«Використання ікт на уроках тн»



Скачати 13.05 Mb.
Сторінка1/2
Дата конвертації11.03.2019
Розмір13.05 Mb.
  1   2
Фахове методичне об’єднання вчителів обслуговуючої праці

18 листопада на базі Тернопільський навчально-виховний комплекс "Школа-економічний ліцей № 9" відбулося засідання голів МО вчителів обслуговуючої праці на тему: «Використання ІКТ на уроках ТН».

На ньому були розглянуті наступні питання:
1.      Нормативні документи у роботі вчителя .

2.      Апробація та моніторингові дослідження якості навчальної літератури .

3.      Виступ Методиста Репіленко Л.Л. на тему « Використання ІКТ на уроках ТН»

4.      Участь вчителів у майстер-класі по виготовленню Різдвяного ангела, який провела Шушкевич А.Ф..

5.      План роботи м/о на ІІ півріччя 2014-2015 н.р.

Учителі ознайомились з певними листами та наказами МОН, а саме:

мов

  Наказ МОН № 1/9-586 від 11.11.14 р.



Щодо здійснення вчителем науково-дослідницької діяльності та пошукової роботи

  Лист МОН № 1/9-630 від 05.12.14

Про неухильне дотримання принципів гарантування свободи педагогічної діяльності вчителя

Відповідно до наказу МОН України від 17.10.2014 № 1181 «Про проведення апробації та моніторингових досліджень якості навчальної літератури для знз у 2014/2015 – 2015/2016 навчальних роках, наказу департаменту освіти і науки Тернопільської ОДА від 25.12.2014 № 412  у цьому навчальному році розпочата апробація підручників для учнів 4 та 7 класів загальноосвітніх навчальних закладів.


            У ІІ семестрі 2014-15н.р. планується проведення засідань Школи передового педагогічного досвіду , майстер класи (лютий-квітень), Школи професійного вдосконалення (березень, квітень), Лабораторії навчальної гри (квітень), Школи молодого вчителя (травень).
Використання ІКТ на уроках ТН

Розвиток і освіта жодній людині не можуть бути дані або пояснені. Кожен хто хоче до них приєднатися, повинен досягти цього власною діяльністю, власними зусиллями…

А. Дістервег
Передавання знань є складовою людської діяльності, тому застосування новітніх інформаційних технологій у галузі освіти зумовлені двома чинниками. З одного боку, це необхідність підготувати учня до його майбутнього робочого місця, а з іншого - необхідність більш ефективної передачі знань, до швидкого сприйняття й обробки інформації, яка надходить, успішно її відображати і використовувати. Наявність знань та вмінь з інформаційних технологій стає базовою вимогою для випускника школи. Молода людина, яка не володіє сучасними ІКТ, яка не ознайомилася з технологіями Інтернет у ЗНЗ, буде неминуче відкинута за межі сучасного інформаційного суспільства.

Сьогодні гострою є потреба розробки і впровадження нових технологій формування знань, умінь і навичок, нового змісту, методів, засобів навчання, дидактично-методичного забезпечення в цілому. Впровадження ІКТ в освітню систему України та формування єдиного інформаційно-освітнього простору - одні з пріоритетних напрямів сучасної державної політики.

Основною метою ІКТ навчання є підготовка учнів до життєдіяльності, яка відповідає умовам інформаційного суспільства. Педагогічним завданням ІКТ навчання є підвищення якості, інтенсивності і ефективності уроку; розвиток творчості учня; формування інформаційної культури учня.

Технології повинні бути наповнені предметним змістом: вони мають стати для школяра засобом, який полегшує процес набуття нових знань і вмінь.

Використання на уроках трудового навчання ІКТ дає ряд переваг:


  • економія часу;

  • можливість багатогранної і комплексної перевірки знань учнів;

  • підвищення мотивації до навчання, інтересу учасників навчального процесу до уроків;

  • можливість учневі обирати свій темп роботи;

  • самостійність роботи та ін.

Використання на уроках інформаційно-комунікаційних технологій допомагає вирішувати наступні задачі:

  • забезпечення диференційного підходу до навчання;

  • організація колективної та групової роботи;

  • підвищення наочності уроків трудового навчання (використання ілюстративного матеріалу, схем, статистичних даних);

  • моделювання процесів, що вивчаються (інтерактивні плакати, відео фрагментів; презентацій; рекламних роликів; ТВ – програм);

  • пошук інформації з різноманітних джерел (використання мультимедійних енциклопедій, відкритої багатомовної мережевої енциклопедії Вікіпедії; електронних підручників)

  • забезпечення зворотного зв’язку, контроль та перевірку засвоєння навчального матеріалу (тести різних рівнів, як на CD – дисках, так і тренажерів, випробуваних тестів ресурсу Internet);

  • пошук необхідних ресурсів для занять (Інтернет тощо);

  • забезпечення між предметних зв’язків при викладанні (інформатика робота з програмами – Power Point, Microsoft Word, Excel, Publisher, WinRAR ).

ІКТ одна із основних видів креативних технологій, важливою властивістю якої є інтерактивність, що надає користувачеві можливість зворотного зв'язку, можливість підвищити зацікавленість до предмету (за допомогою анімації, показу відеороликів, красивих зразків виробів), можливість використання різноманітних прийомів та методів при проведенні уроків та сприяє кращому засвоєнню матеріалу.

Мультимедійні проекти сприяють якісному проведенню вступних уроків до кожної нової теми, оскільки надають можливість скомпонувати і конкретизувати основний матеріал, зробити його викладення більш чітким, структурованим, а значить і більш зрозумілим для учнів. При цьому вдається поєднати у загальному плані не лише кольорові яскраві та досить ретельні зображення а й супроводжувати ці зображення багатоаспектною довідковою текстовою інформацією, а також відповідними музичними вставками, телевізійними кліпами та анімацією. Все це створює значний емоційний вплив на учнів, розвиває естетичні смаки і водночас дає змогу отримати за відносно короткий час необхідні знання з галузі мистецтва, історії розвитку різних видів рукоділля, та інших різноманітних аспектів з обслуговуючої праці. Наприклад, при вивченні теми «Виготовлення швейного виробу» у 5 класі, для повторення правил техніки безпеки при роботі з колючими та ріжучими інструментами можна пограти у гру «Чарівна скринька», суть якої в тому, що під картинками із зображенням різних інструментів схована назва і коли діти називають правило безпечної роботи, що стосується даного інструменту картка зникає і відкривається ключове слово. Використовувати цей ігровий прийом доцільно і при проведенні такого етапу уроку як актуалізація опорних знань на початку вивчення теми «Вишивка» в шостому класі, коли дітям необхідно нагадати види допоміжних швів, що вивчалися у попередньому класі; при вивченні тем з матеріалознавства в шостому, сьомому, восьмому та дев’ятому класах, де учні пригадують види волокон натурального походження, види переплетіння ниток у різних видах тканин, та ін. Пограти таким чином можна і під час проведення уроків кулінарії (6,7,8,9 класи), де дівчатка пригадують основний матеріал, який вони вивчали з цієї теми в попередніх класах.

Для підвищення зацікавленості учнів до вивчення будь якої нової теми з обслуговуючої праці доцільно вступний урок проводити із застосуванням мультимедійної презентації. Так, наприклад, при викладені вступного уроку з теми «Макраме», мультимедійна технологія дає можливість продемонструвати і історію розвитку вузликового плетіння, і історію перетворення вузликового плетіння в окремий вид рукоділля - макраме, і продемонструвати фрагменти картин відомих художників, де зображені прикраси та інші вироби із макраме, і продемонструвати застосування виробів виконаних у техніці макраме в наш час - аксесуарів, одягу та предметів побутового ужитку. Застосування ІКТ в цьому випадку дало можливість за короткий час викласти достатньо великий об’єм інформації, з яскравим художньо-естетичним оформленням, що сприяє кращому засвоєнню учнями побаченого матеріалу, виховує естетичний смак у дітей, створює умови до розвитку фантазії. Дуже багато різноманітної теоретичної інформації, кращих зразків моделей виробів, що вивчаються за програмою, можна подати при вивченні тем з моделювання та виготовлення одягу.

Особливо важливим є те, що яскрава картинка, яка відображає послідовність виконання того чи іншого прийому (особливо тоді коли недостатньо відповідної літератури), що вивчається на уроці, може зберігатися перед очима учнів стільки, скільки це необхідно для успішного виконання його учнями. Так при вивченні тем «Вишивка» «В’язання гачком», «В’язання спицями», «Виконання машинних швів» та інших, зображена на екрані послідовність виконання прийомів, що застосовуються при тій чи іншій технології допомагає учням повторити їх та швидше і краще засвоїти. При виготовлені швейного виробу мультимедійні технології дають можливість наглядно продемонструвати дітям всі етапи цієї роботи та прийоми обробки окремих деталей і виробу у цілому.

Цікавим видом роботи з учнями є створення на уроках обслуговуючої праці учнівських мультимедійних презентацій. Таку роботу я проводжу із дев’ятикласниками, оскільки діти цього віку вивчають інформатику, вони вміють добирати інформацію із різноманітних джерел, Інтернету, компонувати її у цікаві презентації. Творчі діти молодші за віком теж залучаються до цього виду роботи, але з менш складним рівнем, так як мають первинні навички роботи за комп’ютером, які вони отримали на факультативному занятті (1-4 клас) «Комп’ютерні заморочки». Отримавши індивідуальні завдання, дівчатка під керівництвом учителя підбирають інформацію та оформляють свої презентаційні роботи, які надалі можливо використовувати при поясненні нової теми, при повтореннях.

На етапі закріплення вивченого матеріалу забезпечення зворотного зв’язку (тести різних рівнів, як на CD, DVD – дисках, так і тренажерів, випробуваних тестів ресурсу Internet), але їх доцільно проводити в комп’ютерному класі.

Медіатека, яка створена та весь час поповнюється в кабінеті обслуговуючої праці, зберігає найрізноманітнішу інформацію: аудіо - та відео слайди, комп'ютерні програми, текстову інформацію. Невелика за розміром, вона дає значне збільшення обсягу інформації, що зберігається. допомагає як учителю так і учням у роботі над поліпшенням стану засвоєння програмного матеріалу.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій розширює можливості навчально-виховного процесу, забезпечує ефективність освіти, готують молоде покоління до життя в інформаційному просторі, дає можливість для розвитку творчого потенціалу учнів. Підвищення якості навчання учнів досягається шляхом створення педагогічних умов навчання, таких, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну спроможність, що робить продуктивним сам процес навчання. Прикладом таких ефективних педагогічних технологій є використання інтерактивних, проектних  технологій на уроках, зокрема трудового навчання.

Впровадження цих технологій у викладанні предметів технологічного профілю дає можливість більш повно реалізувати принципи індивідуально-орієнтованого навчання, створює сприятливі можливості для обліку індивідуальних особливостей особистості, його інтересів і потреб, формування в них орієнтації на певний вид майбутньої професійної діяльності.

Поглиблене вивчення предмету у рамках профілю не тільки дає поглиблені знання з предмету навчання, але й сприяє формуванню стійкого інтересу, розвитку життєвих компетентностей учнів, їхній орієнтації на професійну діяльність, де будуть застосовані напрацьовані навички.



Важливим у навчанні є різноманітні, особливо інноваційні способи організації навчальної діяльності учнів, це дає можливість максимально досягти запланованих результатів, розвивати й формувати не тільки загально навчальні, але й спеціальні компетентності учнів: уміння висловлювати й відстоювати свою точку зору, навички співробітництва й творчого взаємозв'язку, ефективного спілкування. Учителю надається роль організатора процесу навчання – консультанта й фасилитатора.

Одним з напрямків рішення забезпечення саморозвитку та самореалізації учнів вважаю метод проектів.

Метод проектів дозволяє мені, використовуючи найменші затрати ресурсів в навчально-виховному процесі, умови навчання максимально наблизити до реальних, стимулювати практичну діяльність учнів та формувати життєві компетентності. Впроваджуючи метод я намагаюсь сприяти розвитку пізнавальних і творчих навичок учнів; уміння самостійно конструювати свої власні знання, висловлювати свої власні думки усно та письмово, на основі власної розумової та пошукової діяльності, та презентувати її, враховувати точку зору інших людей, толерантно ставитися до них, розв’язувати проблеми; здатність самостійно займатися самоосвітою; уміння співробітничати та працювати в групі; чітко та коректно уникати конфліктних ситуацій; здатність будувати конструктивні відносини з членами групами.

У ході здійснення будь якого проекту допомагаю учням у пошуку джерел інформації, координую їх діяльність: консультую, підтримую, заохочую їх. Перед захистом ще раз разом з ними стисло розкриваємо тему (проблему), відзначуючи її значення.

Наприклад, проект з теми «Українська народна вишивка», є довгостроковим, протягом навчання у 5 – 9 класах. У процесі вивчення української народної вишивки я намагаюсь прищепити учням любов до народної творчості, розуміння її художньої цінності і необхідності бережливого ставлення до неї, осмислення життя, навколишнього світу, краси і фантазії, звичаїв та уявлень наших предків, бажання самому розвивати народні художні традиції.

В ході проекту, велику увагу приділяю добору об’єктів проектування, які б зацікавили дітей, та щоб вони не повторювалися на протязі виконання.

5 клас – картинка «Дитячі забави» виконується початковими швами, оформляється в рамку.

6 клас – серветка або картинка-мініатюра, виконується технікою хрестик. Картинка оформляється в рамку; серветка оздоблюється китицями, тасьмою.

7 клас – український рушничок 40 см на 60 см, виконується технікою мережки, хрестика, оздоблюється орнаментами.

8 клас – серветка 40 см х 40 см, виконується техніками мережки, хрестика або лі чільної гладі, оздоблюється китицями, тасьмою, мереживом..



9 клас український рушник 60 см х 1 м 50 см , виконується технікою хрестик, оздоблюється в’язаним мереживом.
Фото майстер-класу