Уроків з теми «Типи аналізу літературного твору, адаптовані до шкільної практики»



Сторінка1/2
Дата конвертації02.06.2017
Розмір0.76 Mb.
ТипУрок
  1   2
Відділ освіти Покровської районної державної адміністрації

Покровська ЗОШ І – ІІІ ступенів №2

Покровської районної ради Дніпропетровської області

Розробки уроків та фрагменти уроків з теми

« Типи аналізу літературного твору,

адаптовані до шкільної практики »



ГРИПАСЬ Н.А.

Вчитель російської мови та світової літератури

2013 рік

Зміст:

1.Фрагмент аналізу образу - символа

Тема : Образ моря ( за повістю – притчею Е .Хемінгуея «Старий і море»)

2. .Фрагмент аналізу зовнішнього образу – персонажа

Тема : Образ Людини в екстремальній ситуації ( за оповіданням Джека Лондона « Жага до життя»)

3. . Конспект уроку з теми : ПЕРЕМОГА СПРАВЕДЛИВОСТІ -- ПРОВІДНА ДУМКА КАЗКИ « ПАНІ МЕТЕЛИЦЯ»



4. Конспект кроку з теми : ПІДЛАБУЗНИЦТВО ПІДЛЕГЛИХ ЯК ГОЛОВНА ПРИЧИНА СПОТВОРЕННЯ ХАРАКТЕРУ ПРИНЦЕСИ ( ЗА КАЗКОЮ С. МАРШАКА « ДВАНАДЦЯТЬ МІСЯЦІВ»)

5. Кнспект уроку з теми : Чарльз Діккенс -- « найбільший оптиміст століття». Повість « Різдвяна пісня в прозі»

6. .Фрагмент уроку



Тема : Сильний людський характер в екстремальній ситуації ( за оповіданням Джека Лондона « Жага до життя»)

7.Конспект уроку з теми: Александр Пушкин – великий русский поэт. Жанрово – тематическое разнообразие лирики Пушкина. Анализ стихотворения « К морю…»

8. .Конспект уроку з теми : Трагическая судьба одного человека как воплощение трагедии всего народа во время Великой Отечественной войны в произведении М. Шолохова «Судьба человека»

9.Конспект уроку з теми : ЩО РОБИТЬ ЛЮДИНУ ЩАСЛИВОЮ?

( ПЕРЕРОДЖЕННЯ СКРУДЖА ЯК НАСЛІДОК ОСМИСЛЕННЯ СВО ГО ЖИТТЯ )

10.Фрагмент конспекта урока

Тема : Любовная лирика А. Пушкина. Анализ стихотворения « Я вас любил…»

11. Фрагмент уроку



Тема : Сильний людський характер в екстремальній ситуації ( за оповіданням Джека Лондона « Жага до життя»)

12. Фрагмент уроку



Тема : Образ Конрада як яскравий зразок романтичного героя в поемі Дж. Байрона « Корсар»

13. Фрагмент уроку



ТЕМА : М. Булгаков « Майстер і Маргарита»

14.Конспект уроку з теми : Ернест Хемінгуей . Життя. Творчість. Новаторство.

15.Фрагмент филологического анализа текста на основе романа М. Булгакова « Мастер и Маргарита».



Тема : Любовь -- спасительная сила в судьбе Маргариты.



1.Фрагмент аналізу образу - символа

Тема : Образ моря ( за повістю – притчею Е .Хемінгуея «Старий і море»)

І.Підготовка до сприйняття образу

Слово учителя

Старий « завжди подумки називав море la mar, як кажуть іспанською ті, хто його любить» . В іспанській мові слово « море» можна вживати з артиклем як чоловічого , так і жіночого роду. І хоч самі іспанці іноді згадують його лихим словом, проте завжди говорять про нього як про жінку. Головний герой старий Сантьяго завжди думав про море, як про живу істоту, про жінку, «що може подарувати ласку і позбавити її, а коли чинить щось лихе чи нерозважливе, то лише тому, що така її вдача».

--Що море означає для вас? Як ви до нього ставитесь: як до живої істоти, чи як до речовини, яка відповідає на питання - ЩО?( ВОНО)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Використовуючи метод РОФТ ,написати твір – роздум або твір- внутрішній монолог від свого імені у формі листа до моря на тему «Я живу тобою…»



2.Фрагмент аналізу зовнішнього образу – персонажа

Тема : Образ Людини в екстремальній ситуації ( за оповіданням Джека Лондона « Жага до життя»)

І. Підготовка до сприйняття образу

Бесіда

За класифікацією біологів людина належить до класу ссавців, бо має всі ознаки, що і тварина. Тож можна упевнено говорити, що людина – це таж тварина. Але в житті є не просто спокій , а є й екстрим.

--- Які ситуації називають екстремальними?( відповіді)

Російський письменник М. Островський говорив: «Перемагають лише сильні». Чи згодні ви з його думкою?(відповіді)

----Чи характеризує ця фраза головного героя оповідання Д. Лондона?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Приваблива мета

Пропоную вам зробити порівняльну характеристику людини та вовка із оповідання, щоб остаточно визначитись, що ж відрізняє Людину від тварини.



2.Порівняльна таблиця(колективна робота , робота з текстом)




Звір

Людина

зовнішність







стан героїв







Почуття один до одного







Взаємодія і середовищем







Ваша думка про героїв







--- А тепер, уважно придивившись до таблиці, дайте відповідь: « Чому людина перемагає? Адже вона фізично слабша за тварину?»

--Що мав на увазі М. Островський, коли висловився про перемогу сильнішого?



3. Тема: ПЕРЕМОГА СПРАВЕДЛИВОСТІ -- ПРОВІДНА ДУМКА КАЗКИ

« ПАНІ МЕТЕЛИЦЯ»

Мета :-- вчити учнів працювати з текстом, визначати тематику проблем, запропонованих автором, поглиблювати навички проблемно – тематичного аналізу твору;

-- розвивати вміння висловлювати особисте ставлення до проблем, аргументуючи свою точку зору прикладами з тексту;

-- розвивати навички усного зв’язного мовлення, виразного читання;

-- сприяти морально – етичному вихованню школярів.

Обладнання: тексти казки, ілюстрації учнів до неї.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка складених планів до казки.

2.Переказ тексту за складеним планом

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Слово вчителя

У кожній казці, чи то народна, чи то авторська, ставляться перед читачем певні проблеми, бо в кожного народу та в кожного покоління є певний ідеал людини, який прагнуть наслідувати, на його прикладі вчать дітей. Цей ідеал відображається у характерах героїв казок, тому казка – це відображення реальності.

--Подумайте, які ж проблеми порушені в казці « Пані Метелиця»?(Орієнтовні відповіді: Проблема добра і зла, проблема ліності та працелюбства, проблема бідності та багатства, проблема ставлення людей один до одного).

Так, це дійсно актуальні проблеми і сьогодні, мабуть, і із-за цього ми і вивчаємо такі мудрі казки. Сьогодні ми спробуємо з’ясувати, що ж панує у світі : добро чи зло, що перемагає?

Італійське прислів’я говорить, що людину визначають вчинки.

--Чи згодні ви з цим висловом?(відповіді)

--Які вчинки і як характеризують Пасербицю?(відповіді учнів на основі тексту)

--А які вчинки і як характеризують Ледащицю?(відповіді)

--На чиєму боці ваші симпатії?

Ви зазначили, що у казці розглядається проблема добра і зла, тому за допомогою таблиці пропоную розділити героїв казки на два табори.



2. Колективне складання таблиці:

ДОБРО

ЗЛО

Пасербиця( добра, чесна, порядна, працелюбна, ввічлива, шанує старших(ідеал))

Донька мачухи ( зла, грубіянка, невихована, ледача, жадібна, вередлива)

3.Проблемна ситуація: пропоную гру « Занурення у себе»( тобто , нехай кожен замислиться та дасть чесну відповідь на запитання : чого в мені більше? Добра чи зла? Адже кожен спілкується з цілим колективом та не завжди дотримується моральних принципів).

4..А тепер попрацюємо у групах:

1-а) – знайти у тексті , зачитати і порівняти спілкування обох героїнь з яблунею, піччю та пані Метелицею.

2-а)— рольова гра : від імені Ледащиці розповісти про Пасербицю.

3-я) – визначити , яку роль у казці відіграє півень, порівняти його пісні про обох героїнь( голос народу),( сильна група)



ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1.Узагальнююча бесіда:

--Які ж людські вчинки завжди цінуються у різних поколінь людей?

--Чи завжди вчинки мають винагороду?

--Чи однакова винагорода буває за різні вчинки, як погані, так і хороші?

--Як ви вважаєте, а винагорода у дівчат в казці була справедлива?

2.Заключне слово вчителя

Так, у казках втілені мрії про краще майбутнє, про реальність, яка повинна бути. Тому в них завжди утверджується справедливість, добро перемагає зло,а люди ніколи не втомлюються прагнути до кращого.



V. Домашнє завдання : дати письмову відповідь у зошит на питання : « Як поводитись, щоб тебе поважали люди?»

4.Тема : ПІДЛАБУЗНИЦТВО ПІДЛЕГЛИХ ЯК ГОЛОВНА ПРИЧИНА СПОТВОРЕННЯ ХАРАКТЕРУ ПРИНЦЕСИ ( ЗА КАЗКОЮ С. МАРШАКА « ДВАНАДЦЯТЬ МІСЯЦІВ»)

Мета: --поглибити знання учнів про аналіз художнього твору ( використовуючи комбінований – проблемно – тематичний + аналіз образу персонажу);

--розвивати логічне мислення, виразне читання, творчі здібності;

--виховувати негативне ставлення до людських вад.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань учнів

Сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над характеристикою головних героїв, а саме : порівняємо характер пасербиці ( який ми розглядали на минулому уроці) з характером принцеси.



1.Бесіда:

--Що ви дізнались про принцесу, прочитавши початок п’єси?(сирота)

--Яким є ваше перше враження від цієї героїні?

--Як принцеса ставиться до навчання?

--Що героїні найбільше подобається в людях?

--Знайдіть у тексті , яку оцінку принцесі дав солдат?

--Як принцеса вчинила із пасербицею? Ваше ставлення до цього вчинку?

2.Колективна робота з таблицею(учні наводять приклади з тексту для порівняльної характеристики головних героїнь)

Пасербиця

Принцеса

Гарна, добра, привітна, жаліслива,роботяща.

Гарна, безжалісна, горда, вередлива, лінива,вперта.

Живе для інших

Живе для себе

3.Рольова гра: розкажіть від імені принцеси про її життя.

ІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Слово вчителя

Ми з вами розглянули образ принцеси, її взаємини з іншими героями казки, та можемо з упевненістю сказати, що хоч це і казка, та в ній порушено декілька проблем,які безпосередньо вплинули на формування характеру героїні.

--Спробуйте самі визначити ці проблеми?(паралельно записувати на дошці та в зошити)

------ проблема життя сироти,

------ проблема стосунків між дорослими і дітьми,

------ проблема стосунків взагалі між людьми.

------ проблема виховання дітей.

2.Проблемне запитання:

-- Чому, на вашу думку, підлабузництво і влада псує людей?( Орієнтовні відповіді: тому, що можновладці мають набагато більше прав, ніж інші, прості люди, тому, це іноді настільки засліплює та призводить до вседозволеності, що, таким чином , псує людину).



3. Проблемна ситуація: вправа «Моделювання ситуації»

--спробуйте себе уявити на місці принцеси і дайте відповідь: чи зумів би я зробити ці вчинки по – іншому?



4.Проблемні завдання: (розділити клас на групи)

1-а) – за допомогою тексту визначте, хто із оточення принцеси впливає на неї негативно? Доведіть це.

2-а) – за допомогою тексту доведіть, хто впливає на принцесу позитивно.

3-я) – знайдіть у тексті розмову принцеси з солдатом, прочитайте в особах. Дайте відповідь : чому саме він не боїться повчати її?( голос народу).

4-а) – Як на вашу думку, чого навчає ця казка? Аргументуйте.

5 –а) – Як ви гадаєте, у чому актуальність цієї казки сьогодні? Аргументуйте.

ІІІ. Підсумки уроку

Рефлексія : вправа « Незакінчене речення»

--Сьогодні на уроці ми дізнались, що …

--Нас вразило те, що …

--Ми зрозуміли, що …



ІV. Домашнє завдання

Підготуватись до творчої роботи ( написання листа принцесі).



5.ТЕМА : Чарльз Діккенс -- « найбільший оптиміст століття». Повість « Різдвяна пісня в прозі»

МЕТА : Зацікавити біографією і творчістю Ч. Діккенса;

Ознайомити з історією повісті, з особливостями « різдвяних» оповідань;

Вчити аналізувати прочитане;

Розвивати допитливість, уміння слухати й виступати з власними повідомленнями;

Виховувати прагнення розуміти інших людей.

ОБЛАДНАННЯ : Портрети Ч. Діккенса, виставка творів письменника, тексти « різдвяної пісні у прозі» .

ЦІ РАДІСНІ ДНІ – ДНІ МИЛОСЕРДЯ, ДОБРОТИ, ВСЕПРОЩЕННЯ…

Ч. ДІККЕНС

ХІД УРОКУ

І.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

-- Діти, а чи подобається вам таке свято , як Різдво?

-- Що ви про нього знаєте?

-- Як святкують Різдво в нашій та інших країнах?

Сьогодні ми поговоримо про письменника, який дуже любив Різдво, він вважав, що « … це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче за мовчазною згодою, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх – навіть у бідних і знедолених – таких людей, як вони самі». Цього письменника звати Чарльз Діккенс.

ІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

ІІІ.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово вчителя

Напередодні Різдва пропоную зазирнути у маленький куточок серця цієї неперевершеної людини.



1.Рольова гра « Інтервю з письменником»

Журналіст : Доброго дня, шановний Чарльз Діккенс. Ми раді Вас вітати у нас в гостях. Щоб краще зрозуміти Вашу творчість, пропоную відповісти нам на декілька запитань. По – перше, де і коли Ви народились?

Ч.Діккенс : Я народився в передмісті Портсмута Лендпорті в незаможній родині, 7 лютого 1812 року . Коли мені було три роки, родина перебралася до Лондона.

Ж. : Як проходили Ваші дитячі роки?

Ч. Д. :Мої дитячі роки , схоже, були ідилічними, проте я уважав себе «малим не особливо доглянутим хлопчиком». Я проводив багато часу на вулиці, але також жадібно читав, особливо крутійські романи Тобіаса Смоллетта та Генрі Філдінга. Я мав чіпку, ледь не фотографічну пам'ять, що прислужилося мені в подальшій роботі письменника. Батько певний час працював клерком в офісі королівського флоту, завдяки чому я провів кілька років у приватній школі Вільяма Джайлса в Четемі.

Спокійне життя раптово закінчилося, коли мій батько Джон Діккенс, вліз у борги й був ув'язнений в борговій в'язниці Маршалсі в Саутварку. Незабаром до нього змушена була приєднатися вся родина, окрім мене, бо мене взяла до себе, у Кемден-Таун приятелька родини Елізабет Ройленс. Пані Ройленс була бідна стара жінка, яку я пізніше вивів із незначними змінами й прикрасами , в образі пані Піпчін із роману «Домбі і син».

Ж . : А Ви зустрічались із своєю родиною?

Ч. Д. : Так, у неділю, я із сестрою Фанні, яку відпускали з Королівської академії музики, відвідували своїх батьків у в'язниці

Ж.: А ви на той час, теж десь навчались?

Ч.Д. : Ні, я, щоб заплатити за проживанняв будинку боргового агента в Боро й харчі, а, також, допомогти родині, почав працювати на складі вакси Воррена. Заробляв шість шилінгів на тиждень, 10 годин на день наклеюючи етикетки. Виснажливі, й часто навіть жорстокі, умови праці глибоко закарбувалися в моїй душі й вплинули на прозу й нариси.

Ж.: Невже Ви більше ніде не навчались?

Ч.Д.: Чому ж , я все ж продовжив навчання у Веллінгтонській домашній академії, яка не була доброю школою. Пригадую, що навчання було там аби-яке, дисципліна погана, час від часу назовні проривалася садистська грубість керівника школи, й, загалом, панувала атмосфера запущеності.

Ж.: Що ж було далі?

Ч. Д. : Після школи, з травня 1827, я почав працювати молодшим клерком в адвокатській конторі Елліса й Блекмора. Потім, вивчивши систему скоропису Герні, покинув роботу й став вільнонайманим репортером.

Ж.: Коли Ви почали друкуватись вперше як письменник ?

Ч.Д.: Перше оповідання Діккенса «Обід в Тополиній алеї» вийшло в лондонському «Мантлі Мегезін» у 1833. Потім у тому самому журналі з’явилося ще 9 оповідань, які я підписав іменем Боз , на честь свого меншого брата, якого вдома називали таким прізвиськом.

Ж.: А чи була у Вас власна родина ?

Ч.Д.: Так, 2 квітня 1836 я побрався з Кетрін Томсон Гогарт, донькою Джорджа Гогарта, редактора «Івнінг Кронікл». Після короткого медового місяця в Кенті, ми поселилися в Блумсбері. У нас народилося десять дітей: Чарлз, Мері, Кейт, Волтер, Франсіс, Альфред, Сідні, Генрі, Дора та Едвард.

Ж.: Ви все життя там і прожили? Можливо Ви десь подорожували?

Ч.Д.: Так, у 1842 я з дружиною здійснив першу подорож до США та Канади, загалом успішну, незважаючи на мою підтримку відміни рабства. Там відвідав Білий дім, зустрівшись із президентом Джоном Тайлером. Потім моя родина здійснила короткі мандрівки до Італії у 1844 та Швейцарії у 1846.На час мандрівки про дітей піклувалася сестра Кетрін, Джорджіна. Вона залишилася у нас в родині у якості економки, організатора, радника й друга.

Ж.: У Вас було якась мрія ще з дитинства, яка б здійснилась у зрілі роки?

Ч.Д.: Була, я мріяв жити в одному дуже гарному будинку, і у 1856 гонорари за книги дозволили мені придбати будинок Ґедз-Гілл-плейс у Кенті.

Ж.: Пане Діккенс, а чи багато Ви подорожували взагалі?

Ч.Д.: З 1858 року, коли ми з дружиною почали жити окремо, я мало де жив більше 6 – 7 місяців.

Ж.: Пане Діккенсе, Ви створили свої « Різдвяні повісті» занадто реалістичними, а чи хоч трішечки Ви вірите у чудеса?

Ч.Д.: Аякже, я дедалі більше цікавлюсь паранормальними явищами й навіть став членом «Клубу привидів», тому усі мої герої -- є дійсно реальними , як і всі ми.

Ж.: Що ж , пане Діккенсе, дякуємо Вам за таку цікаву розповідь, а зараз ми прощаємось із Вами, щоб розпочати вивчати Вашу повість « Різдвяна пісня у прозі».

2. Слово вчителя

До створення « Різдвяних повістей» Діккенс приступив уже зрілим майстром, поява їх припадає на 1843 рік. В ній відбились погляди автора на суспільство. Сам весь « Різдвяний» цикл складається із 5 повістей. Письменник сприймав Різдво як свято домашнього вогнища, тому воно було особливо дорогим для нього . Він бачив у різдвяних святах прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще злиденнішим та сумнішим.

Одне з оповідань збірки називається « Різдвяна пісня у прозі» і має підзаголовок « Святовечірнє оповідання із привидими».

3. Коментоване читання уривків із першої строфи.

4. Бесіда.

-- Чи можете ви назвати головного героя твору?

-- Що відомо про Скруджа?

-- Чому герой так не любить Різдва?

-- Знайдіть у тексті уривок , як Скрудж зустрів Святвечір?

-- Хто з’являється до нього вночі?

-- Яка мета « візиту» привида Марлі?

-- Про що привид попереджає головного героя?



5. Виразне читання в особах діалогу Скруджа і Марлі.

-- Простежте за текстом, які почуття охоплюють Скруджа під час зустрічі з другом Марлі.



6. Колективне складання схеми

… Все одно дурниці! Не вірю я у привиди

Все ж він не хотів вірити своїм очам

Від голосу привида у нього застигала кров у жилах

Пощади! Жахливе видіння, навіщо ти мучаєш мене!

Скруджа почало трясти

Скрудж уже почав приміряти його слова до себе

Скруджа знову затрясло , як у лихоманці

Скрудж хотів було сказати « дурниці» та осікся на першому ж складі

7. Слово вчителя

Очевидно, що черствий і безжалісний Скрудж не вірив у привиди, але розповідь Марлі дуже сильно вплинула на нього та змусила замислитись над своїм життям.



ІV. Підсумки уроку

  • Які факти біографії письменника вам запам’ятались?

  • Який підзаголовок має твір « Різдвяна пісня в прозі» ?

  • Яке ваше враження від образу Скруджа?

  • Як ви гадаєте, чи зможе цей герой змінитись на краще?

V. Домашнє завдання

Прочитати ІІ, ІІІ, та ІV строфи « Різдвяної пісні у прозі»,підготувати розповідь про подорожі Скруджа, дібрати цитати, які ілюструють ставлення героїв до Різдва.



6.Фрагмент уроку

Тема : Сильний людський характер в екстремальній ситуації ( за оповіданням Джека Лондона « Жага до життя»)

Мета: вчитися стисло переказувати зміст оповідання, давати характеристику героєві твору;

Вдосконалювати навички аналізу тексту та біографічного аналізу;

Розвивати усне зв’язне мовлення,уявлення, логічне мислення;

Формувати прагнення до високих моральних цінностей.

ІІІ. Робота над новим матеріалом

  1. Рольова гра « Уявна розмова автора та героя»

  • … Скажи мені Джеку, чому у своєму оповіданні ти не дав мені імені?

  • Бо в тобі я хотів утілив узагальнені риси, мене цікавила просто людина у критичній ситуації

  • Але ж я – живий, я кинув виклик смерті та переміг її, а за це навіть не отримав хоч якогось псевдоніма

  • Згоден, та мене не цікавлять конкретні люди, а тільки люди взагалі, адже на своєму віку я бачив їх чимало

  • Мабуть, у тебе була якась мрія, що ти зустрічався з багатьма людьми?

  • Так, мене вабило море. У 17 років я, найнявшись матросом на шхуну « Софі Сазерленд» вирушив на промисел морських котиків до берегів Японії та Сибіру.

  • Виходить, ти теж кидав виклик долі та смерті?

  • Бувало, адже я ще був і одержимий « золотою лихоманкою», у 1897 році я вирушив на Аляску, а через рік повернувся у Штати – без золота, без грошей, хворий на цингу, але з багатими враженнями.

  • Схоже на мою долю

  • Отож, тому я взявся за перо і створив багато оповідань

  • Але ж моє , мабуть, найулюбленіше?

  • Ні! Мені усі дорогі , бо кожен твір – частинка мого життя

  • То чому ж ти не дав мені свого імені, адже я – частинка тебе?

  • Так, але ж і в мене : Джек Лондон – псевдонім, це ім’я мого вітчима – людини хоч простої, але благородної, турботливої. На відміну мого рідного батька, який покинув матір ще до народження, я дуже поважав та захоплювався характером свого вітчима, тому узяв його прізвище за псевдонім.

  • Я зрозумів тебе, Джеку, ти змалював в мені і себе, і вітчима, і інших сильних духом людей, тому і імені в мене немає, адже я – ЛЮДИНА …


7. Тема: Александр Пушкин – великий русский поэт. Жанрово – тематическое разнообразие лирики Пушкина. Анализ стихотворения « К морю…»

Цель: продолжить знакомство учащихся с фактами жизни и творчества А. Пушкина; раскрыть жанрово –тематическое разнообразие его лирики; развивать культуру речи, логическое мышление, навыки выразительного чтения, конспектирования; воспитывать морально – этические качества учащихся.

Оборудование: портрет А. Пушкина, выставка его произведений, иллюстрации к ним, портреты родственников и друзей А. Пушкина, романс Н.А.Римского – Корсакова « Редеет облаков летучая гряда», картина И.Е.Репина и А.К.Айвазовского «Прощай, свободная стихия!»

Ход урока

І.Подготовка к восприятию учебного материала

Слово учителя

Еще при жизни А.С. Пушкина Гоголь писал о нем : «При имени Пушкина тотчас осеняет мысль о русском национальном поэте… в нем, как будто в лексиконе, заключалось все богатство, сила и гибкость нашего языка. Пушкин явление чрезвычайное…»

Действительно, Пушкин гениален, его стихи доступны читателю любого возраста, для многих поколений он – Мастер , чье творчество стало примером подражания и созидания. Сын своего времени, он отражает его в своем творчестве необычайно глубоко, широко и полно. Поэтому предлагаю вам продолжить знакомство с этим великим человеком, которое началось в младших классах.

ІІ. Объявление темы и цели урока

ІІІ. Восприятие и усвоение учащимися учебного материала

1.Мультимедийная презентация учащихся о жизненном и творческом пути поэта.

2.Слово учителя

Лирика А. Пушкина очень богата и разнообразна, имеет совершенную художественную форму. Н.Гоголь неоднократно повторял : « В лирике Пушкина нет красноречия, здесь одна поэзия: никакого наружного блеска, все просто, все прилично, все исполнено внутреннего блеска, который раскрывается не вдруг; все лаконизм, каким бывает чистая поэзия. Слов немного, но они так точны, что обозначают все. В каждом слове бездна пространства; каждое слово необъятно , как поэт».

Сегодня мы с вами поговорим о пейзажной лирике А. Пушкина. Картины природы изображены ним с глубокой любовью ко всему родному, национальному, близкому и дорогому сердцу русского человека, они являются превосходным средством воспитания любви к родине. Особенно часто Пушкин воспроизводил в своих стихах природу средней России, в частности типичный для нее и любимый поэтом пейзаж Псковской губернии. Еще поэт « открыл» в своих стихах красоту кавказской и крымской природы. Картины природы у него просты и совершенны, они оказали огромное влияние на пейзажное мастерство Тургенева, Л.Толстого, Чехова.

Родина встает перед нами в произведениях Пушкина во всем ее ландшафтном многообразии.



3. Сообщение учащихся о жизни Пушкина в Одессе, о его взаимоотношениях с М.С.Воронцовым и Е.К.Воронцовой (июль 1824г).

4.Комментарии учителя

В тревожные дни 2й половины июля 1824года Пушкин и создает первоначальную редакцию стихотворения « К морю…». Он чувствует потребность подвести итоги заканчивающемуся целому периоду его жизни – годам южной ссылки, годам своей зрелой юности, -- богатому новыми идеями и чувствами творчеству этих лет.

Стихотворение является не столько образцом пейзажной лирики, ведь автор даже « не описывает» море. Впечатления , вызванные бескрайними просторами могучей и свободной стихии, пробуждают раздумья о своей жизни и судьбе .Сам поэт считал эти стихи посвящением Д.Г. Байрону.

5.Сообщение учащихся о двух великих деятелях той эпохи, которых Пушкин называет «властителями дум» -- Байроне и Наполеоне.

6.Чтение наизусть учителем стихотворения.

7.Тихое чтение стихотворения по книге.

8.Коллективное составление плана стихотворения.

(ориентировочный план):



  1. Прощание с морем (строфы 1 и 2)

  2. Воспоминание и размышление о море ( строфы 3-7)

  3. «Властители дум»: Наполеон и Байрон ( строфы 8-12 )

  4. « Мир опустел» ( строфа 13)

  5. Заключение стихотворения: обещание поэта не забыть моря (строфы 14 и 15).

9.Беседа по тексту ( 1 - я часть ) :

--- Как называет автор море? ( «свободная стихия» )

--- Как характеризует морские волны? ( «волны голубые» )

--- Красоту моря? ( « гордая краса» )

--- Что олицетворяет для Пушкина море? (свободу, которая блещет « гордою красою»)

--- Какие сравнения употребляет автор , говоря о шуме моря? ( «как друга ропот заунывный, как зов его в прощальный час» )

--- Какие эпитеты относятся к слову шум ?

--- Какое настроение создают эти сравнения и эпитеты?



10. Словарная работа

В первой строке « Моей души предел желанный» слово предел обозначает -- последнюю, высшую степень чего – либо, полноту, совершенство, идеал.



11. Продолжение беседы ( 2-я часть ) :

--- Почему Пушкин, говоря о море, называет его « пределом» ? ( море – олицетворение свободы, к которой он стремится )

--- Какими эпитетами автор характеризует себя, свое настроение? ( « бродил я тихий и туманный» )

--- Какой «заветный умысел» томил Пушкина ?

--- За что поэт любил море?

12. Работа над 3-й частью :

--- Каким сравнением характеризуется Байрон ?

--- Припомнив обстоятельства смерти Байрона , объясните выражение « исчез, оплаканный свободой» ?

--- В чем видит поэт сходство между морем и поэзией Байрона ? ( могущ, глубок, мрачен, неукротим) (комментарий учителя о словах « он был , о море, твой певец» : песнь 4, строфы 178-184 «Странствия Чайльд – Гарольда Байрона )



13.Беседа по 4-й части стихотворения ( строфа 13) :

--- В каких словах передает Пушкин силу своей скорби по поводу утраты « властителей дум» --- Наполеона и Байрона ?

Судьба людей повсюду та же:

Где благо, там уже на страже

Иль просвещенье, иль тиран.

14. Словарная работа

Благо --- все, что идет на пользу человеку и обществу, дает удовлетворение; добро, счастье, благополучие.



15. Комментарии учителя :

Пушкин хочет подчеркнуть, что для счастья человечества буржуазное «просвещенье» так же страшно, как тираническое самовластье. Поэт подчеркивает свое полное и гордое одиночество « Мир опустел… Теперь куда же меня б ты вынес , океан ?» Идеалом его остается свобода, олицетворяемая морем. Любовь к морю уносит с собой поэт в новое изгнание.



16.Творческое задание :

1 – я группа : найдите признаки романтизма в стихотворении ;

2 – я группа : сопоставьте стихотворение « К морю…» со словами Пушкина -

Мир вам, тревоги прошлых лет!

В ту пору мне казались нужны

Пустыни, волн края жемчужны,

И моря шум, и груды скал,

И гордой девы идеал,

И безыменные страданья…

( « Отрывки из путешествия Онегина» + романс Н.А. Римского – Корсакова « Редеет облаков летучая гряда» на слова Пушкина ;



3 –я группа : сопоставьте стихотворение « К морю…» с картиной И.Е. Репина и А.К. Айвазовского « Прощай, свободная стихия!»

17. Выступление групп .

ІV. Закрепление изученного материала

Обобщающая беседа :

--- Понравилось ли вам стихотворение?

--- Какие его образы произвели на вас наиболее сильное впечатление? Почему?

--- В.Г. Белинский считал, что произведение надо воспринять сердцем; удалось ли нам это сегодня?



V.Домашнее задание Конспект, выучить стихотворение « К морю…» наизусть ,

Подготовить сообщение :

--- о ссылке Пушкина в Михайловское (индивидуальное задание),

--- о А. П. Керн(инд.з.)

Список литературы:

1.М.А.Лисовский ,Изучение лирики в школе.1987 2.Пушкин А.С. Лирика .1969 3.Н.А.Демин , Изучение творчества А.С.Пушкина в школе.1971





УРОК – ДИСКУССИЯ « ВОПЛОЩЕНИЕ ТРАГЕДИИ В ПРОИЗВЕДЕНИИ»

в 7 классе



8.
Каталог: uploads -> editor -> 1855
1855 -> Складання усних творів-мініатюр
1855 -> «Усі щасливі родини схожі одна на одну?»
1855 -> Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма
1855 -> Healthy way of life. “Healthy way of life. What does it mean to ве healthy?” Мета уроку: формування ключових компетенцій
1855 -> З досвіду роботи вчителя української мови й літератури Кухленко Наталіі Анатоліівни
1855 -> Тема “Духовна перевага Григорія Многогрішного над своїми мучителями на шляху його до свободи
1855 -> Іван Багряний (Іван Павлович Лозов’яга) (1906-1963)
1855 -> Однією з найбільш актуальних проблем сучасної освіти є практичне формування компетентності учнів
1855 -> Складання усних творів-мініатюр
1855 -> «Технології ситуативного моделювання важливий вимір майстерності педагога»


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка