувала : вчитель біології Грядунова Вікторія Вікторівна 2014 Урок



Дата конвертації23.03.2019
Розмір93.5 Kb.
#85354
ТипУрок
Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №16

Дзержинської міської ради Донецької області

Уроки біології

в 7 класі

Підготувала :

вчитель біології

Грядунова Вікторія Вікторівна

2014

Урок

Загальна характеристика грибів. Поширення, середовища існування. 

Мета. 
Освітня. Почати формувати знання учнів про окреме царство організмів – Гриби; ознайомити із особливостями поширення та середовищ існування грибів; дати загальну характеристику цих організмів; розкрити значення термінів “гетеротрофи”, “мікологія”, “гіфи”, “міцелій”, “макроміцети”, “мікроміцети”.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати ознаки рослин і грибів, грибів і тварин; уміння логічно мислити, спостерігати та робити відповідні висновки.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до грибів, дотримуючись правил збирання їх у природі. 

Тип уроку. Засвоєння нових знань. 
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Перший у темі.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:


а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та м\медійною дошкою;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.

Міжпредметні зв ́язки: ботаніка, зоологія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: мікологія, гетеротрофи, спори, міцелій, грибниця, гіфи, макроміцети, мікроміцети, хітин.
ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. 



За допомогою бліц-опитування з’ясувати знання учнів про голонасінні та покритонасінні рослини, особливості рослин їхніх родин.

«Асоціативний кущ»

Учні висловлюють свої асоціації щодо поняття «гриби». Усі відповіді записуються до «асоціативного куща», який зображено на дошці.

Можливі варіанти відповідей учнів: їстівні, отруйні, шапка, ніжка, білі, прикріплені, відсутні пластиди тощо.



ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Слово вчителя

Послухайте загадки:

Вдяг він шапку червоненьку (Не стареньку, а новеньку), Ще й сметанкою покрапав, Щоб ніхто його не хапав. (Мухомор.)

Ніжки тоненькі, Шиї мов цівки, Круглі голівки. І на пні, й коло пня Нас велика рідня. (Опеньки.)

В лісі виросли сестрички, Жовті та смачні… (Лисички.)

Росте біля осичок звично Красноголовець — … (Підосичник.)

Виросли гриби прекрасні — Капелюшки в них, мов в маслі. І збирають грибники Маслянисті… (Маслюки.)

Шапка коричнева, ніжка міцна, Гриб цей найкращий, і кожен це зна, Тому бажає усякий грибник В лісі великий знайти… (Боровик.)

Капелюхи в них яскраві: Жовті, сірі, зеленаві, Зачекайте, любі, трішки,— Я зберу вас… (Сироїжки.)

Отже, ви зрозуміли, що ми починаємо вивчати дивовижні організми — гриби.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
Світ грибів великий та різноманітний. Що ж спільного між червоним мухомором у лісі та зеленою цвіллю на шматку хліба, пакетиком дріжджів та гнилим яблуком? Які ж спільні ознаки їх об’єднують?
Сьогодні ми повинні розглянути поширення грибів у природі та дати відповідь на проблемне запитання: чому людина без знань як гриб: хоч на вигляд і міцна, а за землю погано тримається?

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

До сьогоднішнього уроку слово “гриби” ви пов’язували із красивими лісовими грибами, яких збирали або мухоморами, яких не можна вживати. Але цього недостатньо, щоб знати все про царство Гриби на планеті.
Гриби поділяють на одноклітинні та багатоклітинні. Їм властиві ознаки і рослин і тварин. Ознаки подібності із рослинами: прикріплений спосіб життя, необмежений ріст, міцна клітинна оболонка, наявність гіфів, що за функцією нагадують корінь рослин. Ознаки подібності з тваринами: до оболонки клітин входить хітин, відсутність хлорофілу, гетеротрофний спосіб живлення, наявність в обміні речовин сечовини та запасаючий продукт – глікоген.
Розповіді про: класифікацію грибів, грибницю, розмноження грибів, про поширення (грунт, вода, живі організми, продукти, промислові матеріали, …)

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Робота з м\медійною дошкою та роздатковим матеріалом. 

V. Узагальнення та систематизація знань.

Учні дають відповідь на проблемне запитання: чому ж людина без знань схожа на гриб?

«Вірю — не вірю».



1. Графічний диктант (правильні твердження позначати знаком «+», неправильні – знаком «-«) 4 хв

  • Всі представники царства Гриби є багатоклітинними організмами.

  • Гриби – це безхлорофільні організми.

  • Царство налічує понад 100 тис. видів.

  • Гриби ведуть виключно сапротрофний спосіб життя.

  • Деякі гриби живуть у симбіозі з водоростями і вищими рослинами.

  • Гриби розмножуються тільки спорами.

  • Вегетативне тіло гриба називають міцелієм.
    ( – + + – + – + )

2.Врава «Ромашка» 2хв

Зірвати зайві пелюстки, пояснити свій вибір.(зайві сапрофіти та симбіоз)

3. Вправа «Біологічний словник» ( повторення та визначення щойно вивчених понять) 5 хв

4. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Чому гриби виділяють в окреме царство?

2. Як називається вегетативне тіло грибів?

3. Що означає поняття «міцелій»?

4. Що таке гіфи?

5. Як живляться гриби?

6. На які групи поділяються гриби за типом живлення?

7. Як розмножуються гриби?




VІ. Підведення підсумків уроку.

-Що нового та важливого ви дізнались на уроці?


-Що було цікавим?
-Чи вдалося нам досягти мети?
-Використовуючи кольорові стрічки, оцініть свій рівень комфортності на уроці: зелений-спокійно, червоний – тривожно, синій- байдуже.

Форми конролю: біологічний диктант, вправи «ромашка», «біологічний словник» , обговорення малюнків, відповіді на завдання.

Оцінювання: враховую активність на уроці за допомогою кольорових карток-пелюсток. Хто збере повну квітку – отримує вищий бал, і –далі- по кількості. Хто зібрав мало- даю час до наступного уроку- врахую дом. Завдання.

Учні ланцюжком підводять підсумки урока

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.



Творче завдання на вибір: скласти синквейн на тему «Царство гриби», підготувати повідомлення про гриби- рекордсмени, скласти кросворд, підібрати приказки, вірші та загадки про гриби, намлювати гриби та зробити пояснення до малюнків.

Урок

Значення грибів у природі і в житті людини.

Мета.
Освітня. Узагальнити знання учнів про царство Гриби; розкрити корисне та шкідливе значення грибів у природі та житті людини; особливу увагу звернути на грибів-паразитів.
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти живої природи між собою, уміння спостерігати, аналізувати та робити відповідні висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, до грибів, сприяти навчанню правил збирання їстівних грибів та вміння надавати першу допомогу при отруєннях.

Тип уроку. Узагальнення знань.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:


а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – вірші, музика.
5.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: географія, історія, медицина.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: гриби-паразити, сажкові гриби, трутовики, фітофтора, іржасті гриби.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.



Робота з малюнками.
- серед зображених малюнків грибів визначити їх назви;
- їстівні чи отруйні;
- трубчасті чи пластинчасті.
Вірю — не вірю».

1) Плодове тіло шапкового гриба складається із шапки й ніжки.

2) Шапка грибів може бути тільки коричневого кольору.

3) Грибниця багаторічна.

4) Маслюк — трубчастий гриб.

5) Плодове тіло — це шапка, яка складається з трубочок і пластиночок.

6) Шапкові гриби здатні розмножуватися статево, нестатево і вегетативно.

7) Білий гриб зростає разом із соснами і ялинами.

8) Завдяки мікоризі гриб отримує від рослини органічні речовини.

9) Рижик — трубчастий гриб.

10)   Нижня поверхня шапки може бути трубчаста або пластинчаста.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

+



+

+



+

+

+



+

Гра «Хрестики-нулики».

Відшукати пряму лінію по горизонталі, вертикалі чи діагоналі з назв:

1)         їстівних грибів

мухомор червоний

білий гриб

маслюк

сироїжка ароматна

підосичник

печериця рудіюча

опеньок

сироїжка блювотна

дощовик

 

2)         отруйних грибів



польський гриб

печериця

лисичка справжня

рядовка тигриста

опеньок сірчано-жовтий

дощовик несправжній

бліда поганка

сироїжка світло-жовта

чортів гриб

 


ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Прослухати слова К.Ситника і поміркувати, чому він так говорив:
- гриби – неспокійні об’єкти біології. Вони швидше за багатьох інших організмів видозмінюються й утворюють незнайомі риси.

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Складання короткого опорного конспекту
Значення грибів.
К о р и с н е.
1. Відіграють значну роль у колообігу речовин на планеті.
2. Вони мінералізують рослинні рештки, багаті на целюлозу та дубильні речовини.
3. Грунтові гриби беруть участь у ґрунтоутворенні.
4. Шапкові гриби складова частина живлення людини.
5. З білих грибів виділяють сполуки, які мають тонізуючі й протипухлинні властивості.
6. У народній медицині витяжкою з плодових тіл білого гриба змащують обморожені частини тіла для швидкого за живлення.
7. Маслюк застосовують при головному болю, а дощовик як кровоспинний засіб.
8. Зі смертельно небезпечної блідої поганки одержують речовину, якою лікують холеру.
9. З цвілевих грибів отримують антибіотики. 
10. Ферменти грибів використовують для освітлення соків, вина, для руйнування залишків паперу, для гідролізу крохмалю.
11. Гриби використовують для біологічного методу боротьби із шкідниками с\г: буряковим довгоносиком, щитовками, комарами, сараною, хатніми мухами.
12. Із аспаргіла чорного виготовляють лимонну кислоту, вітаміни.
13. Дріжджі використовують в хлібопекарській промисловості, молочній, пивоваренні, виноробстві і спиртовій пром-ті.
14. Деякі цвілеві гриби використовують у сироварінні.

Ш к і д л и в е.

15. Цвілеві гриби шкодять харчові продукти, викликаючи гниль.
16. З цвілевих грибів відокремлюють речовини, що посилюють ріст рослин, для збільшення розмірів ягід безнасінних сортів винограду, з якого виготовляють родзинки. 
17. Трутовики наносять шкоду лісам.
18. Гриби руйнують дерев’яні будинки (домовий гриб), шпали, фанеру.
19. Гриби руйнують лакофарбові покриття, метали, псують книги, тканини.
20. Гриби-паразити шкодять городні культури, цим втрачається урожай.
21. Гриби можуть бути збудниками шкірних хвороб, вражають легені, викликають гайморит, захворювання очей…

ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

Повідомлення учнів про гриби із життєвого досвіду, про правила збирання грибів…

V. Узагальнення та систематизація знань.

Обговорення прислів’я:
- людина без знань однаково, що гриб: хоч на вигляд і міцний, а за землю погано тримається.

VІ. Підведення підсумків уроку.

Фронтальна бесіда

1. Яке значення грибів у природі?

2. Яке значення грибів у житті людини?

3. Чи вирощують гриби в культурі?

4. Чи бувають червивими отруйні гриби?



VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка