Мета: систематизувати знання учнів про кут та види кутів; закріпити вміння вимірювати кути за допомогою транспортира; ознайомитися з порядком побудови кута заданої градусної міри; розвивати навички вимірювання та побудови кутів, інтерес до математики, логічне мислення, пам’ять, уважність; виховувати активність, увагу, наполегливість учнів. Обладнання:ПК, креслярські прилади, підручник, папір формату А4, індивідуальні картки.
Хід уроку
Організаційний момент.
(Створення психологічного настрою.)
Учитель. Давайте розшифруємо слово УРОК та дізнаємося, що на цьому уроці на нас чекає і що ви зможете продемонструвати.
Учитель. А зараз я хочу представити вам своїх помічників – тигреня, ведмежа, совенятко і зайченятко. Вони вивчають математику у лісовій школі і сьогодні завітали у гості на наш урок разом зі своїм учителем – мудрою совою.
На нас чекає
Ви продемонструєте
Давайте згадаємо, які інструменти знадобляться вам на уроці. Назвіть їх. Кожен з моїх помічників зобразив кут, але не всі з них зробили це правильно. Хто саме з них зобразив кут?
Хто з помічників зобразив кут?
Оголошення теми та завдань уроку.
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати з кутами. Повторимо елементи кута, види кутів. Ознайомимося з принципами побудови кута заданої градусної міри. Будемо вчитися використовувати транспортир як для вимірювання, так і для побудови кутів.
Розв’язування вправ.
Учитель. Вам уже відомі різні поняття, пов’язані із терміном КУТ. Пригадайте ці поняття (іде обговорення в парах; після обговорення оголошується кілька варіантів). На дошці вивішується асоціативний кущ.
Кут
А
В С
АВС
Учитель. Наші помічники сперечаються: який із зображених кутів – найбільший. Від чого взагалі залежить величина кута?
Учитель. Як відомо, кути можуть бути різними. Давайте пригадаємо, що ми знаємо про види кутів.
Запитання
Які види кутів ви знаєте?
Зі скількох прямих кутів складається розгорнутий?
Яку частину від розгорнутого складає прямий кут?
Який кут називається гострим? Тупим?
Чому дорівнюють градусні міри розгорнутого, прямого, гострого та тупого кутів?
Ігровий момент “Зарядка”
Учитель. Ви, мабуть, стомилися, тому я хочу оголосити перерву і провести невеличку зарядку.
Я називатиму градусну міру кута, а вам необхідно встановити вид кута і зобразити його руками:
1) 30° 2) 180° 3) 110°
4) 17° 5) 90° 6) 170°
Який кут найбільший?
Види кутів
Розгорнутий Прямий
Гострий Тупий
Гра “Знайди помилку”
Учитель. Поки ми відпочивали (робили зарядку), наші маленькі помічники вимірювали кути. Вам необхідно знайти помилки в їхніх записах.
Гра “Знайди відповідь”
Учитель. Наші помічники ніяк не можуть виконати завдання на обчислення градусної міри кута АОВ. Давайте допоможемо їм.
(Робота проходить у групах. Кожна група працює за своєю карткою. Йде обговорення в групах, потім вислуховується результат роботи кожної групи за рисунками.
А А С
20°
56° 65°
В О С О В
А
В А
В
70° 50°
С О К С
ОВ - бісектриса О
Знайди помилку
O C F
M E
A P
B K T H D
∠АОВ=70° ∠МКТ=40° ∠ЕСH=90° ∠FDР=160°
Закріплення знань та вмінь.
Учитель. Давайте пригадаємо, як правильно виміряти кут і які помилки не слід при цьому робити. Слово надається помічникам. (Діти дивляться та прослуховують фрагмент з уроку “Види кутів. Вимірювання кутів” ППЗ “Програмно-методичний комплекс навчального призначення “Математика 5 – 6”).
Учитель. А зараз совенятко, тигреня, ведмедик та зайчик пропонують вам виміряти зображені кути. (Учні по черзі виходять до дошки та за допомогою транспортира виконують виміри. Клас контролює правильність вимірювань.)
A D S
E T
O
H
X
B Z C
M
Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Наші лісові друзі не можуть вирішити таке питання – чи можна тільки за допомогою лінійки та олівця побудувати кути 180°, 90°, 45°, 70°, 120°?
Давайте і ми візьмемо участь у суперечці та допоможемо їм знайти правильну відповідь. А поки що зафіксуйте свою відповідь на це запитання на полях зошита словами “так”, “ні”, “не знаю”.
Учитель. Не будемо сперечатися, а побудуємо ці кути. Будемо виконувати побудови на чистому аркуші паперу без клітинок. (Учні намагаються побудувати на чистому аркуші зазначені кути тільки за допомогою лінійки та олівця.)
-- Які з кутів легко побудувати? Чому?
Діти доходять висновку, що побудувати кути 90°, 45°, 70°, 120° без додаткового обладнання неможливо.
Розповідь про побудову кутів 90°, 70°, 120° супроводжується показом слайдів.
Учні спочатку слухають, переглядають слайди, а потім виконують побудови самостійно.
Формування вмінь.
Учні працюють над №317 (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С. Математика: Підруч. Для 5 кл. – Х.: Гімназія, 2005).
Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.
Учитель. Давайте повернемося до запитання “Чи можна тільки за допомогою олівця й лінійки побудувати кут певної градусної міри?”. Зафіксуйте свою відповідь на полях та порівняйте її з попередньою.
Домашнє завдання.
Прочитати п. 12; розв’язати №№ 318, 319, 320, 329.