Уроку з української літератури 5 клас Учитель -шабат Вікторія Анатоліївна тема. Василь Симоненко «Цар Плаксій І Лоскотон». Казкова історія та сучасне життя мета



Скачати 26.23 Kb.
Дата конвертації05.12.2018
Розмір26.23 Kb.
ТипУрок
Розробка відкритого уроку з української літератури

5 клас

Учитель –Шабат Вікторія Анатоліївна

ТЕМА. Василь Симоненко «Цар Плаксій і Лоскотон». Казкова історія та сучасне життя

МЕТА: познайомити п’ятикласників з непересічною особистістю В. А. Симоненка, зацікавити його творчістю; активізувати читацькі інтереси дітей, опрацьовуючи зміст та з’ясовуючи основну думку казки, формувати читацькі смаки учнів; вдосконалювати вміння характеризувати героїв та вміння вільно висловлювати власну думку, ставлення до прочитаного; розвивати навички виразного читання; виховувати в дітей оптимістичний погляд на життя, вміння керувати своїми емоціями.

ТИП УРОКУ-урок-подорож

ОБЛАДНАННЯ: портрет В.А.Симоненка; літературна карта України; альбом із фотографіями родини письменника; тексти казки «Цар Плаксій і Лоскотон».

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНОГО МІКРОКЛІМАТУ УРОКУ

Слово вчителя.



  • Діти, саме у 5-му класі ви почали вивчати новий предмет-українську літературу. Ми разом намагатимемося збагнути та відчути душею всю глибину і багатство, красу і силу художнього слова, спробуємо осягнути розмаїття безмежного світу очима письменників. Ви вже знаєте, що наш мудрий, благородний, сильний і добрий народ з багатою уявою і фантазією створив безліч казок, легенд, приказок, прислів’їв .

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Експрес-опитування

  • Що таке фольклор? (Усна народна творчість)

  • Діти, які види фольклору вам відомі? (Казки, легенди, міфи і т.д.)

  • Скажіть, казки бувають лише народними? (Ні)

  • Чим відрізняються народна і літературна казка?(Народні казки склав народ, а літературні-автор)

  • З творчістю яких українських письменників ви вже познайомилися?(І.Франко, В.Королів-Старий, Є.Гуцало та ін..)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя

  • На сьогоднішньому уроці ми продовжимо роботу над розкриттям таємниці казки. І головним героєм нашого уроку буде спочатку не казковий персонаж,а звичайна людина, яка створила казку.

  • Поговоримо про нього. Отже, тема нашого уроку-це обговорення казки «Цар Плаксій та Лоскотон» та порівняння цієї казкової історії із сучасним життям.

- Діти, Симоненко чи чули ви таке прізвище, чи знаєте хто це?

- А чи змогли б ви відповісти на мої запитання.

- Де і в якій сім’ ї народився майбутній поет, як здобув освіту, коли почав писати вірші???

Отже, це одна із головних задач нашого уроку.

Щоб відповісти на всі ці запитання, я пропоную вам помандрувати літературною картою України. На ній ви побачите весь короткий життєвий і творчий шлях В.А.Симоненка

А допоможуть нам у цьому незвичайні спогади. Чому незвичайні? Та тому, що ви зараз будете свідками зустрічі маленького Василька Симоненка і вже дорослого Василя Андрійовича Симоненка.

(Слово надається артистам. Роль малого Василя виконає п’ятикласник, а роль дорослого Василя- учень-старшокласник)



Біографія-діалог (додаток1)

Знаходимо на карті Біївці і Тарандинці.

  • Як бачите, діти, ці села досить віддалені. Відстань між ними-9км. Долав їх Василь пішки 2 години. Проте ніколи не запізнювався до школи. Він встигав усе:на відмінно вчитися, брати участь у роботі літературного гуртка, розвязувати математичні задачі, читати художні книжки.

  • Ось як згадувала вчителька Василя: «Якось зарядила хуртовина. В такі дні наша школа затихала, бо підвозу не було… І раптом на шкільному порозі зявилася снігова баба. Це з усіх чужосільців прийшов до школи лише Василь».

  • Велике спасибі нашим юним артистам. Тепер ми знаємо, де і як жив В.Симоненко.

АНАЛІЗУЄМО ТВІР

Словникова робота (значення незнайомих слів прокоментує «Довідкове бюро»)

Вибіркове читання

- Читаючи казку ви сміялися. Над ким? Над чим?

- Діти, дайте відповіді на питання рядками з тексту

- Яким постає перед вами цар Плаксій?

- Як звали царевих дітей?

- Які були порядки в країні Сльозолий?


- За які вчинки забіяки-сльозівці хапали людей?


  • Діти, якої вдачі був Лоскотон?

  • Чому цар Плаксій не любив Лоскотона?

  • Чому сльозівцям не вдалося впіймати Лоскотона?

  • Хто прийшов на допомогу Лоскотону?

  • Яким чином Лоскотону вдалося перемогти Плаксія?

БЕСІДА ЗА ЗАПИТАННЯМИ

Слухаючи уривки, ви згадали зміст казки



  • Яким був, на вашу думку, сам автор Плаксієм чи Лоскотоном?

  • Кому з вас доводилося бути Лоскотоном?

  • Щоб ви домалювали б до образу Плаксія?

  • Чи шкода вам Плаксія?Тим, хто плаче, треба допомагати, так?

  • А ви як думаєте?

«РОМАШКА»

(ХАРАКТЕРИСТИКА ГОЛОВНИХ ГЕРОЇВ)(ДОДАТОК2)

ВИСНОВОК

Чи хотіли б ви потрапити в такий край, де живе веселий Лоскотон? Чому? Як знайти туди дорогу?



  • Я з вами погоджуюся. Треба намагатися завжди бути життєрадісними, спокійними. Спробуйте, щоб вчинки ваші були добрими, викресліть зло із свого життя. Тоді в нашому суспільстві добро завжди переможе зло, як і в казках.

«МІКРОФОН»

  • Які роздуми про себе і власну поведінку викликала у вас казка В.А.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон »?

ПІДСУМОК УРОКУ

На крилах уяви ми мандрували землею, де жив і творив прекрасний український поет В.А.Симоненко. Побували у створеній ним країні Сльозолий, побачили там справжні дива, познайомилися й полюбили доброго чарівника Лоскотона. Ми не прощаємося з автором казки, читатимемо його твори і будемо чекати часу,коли у старших класах вивчатимемо всю його мистецьку спадщину.

Домашнє завдання: підготувати ілюстрацію до найцікавішого епізоду казки;

ДОДАТОК 1

1(Василько) Рідна ненько Україно! Співуча мальовнича барвиста! А чи пригадуєш,

Васильку, де ти народився?

2(Василь Андрійович) Так-так пригадую! Народився я в 1935 році, на Полтавщині, в селі Біївці. Нажаль батька свого я не пам’ятаю, а виховували мене мати, дідусь із бабусею. А коли мені виповнилося 6 рочків, розпочалася Друга світова війна. Це такий жах!!! І мені, малому,так хотілося, щоб вона якнайшвидше закінчилася Ой, а як мені бажалося тоді стати льотчиком!!!

1 Я теж пригадую! Як почую тріскотіння мотора літака, швидко вискакую з хати і біжу дивитися, як летить моя мрія в синьому шовку неба. Я навіть тоді написав свій перший вірш. А матуся моя назвала його «Я маленький льотчик».

….А взагалі любов’ю до рідної мови, мудрістю та образністю поезії я завдячую своїй матері, Ганні Федорівні.

2 Матуся моя була неграмотна, але спостережлива. Вона знала дуже багато прислів’їв та приказок.

1 А я їх записав у окремий зошит під назвою «Перлини поміж людей» і постійно використовував у своїй творчості.

2 Батька мені замінив дідусь, Федір Щербань.

1 У написаній мною «Думі про діда» є такі слова: «Безсмертячко ти моє кирпате!» То були дуже гарні слова, бо поганих він не говорив мені. Дідусь був мудрою і начитаною людиною. Він дбав про те, щоб я здобув освіту. У Біївцях я закінчив 5 класів, а середню школу в Тарандинцях.

…Ходив я до школи зі шматком хліба, олівцем та зошитом. Портфеля не мав. Не дивлячись на це, закінчив 10-й клас із золотою медаллю. І все ж карався, що мало знаю. А щоб осягнути науку глибше, вирушив учитися до Києва.

2 Послухай-но, Василько, яка пригода зі мною трапилася одного разу.

…Іду я центральною вулицею Черкас і підходжу до книжкового кіоску. Дивлюсь – один дядько купує мою казку. Дай, думаю, і я куплю та подарую її синові мого найкращого друга.

І що ж я почув у відповідь?


  • Пробачте, це вже остання…

1 Так що ж це виходить: я у твоєму віці став справжнім письменником???

І що ж писав???

1 А написали ми чимало віршів, казок. Одна з них - «Цар Плаксій та Лоскотон».

ДОДАТОК 2



«Ромашка» (характеристика головних героїв)

Вчинки, портрети, доля головних героїв сплуталися. Допоможіть, будь ласка, відшукати саме ті речення, які їх характеризують.
Каталог: attachments
attachments -> Обґрунтування вибору проблеми
attachments -> Обладнання: комп’ютерні слайди, тексти поезій Архілока, Тіртея Актуалізація опорних знань
attachments -> Урок з Зарубіжної художньої культури 11 клас Культова арабо-мусульманська архітектура
attachments -> Склад і функції крові. Лабораторна робота. Мікроскопічна будова крові людини та жаби
attachments -> Серцево судинні
attachments -> Тема: Хімія та їжа Девіз: Хіміки це ті, хто дійсно розуміють світ!
attachments -> План Пояснювальна записка. Тема Науково-теоретична підготовка вчителя фізичної культури. Тема Питання педагогіки та психології в фізичному вихованні
attachments -> Урок Обміркуйте ситуацію


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка