Вчитель: Петришин М. С



Скачати 100.08 Kb.
Дата конвертації16.04.2017
Розмір100.08 Kb.
#16874
Комунальний заклад Скоморохівська ЗОШ І-ІІст.

Світова література

7 клас

Шандор Петефі. «Витязь Янош»

          

                

                   Вчитель: Петришин М.С.

 

2013р.

Тема: Шандор Петефі – великий угорський поет. Короткі відомості про

митця. « Витязь Янош» - фольклорно – казкова поема про героя з         народу.



Мета уроку: висвітлити основні факти життя  й творчості Ш. Петефі,

             зацікавити учнів його поезією, розкрити фольклорні   

             витоки поеми « Витязь Янош», визначити особливості

             сюжету та композиції твору; розвивати навички виразного

             читання, усного мовлення, вміння аналізувати художній

             твір; виховувати любов до літератури, до рідної землі.

           

 Обладнання: портрет Ш. Петефі, виставка творів митця, малюнки

                          учнів до твору, висловлювання письменника.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Епіграф:

Бачу край мій, бачу батьківщину,

Понад цілим світом  в думці лину!

Пісня, що створю пори тієї –

Промінь вільної душі моєї.

Ш. Петефі

«Мої пісні»

        



ХІД УРОКУ:

І. Оголошення теми, епіграф уроку. Показ слайду Угорщина.

ІІ. Формування нових знань  і навичок. Показ учням на карті Угорщину.

         1.Слово вчителя.

Шандор Петефі  - національний поет угорського народу. У його творчості знайшла відображення тяжка доля угорців та їхня боротьба за свободу. Петефі вивів угорську поезію на світовий рівень, він здійснив низку відкриттів у галузі художньої творчості й зробив вагомий внесок у розвиток угорської літературної мови. Поет прожив лише 26 років, але він, як комета, освітив небосхил літератури Угорщини. відомий угорський романіст Мор Токаї писав про нього : «Кометою злетів він на небо і, досягнувши зеніту, залишився там, у вишині, не зник, не скотився. І нині сяє так само, як тоді…Петефі був цільною людиною  і цільним поетом…Усім серцем любив він жінку, батьківщину, друга та ідею. Полюбивши кого-небудь, він ладен був розділити з ним усе, навіть свою славу. Однак і ненавидів так само усім серцем».

         Для розуміння значення Петефі треба здійснити короткий екскурс у минуле угорської літератури. До XV ст. мова угорської поезії була виключно латинською, а за змістом релігійною. У  XVІ ст., коли було придушене селянське повстання Дьєрдя Дожа, Угорщина на довгі століття підпала під іноземний гніт ( спочатку турецький, потім німецький). Тоді під впливом європейського ренесансу, розвитку книгодрукування почала розвиватися угорська література, але загалом вона ще тривалий час зберігала релігійний характер. У той час виступив перший угорський лірик Балінт Балашші            ( 1554-1594). Новітня угорська література розпочалася з творів Дьєрдя Бешеней ( 1747-1811) та його товаришів, які пе5рші внесли  в неї ідеї просвітителів.

         Поети Янош Бачані (1763-1845) та Ференц Казінці (1759-1831) боролися проти онімечення Угорщини. Вони виступали за розвиток угорської культури.

         Попередниками Ш. Петефі були також поети Міхай Чоконаї, Шандор Кішфалуді, Міхай Фазекаш, Даніель Бержені та інші. Вони вже звернулися до образу селянина – кріпака, наблизили поезію до життя, однак їхня лірика за формою ще наслідувала латинські та німецькі зразки.

         Петефі захоплювався збиранням народних пісень  і казок. У своїй творчості синтезував досягнення своїх попередників  і розвинув їх  уже на новій, національній основі. Петефі оновив не лише зміст угорської поезії, а і її мову, створив лірику, народну як духом, так  і своєю формою.

        



2. Показ портрета митця, слайд.

Демонструючи портрет Ш. Петефі, вчитель зачитує слова сучасника митця – Шандора Телекі, котрий згадував: « Трохи вищий середнього зросту, стрункий, пропорційно збудований, невимушеними рухами; густе коротке чорне волосся було наїжене, і під час розмови він часто пригладжував правою рукою; чоло  в нього не дуже високе, між бровами залягли дві зморшки – ознака глибоких дум; красиві чорні брови, блискучі очі. Коли він говорив, очі його горіли, а найбільше сяяли вони, коли він натхненно читав вірші. Найпривабливішими були в нього очі – вікна його поетичної душі. Ніс з невеличкою горбинкою, гарний маленький рот, рівні білі зуби. Колір обличчя жовтаво-смуглявий, з коричневими цяточками, схожими на ластовиння. Губи трохи товстіші звичайного, і їм так личить усмішка, але гнів, невдоволення, глум, презирство, ненависть надають їм особливого, майже неприємного виразу. Ріденькі, тонкі вуса і борідка світліші за волосся, вії і брови – каштанового кольору, довга шия. Одяг: чорна венгерка тонкого сукна, знаменитий відкладний комір, темно-сірі, майже чорні, брюки навипуск».



3.Творчі завдання для учнів.

Як ви розумієте такі висловлювання Петефі:

         1). «Хоч би що там говорили, а справжня поезія – це поезія народна. Її й треба зробити панівною. Якщо народ пануватиме в поезії, він наблизиться до панування у політиці, а в цьому – завдання нашого часу».

2). «…А я така людина, що заради  правди ладен пожертвувати навіть красою… Те, що правда, - те природне, а що природне, - те й добре, отже – гарне. Ось моя естетика».

3). « Я передчуваю революцію, як собака - землетрус».

4. Слово вчителя.

          У 1844 р. Шандор Петефі написав поему «Витязь Янош» , яка найкраще дає уявлення про особливості стилю поета, а головне – розкриває його любов до народу, віру в його сили. Цей твір Петефі створив під впливом усної народної творчості. Він багато запозичив із казок, пісень, сказань, але всі ці фольклорні форми потрібні йому лише для того, щоб утвердити велич людини з народу, її здатність здолати будь які випробування і досягти бажаної мети. У такий спосіб поет сприяв пробудженню в народі бажання боротися за волю, своє щастя, свої почуття.



5. Бесіда за текстом поеми « Витязь Янош ».

          - Хто головний герой поеми ?

          - Розкажіть про його долю. Чому в нього прізвисько «Кукурудза» ?

          - Які реальні факти із життя угорського народу знайшли відображення

             в  поемі ?

          - Що ми дізнаємося про життя угорських селян із поеми ?

          - Кого Янош вважав своїм особистим ворогом у селі ?

          - Кого кохав Янош ?

          - Що вам відомо про життя Ілушки ?

          - Що спонукало Януса вирушити в мандри ?

          - Як побудована поема? З яких частин вона складається?

          - Визначте роль такої «вільної» композиції поеми. Що вона дає

             можливість показати авторові?

-         Які персонажі діють у творі?

-         Назвіть образи, взяті із сучасного Петефі життя.

-         Назвіть фантастичні образи.

-         Де відбувається дія?

-         У чому роль поєднання реалістичних елементів і фантастики?



6. Творче завдання для учнів.

          Пригадайте риси чарівної казки. Які з них знайшли втілення в поемі Ш. Петефі «Витязь Янош»?



7. Проблемне запитання.

            Протягом уроку вам належить дати відповідь на запитання, чому поет не обмежився показом лише земного життя Яноша, а доповнив твір ще казковими випробуваннями героя? Як це доповнення впливає на характеристику персонажа і розкриття ідейно-художнього змісту твору?



8. Словникова робота.

            Поема (грец. роіеmа - твір) – ліричний, епічний, ліро-епічний твір, переважно віршований, у якому зображені значні події та яскраві характери. Поема визначається своєрідною авторською позицією, яка зумовлює ліризм (особистісне начало) як основну ознаку цього жанру.



9. Бесіда за текстом VІ розділу.

          - Як Янош опинився у хатині розбійників?

          - Чи не злякався він, коли побачив, хто перед ним?

         - Як сприйняли Яноша шахтарі?

         - Що сказав про нього отаман?

         - Як Янош обдурив розбійників?

         - Які якості виявив герой при цьому?

         - Про що він мріяв, коли хотів скористатися розбійницьким скарбом?

         - Чому ж він не взяв гроші?

10. Виразне читання уривків із VІІ – XІ розділів.

1.     Знайдіть і прочитайте цитати, в яких виявляється сміливість героя.

2.     Знайдіть і прочитайте цитати, в яких розкривається його любов до Ілушки.

3.     Знайдіть і зачитайте цитати, в яких виявляється ставлення товаришів, селян до Яноша.



11. Переказ змісту XІ - XІІ розділів.

           Перекажіть, як Янош визволив із полону дочку французького короля.



12. Усне малювання.

          Опишіть усно сцену зустрічі Яноша з французьким королем. Яку винагороду пропонує йому король за його героїчний вчинок? Як на це реагує герой?



13. Літературна гра «Де фантастика?»

     Клас поділяється на кілька мікро груп, кожній з яких пропонується один із розділів поеми. Учні мають знайти фантастичні елементи і сказати, яку роль вони виконують у тексті.



14. Переказ тексту.

1.     Перекажіть, як Янчі Кукурудза потрапив у країну фей ( XXІV , XXV розділи).

2.     Перекажіть, як Янош переміг дракона, який охороняв вхід у царство фей (XXVІ розділ). Чи лише силу й сміливість показав герой при цьому?

15.Бесіда за змістом XXVІІ – XXVІІІ розділів.

        - Які ідеї втілює автор у зображенні царства фей? (Ш.Петефі вірить у те, що народ здолає всі перешкоди на своєму шляху, переможе земних і небесних правителів, нечисту силу, саму смерть і вийде, зміцнілий і оновлений, до нового щасливого життя. Царство фей – утілення народної мрії про країну волі, щастя, достатку, гармонії. Тут людина з народу, людина-трудівник може нарешті знайти здійснення своїх віковічних прагнень.)

      - Як витязь Янош почувається в країні фей?

      - Як ви розумієте метафору:

      - Чим більше він дивився на острів небувалий,

     Тим більше пелена з його очей спадала? (Герой внутрішньо прозріває,

         тобто він усвідомлює життєві істини, справжній сенс буття.)

      - Про кого згадав Янош у царстві фей? (Про Ілушку – його вічне кохання і

         журбу.)

      - Як ожила Ілушка? (Кинувши суху троянду в озеро із живою водою,

         Янош побачив, що троянда ожила і перетворилася на Ілушку.)

      - Пригадайте схожі епізоди оживлення героїв за допомогою живої води в

         народних казках, які ви читали.

16.Літературний коментар учителя. Слайд про троянди.

      Троянда – один із найпоширеніших символів у християнстві, традиційний біблійний образ. Цариця квітів, троянда, уособлює торжество християнських ідей, красу, моральну чистоту. Це образ повнокровної життєвої краси і сили. З давніх-давен троянди вплітали у вінки під час релігійних обрядів, богослужінь. Відома в біології Троянда Єрихонська стала до того ж  символом вічного життя, відродження духовних ідеалів. Троянда Єрихонська росте у піщаних степах Сирії, Єгипту, Аравії. Її стебло, вирване із землі, у сухому стані вкручується, під впливом вітру може долати значні відстані, але у воді або навіть у вологому повітрі знову оживає й розгортає своє листя.



17. Творче завдання для учнів.

     Що уособлює образ троянди, яка оживає у поемі «Витязь Янош»? (Цей образ втілює думку про духовне відродження народу, здійснення народних ідеалів, перемогу народу над силами зла й насильства.)



ІІІ. Застосування знань, умінь, навичок.

1.     Складання плану характеристики героя.

             План.

1.     Походження героя і його доля.

2.     Янош та Ілушка.

3.     Подвиги Яноша.

4.     Моральні якості героя.

5.     Янош – народний ідеал.

6.     Моє ставлення до героя.

2.     Характеристика героя за складеним планом.

3.     Підсумкова бесіда.

-         Які вічні цінності оспівуються в поемі «Витязь Янош»?

-         Як у творі виявляється віра автора в народ?

-         Яким, на думку поета, є шлях народу до щасливого майбутнього?

-         Як у поемі показано майбутнє народу?

   


ІV. Домашнє завдання.
Каталог: bitstream -> 123456789
123456789 -> 1. Коротко про симетрію…
123456789 -> Звіт про науково-дослідну роботу регіональні особливості стану кишкової мікрофлори у дітей із соматичними захворюваннями Оцінка стану кишкової мікрофлори у дітей раннього віку, хворих на пневмонію на фоні залізодефіцитної анемії
123456789 -> Звіт про науково-дослідну роботу регіональні особливості стану кишкової мікрофлори у дітей із соматичними захворюваннями зміни мікробіоценозу кишечника у дітей, хворих на гострий обструктивний бронхіт бронхіальну астму (проміжний)
123456789 -> Використання науково-технічних бд у наукових дослідженнях Васильєв О. В., к т. н
123456789 -> Розвиток банківського споживчого кредитування
123456789 -> Реферат дипломна робота містить 128 сторінок, 17 таблиць, 21 рисунок, список використаних джерел з 108 найменувань, 6 додатків
123456789 -> Урок з хімії у 9-му класі на тему: "Жири. Склад жирів, їх утворення. Жири в природі. Біологічна роль жирів"

Скачати 100.08 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка