Узагальнення досвіду роботи учителя образотворчого мистецтва Вороняцької зош і-іііст. Вишньовської Емілії Євгенівни



Скачати 115.69 Kb.
Дата конвертації26.10.2018
Розмір115.69 Kb.
Узагальнення досвіду роботи

учителя образотворчого мистецтва

Вороняцької ЗОШ І-ІІІст.

Вишньовської Емілії Євгенівни

З кожним роком образотворче мистецтво все сміливіше входить в життя школи. Адже всі розуміють, що прекрасне-добрий помічник у процесі навчання і виховання школяра. Так засобами образотворчого мистецтва виражається краса життя, природи, високі думки, почуття.

Яке головне завдання сучасного вчителя? Сформувати майбутню особистість. Гідною, розумною, чуйною, з багатим внутрішнім світом, здатною любити, творити добро. Звичайно, це завдання кожного вчителя. А у вчителя образотворчого мистецтва особлива місія :


  • Формувати в дітей художньо-естетичне ставлення до дійсності як

здатність до не споживацького художнього пізнання світу та його образної оцінки. Це передбачає наявність таких особистісних якостей, як відчуття краси та гармонії, здатність емоційно відгукуватися на різноманітні появи естетичного у навколишньому світі, вміння помічати прекрасне у спостережуваних явищах та усвідомлювати його, потреба в спогляданні та милуванні.

  • Розвивати специфічні для художньо-творчого процесу універсальні

якості особистості як основу для розвитку її творчого потенціалу, художньо-творчу уяву, оригінальне, нестереотипне асоціативно-творче мислення, художньо-образні якості зорового сприйняття, спостережливість, зорову пам’ять тощо.

  • Формувати потребу до продуктивної художньої творчості, вміння

створити виразний художній образ, оригінальну композицію мовою того чи іншого виду образотворчого мистецтва; оволодівати основами художньо-образної мови і виражальними можливостями художніх технік, що дасть змогу досягти свободи вираження у творчості.

  • Формувати знання і уявлення про образотворче мистецтво, його

історію та роль у житті людей, навички розуміння мови різних видів образотворчого мистецтва, усвідомлення ролі художнього образу в мистецтві; розвивати навички його сприйняття та емоційно-естетичної оцінки, культуру почуттів.

  • Розвивати сенсорні здібності дітей, що сприятиме повноцінності

художньо-естетичного сприйняття та поліпшення якісного боку практичної художньо-творчої діяльності.

Я у школі лише 2 роки. Народна мудрість мене супроводжує і буде супроводжувати протягом моєї роботи з дітьми у Вороняцькій ЗОШ І-ІІІ ступенів: виховувати «крилатого», може тільки «крилатий педагог», виховувати щасливого може тільки щаслива, а сучасного - тільки сучасна людина.



Моє педагогічне кредо: «Відкрити в кожній дитині душу творця, дати їй змогу пробудитися і розквітнути».

Моє життєве кредо: «У кожного є все, щоб здійснити свою мрію».

Принцип моєї роботи: «Не стояти на місці. Рух-це життя».

Я завжди пам’ятаю, що кожна дитина - це індивідуальність і має свої певні нахили і здібності до певних видів образотворчого мистецтва. По різному кожна дитина відчуває колір, по різному сприймає твори художників. А якщо працюєш в школі інклюзивного навчання, потрібний індивідуальний підхід до кожної дитини. Тому перед собою поставила такі завдання:



  • Кожна дитина—це унікальна особистість, отож пріоритет – її інтересам і запитам .

  • Зробити все, щоб кожен учень прагнув не лише мати добрі знання з образотворчої грамоти, а й намагався самовдосконалюватись.

  • Навчати дітей висловлювати свої задуми за допомогою художніх матеріалів та кольору.

І тому моєю методичною проблемою є: розвиток естетичного виховання, емоційної чутливості, творчих здібностей дитина на основі індивідуального підходу до учня.

Лише дитина з великим внутрішнім світом - може змінити наш світ на краще. Завданням естетичного виховання е не тільки розширення художнього сприймання, списку прочитаних книг, а й організація людських почуттів, духовного росту особистості, регуляція і корекція поведінки. Вміння бачити, розуміти і створювати прекрасне робить духовне життя людини багатим, цікавим, дає йому можливість відчути найбільше духовне насолодження. Від того, як дитина відчуває, переживає прекрасне і неестетичне, піднесене і низьке – в більшості залежить від його поведінки в суспільстві. Це означає, що потрібно, щоб людина мала дійсно прекрасні естетичні ідеали.

Перед уроком я собі ставлю ряд певних обов’язків: не тільки навчити дітей малювати, але бути послідовниками духовних цінностей. Я намагаюсь свої уроки зробити радісним відкриттям прекрасного, використовую загадки, твори літератури, музику. Без них неможливо створити емоційну атмосферу для сприйняття.

На кожному уроці при викладі матеріалу стараюсь давати нормальне навантаження для всіх органів чуття дітей: зору, слуху, дотику. До кожної теми я добираю літературний, музичний ряд, репродукції картин, слайди творів мистецтва, свої творчі роботи, найкращі роботи учнів попереднього року навчання. Важливо, щоб діти не тільки прослухали той чи інший матеріал, а й самі його описали, змалювали. Наприклад у 3 класі на тему «Осіння негода», я дала прослухати фонограму шуму вітру, дощу, зливи, блискавки і діти закритими очима мали описати свої враження і підібрати певну кольорову гаму. Упевнена, якщо на уроці немає естетичної насолоди, то немає і художнього сприйняття, а є лише ознайомлення, спостереження. Прагну розвивати в учнів естетичний смак, відчуття прекрасного, розумові та творчі здібності, уміння виконувати роботу самостійно, прийти на допомогу іншому.

Традиційним і характерним є те, що під час кожного уроку докладно демонструю конкретну художню техніку або прийом, показую варіативність підходів до втілення художнього задуму. Відтак учні, наслідуючи навчально-професійні дії вчителя, усвідомлено вдосконалюють свої навички та вміння, які поступово стають їхнім особистим художньо-творчим надбанням.

Як вчитель, у початковій школі, зосереджую увагу дітей на оформленні альбомів, правильне розміщення. У середній школі- використовую прийоми композиції, такі як ритм, динаміка, статика, симетрія, асиметрія та ін. . Щоб вони виконували малюнки гарно, по-своєму, індивідуально. Уроки образотворчого мистецтва можуть бути тісно пов‘язані з виставками, різними святами, конкурсами. Це стимулює учнів гарно виконати завдання. Інколи проводжу конкурс на кращий малюнок і цей малюнок буде представлений на виставці. Після кожного уроку проводимо невеличку виставку робіт і учні можуть проаналізувати свої роботи і своїх товаришів.

Складовою частиною уроку є кольорознавство, покликане сформувати в учнів знання про основні кольори і практичні уміння створюва­ти нові барви шляхом змішування кольорів, підбирати і об'єднувати кольорові відтінки теплої або холодної гами, передавати власний емоційний стан за допомогою ніжних, суво­рих, сумних, веселих кольорів.

З метою творчого розвитку в учнів уяви я проводжу різні бесіди, де з дітьми описуємо фантастичну тварину; казковий світ і чи можуть собі уявити небо не блакитне - а в клітинку, в горошок чи у вигляді яскравих різноко­льорових клаптиків; траву не зелену - а іншого кольору, тощо. Під час таких бесід я з'ясовую, якими учні бачать неіснуючі об'єкти і втілюють свої фантазії за допомогою олівців, фарб, пластиліну, різноко­льорового паперу та інших художніх засобів.

Крім фантазії та уяви, я приділяю серйозну увагу малювання з натури- натюрмортів. Діти аналізують предмети. Ці предмети розбиваємо по кольорах і стараємося реалістично передати форму, фактуру предмета, об’єм на площині аркуша паперу.

На уроках образотворчого мистецтва особливого значення надається правильному зображенню контура, форми, кольору. Також техніка ліній, заливки, накладання більш посилених тонів, використання тих чи інших матеріалів (паперу, олівця, акварелі, гуаші, тушші, пера, гелевої ручки.)

Використовую на уроках такі нетрадиційні техніки:


  • Монотипія

  • Малювання пальчиками

  • Свічка + акварель

  • Кляксографія звичайна

  • Відбитки листя

  • Гратографія (гратаж)

Монотипія – одна з найпростіших нетрадиційних технік малювання для дітей, яка сприяє розвитку уяви, фантазії., логічного мислення. Робота в даній техніці вимагає зосередженості, акуратності, уважності. В процесі виконання монотипій з учнями можна закріпити поняття колірної гами, знання елементарних законів кольорознавства, сприяти розвитку вміння аналізувати, порівнювати.

Для роботи потрібно:

  • будь-яка гладка поверхня, яка не пропускає воду (пластина оргскла, глянцева плівка, скло, файл);

  • фарби (гуаш або акварель);

  • губка для миття посуду;

  • папір для відбитків (білий або тонований);

  • пензлі, фломастери, серветки.

План роботи:

1. За допомогою губки або пензлика нанесіть фарбу на гладку поверхню (скло попередньо потрібно протерти оцтом або спиртом).

2. Акуратно накладіть та притисніть аркуш паперу до поверхні.

3. Зніміть аркуш з відбитком. Дайте назву своїй монотипії.

4. За бажанням, пензликом, губкою або фломастером можна на сухому відбитку домалювати дрібні деталі.

Отриманий результат: На відбитку фарби змішуються самовільно, утворюють розводи, непередбачувані ефекти злиття.

Поради: домальовуйте якомога менше деталей. Обертайте відбиток на всі боки, щоб побачити в плямі зображення.

Застосування нетрадиційних технік допоможе:

- налагодити ефективну комунікативну взаємодію з дітьми під час спільної художньо-творчої діяльності;

- більш глибоко пізнати внутрішній світ кожної дитини, відчути її неповторність, особистісну своєрідність, визначити потреби та інтереси;

- діагностувати емоційний та психічний стан дитини;

- сприяти успішній соціалізації особистості.

Використання нетрадиційних технік на уроках з образотворчого мистецтва допомагає дітям у подоланні негативних емоцій. Тобто мимоволі здійснюється психологічна корекція яка допомагає знімати негативні емоційні переживання дітей.

Вчителю треба бути справжнім віртуозом, володіти такими прийомами і методами, які зроблять уроки незабутніми. Тому важко уявити урок образотворчого мистецтва без використання інтерактивних технологій.

Форми і методи моєї діяльності на уроках:

Інтерактивні методи:


  1. «Так—ні»

Починаючи урок, маю на меті налаштувати учнів на вив­чення тієї чи іншої теми, тому звертаюся до життєвого досвіду учнів, до знань, набутих на попе­редніх уроках.

Фрагмент уроку на тему «Види і типи ліній. Виражальні можливості лінії» у 1 класі, читель ховаю олівець і пропоную учням відгадати, про що йтиметься на уроці. Для цього вони мають ставити мені запитання, на які відповідаю тільки «так» чи «ні».



Орієнтовні запитання учнів:

  • Ця річ є у нас на парті? (Так)

  • Вона потрібна нам на уроці? (Так)

  • Це малюнок? (Ні)

  • Це матеріали художника? (Так)

  • Він є у нас у пеналі? (Так)

  • Це фарби? (Ні)

  • Це олівець? (Так)



  1. «Асоціації. Побудова асоціативного куща.»

На уроці з теми «Т.Г. Шевченко- художник» у 7 класі діти створювали асоціації до слова «Шевченко».



  1. «Подорож»

  2. «Москова атака»

  3. «Незакінчене речення»

Я цей метод використовую в кожному класі. Наприклад на початку уроку, щоб згадати вивчений матеріал, діти закінчують речення:

Жанр образотворчого мистецтва, присвячений зображенню природи, міст, сіл – це…( пейзаж)

Виражальними засобами графіки є..(лінія, штрих, крапка).


  1. «Мікрофон»

Використовуючи «Мікрофон», діти характеризують головні деталі картини, діляться своїми враженнями від побаченого, , визначають настрій у картині.

Наприклад один з уроків у 4 класі на тему «Як живуть дерева» використовувала гру «міктофон» де дітям задавала такі запитання:



  • Пригадайте, які бувають лінії. ( Прямі, криві, хвилясті,пунктирні, тонкі, товсті, довгі й короткі.

  • Визначте характер ліній гілок у різних дерев. ( У тополі гілки ніжні, тоненькі, у дуба – навпаки: міцні, надійні, товсті.)

  • Розгляньте розміщення гілочок на великій гілці. ( Гілка велика, пухнаста. Від її потовщеної частини розходяться врізнобіч тонкі гілочки.)

Щоб діти самостійно визначали види, жанри, техніку образотворчого мистецтва, композицію твору, розрізняли репродукції за оригіналами, виражали власну думку, діти складають порівняльний аналіз, за такою схемою:



Категорії порівняння

Художник, картина

Художник, картина

1

Сюжет твору







2

Композиційна будова твору







3

Техніка виконання







4

Характеристика образів







5

Ідея твору







Мої досягнення протягом роботи в школі:

Переможець районного конкурсу «Шукаємо молоді творчі таланти - 2014» у номінації «Талант 2014».



Досягнення учнів Вороняцької ЗОШ І-ІІІ ст.

І місце у конкурсі «Барви Дністра», Гавур Тарас - 2012р.

ІІ місце у конкурсі дитячого малюнка на міліцейську тематику, Барабаш Вікторія - 2013р.

І місце в номінації «Не залишайся байдужим» обласного конкурсу на тему «Профілактика ВІЛ СНІДу та туберкульозу», Суханова Марта -2014р.,

Переможець районного етапу Міжнародного конкурсу дитячої творчості «Золотий мольберт», Саврас Ігор – 2014р.

ІІІ місце у конкурсі «розпис на склі», Оліференко Юлія – 2014р.

І місце у номінації «Конкурс листівок» під час проведення районного «Свята героїв» - 2014р.

Вчитель образотворчого мистецтва - не просто джерело цікавої інформації, це науково підготовлений організатор активної праці учнів що до самовиховання, самонавчання, саморозвитку. Розвиток творчих здібностей складається із взаємопов’язаних компонентів, які в єдності дають результат.

Це процес двобічний, що ґрунтується на співтворчості вчителя та учня.



Тому вчитель повинен бути цікавим для учнів, тоді навчання стане бажаним, як стверджує науковець О.І.Савченко «особистість виховує особистість».
Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс

Скачати 115.69 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка