Уроків з української мови у 5 класі Тема : «Лексикологія» Урок т е м а. Лексичне значення слова. Ознайомлення зі словником



Сторінка1/3
Дата конвертації22.11.2018
Розмір372 Kb.
#66051
ТипУрок
  1   2   3
Розробки уроків

з української мови у 5 класі
Тема : «Лексикологія»


Урок 1.
Т е м а. Лексичне значення слова. Ознайомлення зі словником.

Однозначні та багатозначні слова. (Слайд №1)
М е т а у р о к у: дати поняття лексикологія, лексика, лексичне значення слова; познайомитися зі структурою тлумачного словника; розрізняти однозначні і багатозначні слова; користуватися тлумачним словником; збагачувати словниковий запас слів; виховувати увагу до слова, чуття мови.

(Слайд №2)

Т и п у р о к у: вивчення нового матеріалу.
О б л а д н а н н я: підручник, мультимедійна презентація, кросворд, тлумачні словники, картки із завданням.


Х і д у р о к у
І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Читання заздалегідь підготовленим учнем вірша Ю. Рибчинського «Наша мова».

Мова, наша мова –

Мова кольорова,

В ній гроза травнева

Й тиша вечорова.

Мова, наша мова –

Літ минучих повість,

Вічно юна мудрість,

Сива наша совість.

Мова, наша мова

Мрійнику – жар-птиця,

Грішнику – спокута,

Спраглому – криниця,

А для мене, мово,

Ти мов синє море,

У якому тоне

І печаль і горе.

Мова. наша мова –

Пісня стоголоса,

Нею мріють весни,

Нею плаче осінь.

Нею марять зими,

Нею кличе літо.

В ній криваві рими

Й сльози Заповіту.

Я без тебе, мово,

Без зерна полова,

Соняшник без сонця,

Без птахів діброва,

Як вогонь у серці

Я несу в майбутнє

Невгасиму мову,

Слово незабутнє.

Учитель. Пригадайте, що ви вже знаєте про слово? Сформулюйте власне правило: що таке слово. Складіть асоціативний кущ до слова.

ІV. Засвоєння нових знань. (Слайд 3-5).

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.

V. Закріплення знань і вироблення вмінь.

- Визначте лексичне та граматичне значення слів: плесом, спритного, зринув, оксамит, вибачаєш. (Слайд№ 6).

Учитель. Які слова викликали у вас труднощі у визначенні лексичного значення? Для того, щоб ви дізнались, куди треба звертатись за допомогою, відгадаємо загадку. (Слайд №7).

Виконання завдання на картках. З’єднайте стрілками слова з їх лексичним значенням. (Слайд№ 8).

Робота з тлумачним словником. Назвіть предмети, знайдіть їх значення у тлумачному словнику. (Слайд № 9).

Ігрове завдання

Учитель. Ви всі знаєте українську народну пісню «Ходить гарбуз по городу»? Тож давайте допоможемо гарбузу знайти його родичів.

(Слайд №10).

Фізкультхвилинка.(Слайд № 11).

Учитель. Ви трішки відпочили. Продовжуємо працювати. Наступне завдання.

Дайте кожній групі слів узагальнену назву. (Слайд № 12).

Розгадайте кросворд. (Слайд №13).

Учитель. Давайте розглянемо наступний слайд і виконаємо завдання.

Дослідження «Грані слова». Додайте до іменника ручка слова, так щоб він означав: а) маленьку руку людини; б) частину предмета, за яку його держать;

в) приладдя для письма. (Слайд №14).



Учитель. Ми з вами дослідили, що слова мають не тільки одне лексичне значення, а й кілька. Поглянемо на слайд. ( Слайд №15).

Завдання-спостереження. Встановіть, до яких слів подаються такі поняття.

Це однозначні чи багатозначні слова? ( Слайд №16).



  1. Орган нюху; передня частина судна.

  2. Страва з крупів, пшона, рису; безладна суміш чого-небудь.

  3. Дика хижа тварина; про дуже жорстоку людину.

  4. Велика свійська однокопитна тварина; шахова фігура.

Д о в і д к а: звір, кінь, ніс, каша.

Учитель. Їжачок пропонує нам гру «Хто зайвий?». (Слайд №17).

  1. Діяти, пікетувати, колихатися.

  2. Спокійний, вільний, життєдайний.

  3. Тихо, спроквола, круто.

  4. Проводжати, проектувати, замовляти.

  5. Сприятливий, свіжий, вишневий.

  6. Пісня, ода, оповідання.

Якими знаннями ви керувалися, коли виконували завдання?

Учитель. Добігає кінця урок. Давайте ж підсумуємо вивчене на уроці.

VІ. Підсумкова бесіда.

  1. З якими поняттями ви познайомилися?

  2. Що таке лексичне та граматичне значення слова? Як їх розрізняти?

  3. Який словник пояснює лексичне значення слів?

  4. Які слова називаються однозначними, а які багатозначними?

  5. Слово голова однозначне чи багатозначне?

VІІ. Домашнє завдання. Опрацювати теоретичний матеріал підручника.

Виписати з художньої літератури 6 речень з багатозначними словами.





Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка