Відділ освіти Баришівської райдержадміністрації Методичний кабінет Баришівської районної ради «Життя як феномен. Здоров’я як явище людського життя, його необхідна і докорінна характеристика»



Дата конвертації06.09.2018
Розмір1.99 Mb.
ТипУрок
Відділ освіти Баришівської райдержадміністрації

Методичний кабінет Баришівської районної ради

«Життя як феномен. Здоровя як явище людського життя, його необхідна і докорінна характеристика» Урок з основ здоров’я у 9 класі з використанням інтерактивнихтехнологій

Автор:


Маховська Людмила Дмитрівна

вчитель основ здоров’я

Садової загальноосвітньої школи

I-III ступенів


2011

Життя, як феномен. Здоров’я, як явище людського життя,його необхідна і докорінна характеристика.

Мета:

-ознайомити учнів з поняттям життя і здоров’я;

-з’ясувати у чому полягає феномен людського життя,які ознаки

феноменальності життя і здоров’я,їх характеристика;

-створити на уроці дружню атмосферу,надати можливість відпра-

цювання навичок комунікації і групової роботи.



Навчальні завдання

Наприкінці заняття учні повинні вміти:

-розпізнавати вияви феномену здоров’я людини;

-наводити приклади основних ознак феноменальності життя і здоров’я,

характеризувати їх;

-розуміти феноменальність свого життя і здоров’я.



Обладнання і матеріали:

-підручник;

-аркушi паперу А3 і А4;

-олівці,фломастери,маркери;

-стікери;

- мікрофон;

- яблука трьох кольорів.

Що підготувати заздалегідь:

учителю на плакаті «Очікування» намалювати дерево;

учням вивчити приказки про здоров’я.

Домашнє завдання

Опрацювати вступ (с. 10-16).



І. Актуалізація теми,стартове завдання (5 хв)

В цьому році ми з вами продовжимо вивчати курс «Основи здоров’я».І почнемо ми з одвічних питань: феномен життя і здоров’я людини, унікальність життя і здоров’я, залежність здоров’я від способу життя.



Тема уроку: Життя як феномен.Здоров’я як явище людського життя, його необхідна і докорінна характеристика.

Мета:з’ясувати,які ознаки феноменальності життя і здоров’я, їх характерис-тика.

У кінці уроку ви повинні вміти:

- характеризувати основні ознаки феноменальності життя і здоров’я;

- наводити приклади ознак феноменальності життя і здоров’я;

- розуміти цінність і унікальність свого життя і здоров’я.



Очікування.Учні на плакаті «Очікування» (у вигляді дерева - див.додаток 1) під кроною наклеюють стікери, у вигляді квіточок, з написами своїх очікувань від уроку.

Для роботи нам потрібно повторити наші правила(див. додаток 2).Які правила ми візьмемо з собою в 9 клас?Може хтось хоче додати ще якесь правило?



Знайомство.Продовжіть фразу: «У цьому житті я найкраще вмію…»

Усе живе народжується, щоб жити, та лише людина здатна замислюватись, що таке життя. Існує безліч його визначень:релігійні,філософські,наукові.Пояснюючи щось складне,люди часто вдаються до метафор. Наприклад, Шекспір сказав,що життя - театр,а люди в нім -актори,а за влучним висло-вом одного з наших сучасників,життя схоже на супермаркет:бери,що хочеш,але каса попереду.

А як ви вважаєте,що таке життя?

Мозковий штурм: «Життя-це…»

ІІ. Інформація вчителя (10 хв)

Життя-це велика сила.Так,дійсно життя-це феноменальне,навіть можна

сказати, надприродне явище. Воно існує тільки на планеті Земля.Серед величезної кількості живих організмів(близько 2 млн. видів),людина досягла найвищого рівня розвитку.Але не всі люди розуміють унікальність і феноме-нальність свого життя.Дійсно, кожна людина унікальна(«унікус» у перекла-ді з латинської означає «єдиний», «незвичайний», «нечуваний»).Хочу нагадати рядки вірша В.Симоненка:

Бо ти на Землі-людина

І хочеш того чи ні-

Усмішка твоя єдина,

Мука твоя єдина,

Очі твої одні.

Тобто кожна людина повинна розуміти своє призначення і місце у цьому світі, повинна мати певні цінності і розуміти сенс життя, феномен життя і здоров’я.

Чим же характеризується життя?Життя прийнято характеризувати такими показниками:

Показники життя людини

/ | \


Тривалість Рівень Якість

Тривалість людського життя розглядають у трьох вимірах: тривалість життя людини, як біологічного виду, тривалість життя окремого індивіда, середня тривалість життя в конкретному суспільстві. Як біологічний вид людина може прожити 125-130 років. Людей,які переступають столітню межу, називають довгожителями.Середня тривалість життя в розвинених країнах світу значно вища,ніж у бідних.Так найвища тривалість життя у Японії та Ісландії(85років),а найнижча–в Республіці Чад(39років).У нас в країнісередня тривалість життя становить68 років:62 р. чоловіки і 73 р.жінки.За тривалістю життя Україна посідає передостаннє місце серед 45 країн в Європі і 120 серед 193 незалежних держав світу (за даними 2007 року).

Рівень життя - передусім економічна категорія, яка характеризує доступ-ність у середовищі проживання можливостей для зaдоволення мате-ріальних і духовних потреб людини.За рівнем життя Україна посідає 73 місце у світі (за даними 2011 року).

Якість життя - категорія, що характеризує рівень задоволення життям.Вона пов’язана не лише з добробутом,а й з такими поняттями, як щастя, здоров’я,успіх,впливовість.Ця категорія є суб’єктивною.Наприклад, оцінка якості життя оптимістом і песимістом суттєво відрізняється.А як ви оцінюєте якість свого життя за 10 - бальною шкалою?

Але всю привабливість життя людина відчуває тільки завдяки ще одному феномену–здоров’ю.Здоров’я потрібне людині для повноцінного існуван-ня.Ми добре знаємо,що наше здоров’я залежить від нас самих і в першу чергу - від нашого способу життя.Ви на уроках основ здоров’я детально вивчали поняття здорового способу життя і його значення для здоров’я .

Ми знаємо,що здоров`я людини -це набагато більше,ніж відсутність хво-роб.Давайте пригадаємо схему «Складові здоров`я»(див. додаток 3). У науковій літературі наведено більш як 200 трактувань поняття «здоров’я». Загально прийнятим є визначення ВООЗ: «Здоров`я - це стан фізичного, психічного і соціального благополуччя, високої працездатності і соціальної активності людини».

Здоров’я також характеризується певними показниками, завдяки яким можна визначити його рівень.Відкрийте підручник на с.13 і ознайомтесь з ними(2 хв – ознайомлення, 2 хв - обговорення).Щоб ваше здоров’я залишалось на перших двох рівнях, треба вести здоровий спосіб життя.

Континуум здоров’я

У класній кімнаті проводять умовну лінію.Учні стають по цій лінії в залежності від того,як вони оцінюють рівень свого здоров’я і пояснюють, чому вони стали саме в цьому місці.

Отже,ми з вами з’ясували,що природа нагородила людину двома феноме-нальними явищами – життям і здоров’ям.Але одвічними запитаннями задається людство: в чому феномен життя? в чому сутьі головне - в чому його сенс?

Зараз ми спробуємо дати відповідь на ці філософські запитання.



ІІІ. Робота в групах (10 хв)

Обєднання у групи

Скажіть менібудь ласка,як на латині звучить слово життя? (vita). Від цього слова утворене слово вітаміни, що є життєво важливими речовинами.Усі знають,що вітамінів багато у фруктах,ними я зараз вас і пригощу(волонтер пропонує дітям яблука трьох кольорів).

Ви можете об’єднатися у 3 групи за кольором яблука, яке взяли(у групі визначається лідер,секретар,хронограф).

Попрошу лідерів підійти до мене й вибрати завдання.



Завдання в групах:

За допомогою малюнків дати відповідь на запитання.

Група 1:В чому суть життя?

Група 2:В чому феномен життя?

Група 3:В чому сенс життя?

Обговорення

ІV. Руханка «Дотягтися до зірок» (див. додаток 4) - (5 хв).

Дуже часто в нашому житті нам доводиться робити вибір, від правильності якого залежить наше подальше життя.



V. Гра «Що ти обереш?» (див. додаток 5) - (5 хв).

VІ. Завершальна частина (10 хв)

Лист до себе в майбутнє

Волонтер роздає аркуші паперу на яких діти пишуть лист до себе вмайбутнє,даючи відповідь на такі питання:

1.Який я зараз?

2.Яким я бачу себе через 10 років?

3.Як я цього досягну?

Учні за бажанням озвучують свої думки.



Вправа «Мікрофон»

Що нового ви сьогодні дізнались? (Кожний висловлює свою думку, додаючи приказку про здоровя).



Чи збулися ваші очікування? Зараз ми побачимо чи досягли ми мети уроку, чи дамо ми нашому дереву життєдайну силу, чи дамо йому можливість зацвісти, виконати головне призначення - відтворення собі подібних, продовження життя на Землі, адже феномен життя і полягає в його безперервності. Якщо ваші очікування збулися, перемістіть їх на крону дерева.

Всі стають у коло беруться за руки і дружньо говорять:Хай сьогодні ми живем, хай і завтра ми живем,хай ми довго проживем!Будьмо здоровими!



Словничок

Суть – головне, основне, визначальне в предметі.

Сенс – сутність чого-небудь, значення, зміст.

Феномен – незвичайне явище, рідкісний факт; те, що важко осягнути.

Література

  1. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. Основи здоровя: Підручник для 9-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. – К. : Алатон, 2009 .

200с.

2. Тагліна О.В., Кузьміна І.Ю. Основи здоров’я. 9 клас – Х. : Ранок



2009. – 176 с.

  1. Технологія тренінгу / Упоряд.: О. Главник, Г. Бевз / За заг. ред. С. Максименко – К.: Главник, 2005. – 112 с.


Додаток 1



ДОДАТОК 2

ПРАВИЛА ГРУПИ

1.Приходити вчасно.

2.Сидіти в колі.

3.Говорити по черзі.

4.Бути активним.

5.Цінувати час.

6.Бути ввічливим.

7. Бути лаконічним.

8.Бути толерантним.

9.Бути позитивним.

10.Правило піднятої руки.

11.Правило «СТОП».

12.Бути тут і зараз.

13.Говорити від свого імені.

14.Правило добровільності.



15.Правило додавання.

ДОДАТОК 3


ДОДАТОК 4

«Дотягнися до зірок»
Мета: дати можливість учасникам розім’яти м’язи та відпочити, набратися

оптимізму.

Учитель пропонує всім стати як завгодно, заплющити очі, тричі глибоко й повільно вдихнути та видихнути повітря. Не розплющуючи очі уявити, що над головою нічне небо, рясно всипане зірками, і зараз можна буде знайти особливо яскраву зірку, що символізуватиме якусь особисту мрію, бажання, мету. За сигналом треба розплющити очі, простягнути руки до неба якомога вище, щоб дотягтися до своєї зірки. Потім треба дістати її рукою, зняти з неба і дбайливо покласти перед собою. У такий самий спосіб треба обрати іншу зірочку,яка нагадує про іншу мрію. Знов, за сигналом вчителя, треба повторити вправу й покласти нову зірку поруч з першою. Можна обговорити свої «зіркові мрії».

ДОДАТОК 5

Гра «Що ти обереш?»

Інструкція для вчителя


  1. Роздайте кожному по 8 папірців.

  2. «У цій грі ( як і в реальному житті) вам доведеться робити вибір і платити за нього своїми «ресурсами» - грошима, часом, здоров’ям, душевним спокоєм, стосунками з друзями, рідними, тощо. Як ів реальному житті, ви маєте обмежені ресурси – лише 8 умовних одиниць. Спробуйте розпорядитися ними так, щоб вистачило на все, що вам хочеться.

  3. Запропонуйте купити щось одне з двох варіантів або не витрачати на це гроші:

  • Що ви оберете: недорогий відпочинок разом з родиною чи самому поїхати на модний курорт?

Вартість цього вибору 2 у. о. Але ті хто обрав поїздку з родиною,

повертають собі 1 у. о., адже теплі родинні стосунки - це додатковий

ресурс.


  • Що ви оберете: виконати завдання, навіть якщо воно протирічить вашому сумлінню, чи відмовитися від цього, знаючи, що це негативно вплине на ставлення до вас з боку вчителя?

Цей вибір коштує 3 у. о. Але ті, хто обрав відмову, відчуватимуть

внутрішню правоту і більшу самоповагу. Це збільшить їх загальний

ресурс на 1 у. о.


  • Що ви оберете: одружитися з коханою людиною чи з найбагатшою людиною у світі?

Цей вибір коштує 4 у. о. Але ті, хто обрав шлюб з коханою людиною,

повертають собі 2 у. о. адже кохання дає можливість найповніше

реалізувати свої можливості.


  • Що ви оберете: займатися улюбленою справою чи робити те, що не до душі, але дає владу чи великі гроші?

Цей вибір коштує 3 у. о. Та якщо хтось обрав роботу, яка не

подобається, вона виснажила його і призвела до зменшення

ресурсу ще на 1 у. о. Як бачите, деякі рішення коштують більше,

ніж ми готові за них заплатити.



  1. Результат: якщо ваші ресурси закінчилися раніше, ніж ви придбали усе, що хотіли, це означає, що дещо з вашого вибору коштувало надто дорого. А якщо в когось залишились невикористані ресурси, вони пропали марно. Це означає, що ви не скористалися можливостями, які відкрилися перед вами. Постарайтеся, щоб цього не сталося у вашому житті.

Каталог: Files -> downloads
downloads -> Урок 2 Тема. Архітектура кам'яний літопис століть
downloads -> Уроках «Художньої культури»
downloads -> Науковий керівник : учитель стасюк о. С. Консультанти: батьки, бібліотекар, вчитель географії
downloads -> Реферат з основ корекційної педагогіки та спеціальної психології на тему: Психолого-педагогічна допомога сім'ям, які мають дітей з порушенням у розвитку
downloads -> Образотворче мистецтво
downloads -> Чернігівська міська централізована бібліотечна система
downloads -> Особливості розвитку культури Галицько – Волинської держави
downloads -> Визначні місця України краю незвіданих красот
downloads -> Розрахунок сил І засобів по ліквідації нс


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка