Воєнне дитинство в повісті Григора Тютюнника



Дата конвертації23.03.2019
Розмір39 Kb.
#85257
ТипУрок
Урок № 25

Тема: Воєнне дитинство в повісті Григора Тютюнника «Климко»

Мета: ознайомити учнів із найцікавішими епізодами з дитинства Григора Тютюнника, пов’язаними із Великою Вітчизняною війною, а також краєзнавчими матеріалами, спогадами старших людей про воєнне дитинство, розпочати текстуальне вивчення уривків повісті «Климко»; розвивати навички самостійного пошуку інформації та виступу перед аудиторією з невеликим повідомленням, уміння збирати необхідну інформацію (спогади рідних), удосконалювати навички виразного та вдумливого читання, вміння аналізувати художні деталі твору, розвивати зв’язне мовлення учнів; виховувати повагу до людей старшого віку, милосердя, співчуття до обездолених, змусити співпереживати герою повісті; формувати позитивну навчальну мотивацію.

Тип: комбінований урок (урок вивчення тексту художнього твору, урок-історична подорож).

Методи, прийоми: метод аналогій (спогади рідних про воєнне дитинство – сюжет повісті), евристична бесіда, робота з підручником, використання наочності та ТЗН (прийоми: виразне читання, коментоване читання, демонстрація картин на воєнні теми); методи емоційного стимулювання (спогади рідних, демонстрація фотокарток, аналіз художніх деталей повісті).
Перебіг уроку:
І. Організаційний момент. Перевірка домашнього завдання: 1 – 2 учні читають плани характеристики образу Михайлика з повісті М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять». Інші учні слухають, аналізують плани товаришів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.

Літературознавча розминка. (Слайд 2.)

Дайте визначення:

Повість – це епічний твір, доволі значний за обсягом, у якому докладно розповідається про події, що відбувалися з героями протягом довгого часу.

Художня деталь – це особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточенні, що часто повторюється при змалюванні даного героя і служить для розкриття важливих, глибинних його характеристик.


Повідомлення теми, мети уроку:

  • Сьогодні ми починаємо вивчення повісті видатного українського прозаїка Григора Михайловича Тютюнника «Климко». Наше завдання – познайомитися із фрагментами біографії письменника та розпочати читання повісті, також ми спробуємо зануритися в часи Великої Вітчизняної війни, коли відбуваються події твору, щоб краще його зрозуміти, відчути те, що переживав головний герой повісті – хлопчик Климко. (Слайд 3.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.



  1. 2 учнів читають підготовлене заздалегідь повідомлення про дитячі роки Григора Тютюнника (або учні читають статтю підручника «З його біографії народжувалися біографії його героїв…», стор. 123 – 124). (Слайд 4.)

  • Зверніть увагу на 3 абзац статті (стор. 124): «Про що ж писав Григір Тютюнник?...». Отже, важливими для письменника є переживання героїв, а не самі події життя.




  • Дитячі роки письменника припали на дуже важкий для нашого народу час – Голодомор 1932 – 33 років, роки Великої Вітчизняної війни. Які спогади залишили вони в пам’яті багатьох інших хлопчиків і дівчаток? Ви отримали додаткове домашнє завдання – поспілкуватися з вашими бабусями, дідусями про їх воєнне дитинство та записати їх спогади.

  1. Учні розповідають про своїх рідних – дітей війни.

- Ці фотографії яскраво показують, яким було дитинство ваших бабусь, дідусів, на долю яких припала війна. (Слайд 5 – 10.)
- Трагічні долі мільйонів дітей, які змушені були під час війни вирішувати далеко не дитячі проблеми (як прогодувати себе та своїх маленьких братиків і сестричок, залишитися живими, врятувати від фашистських катувань своїх земляків, змушені були важко працювати, а іноді навіть захищати свою Батьківщину зі зброєю в руках!), не можуть залишити байдужими нікого. Вони до сих пір змушують різних митців писати про них, створювати фільми, живописні картини. На цих слайдах ви бачите картини художника М.Гевелюка, Н.П.Пахомова та ін. (Слайд 11 – 16.)


  • Війна в долі дітини стала темою і повісті Григора Тютюнника «Климко».




  1. Текстуальне вивчення повісті. Учні виразно читають І розділ (стор. 124 – 127).

Запитання за текстом:

  • Чому Климко прямував в Слов’янськ? (Через голод, хотів набрати солі, яку потім можна обміняти на харчі.)

  • Про що свідчить портрет героя? (Про надзвичайну бідність: хлопчик одягнений у речі померлого дядька Кирила, а взуття не мав узагалі.)

  • Яка художня деталь (стор.141) повторюється кілька разів? (Дядькова «діжурка» підкреслює, як швидко під час війни доводилося дітям дорослішати; босі, змучені ноги хлопчика.)

  • Чому хлопчик не став їсти галетне печиво, яке йому дав чех? (Бо воно, нагадало йому про померлого дядька, а взяте було, очевидно, теж у померлого.) Чому все-таки взяв його із собою? (Аби обміняти на щось їстівне.)

  • Які почуття пережив Климко під час спілкування зі старим солдатом? Про що свідчить ця сцена? (Хлопчик пережив страх. Слова чеха «Война, война… Плохо…» свідчать про те, що й серед фашистів були люди, що засуджували війну.)

IV. Підведення підсумків уроку.



Повідомлення домашнього завдання: дочитати повість «Климко» до кінця (стор. 127 – 138); написати роздум «Війна в долі дітей» (за бажанням).
Каталог: attachments -> article -> 9883
article -> Методичні рекомендації до самостійної роботи з дисципліни «історія україни» для студентів окр «Молодший спеціаліст»
article -> Основи теорії літератури
article -> До листа Міністерства освіти і науки України від 17. 08. 2016р. №1/9-437
article -> План роботи методичного об’єднання вчителів-предметників суспільно-гуманітарних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> План роботи методичного осередку вчителів-предметників природничо-математичних наук на 2015/2016 навчальний рік
article -> Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів курсів за вибором приймається навчальним закладом
article -> Получение патента на полезную модель
9883 -> Урок української літератури 7 клас Повість Григора Тютюнника “Климко” Літературознавча розминка


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка