Вплив психологічної культури педагога на особистісне зростання дитини



Скачати 116.5 Kb.
Дата конвертації20.11.2018
Розмір116.5 Kb.
#65743
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ АДМІНІСТРАЦІЇ ОРДЖОНІКІДЗЕВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ

Методичний центр

Психологічна студія для вихователів – методистів дошкільних навчальних закладів району

Вплив психологічної культури педагога на особистісний розвиток дитини.

Харків – 2011.

Тема: «Вплив психологічної культури педагога на особистісне зростання дитини»


Учасники: вихователі – методисти дошкільних навчальних закладів району

Мета: пошук оптимальних методів та форм роботи практичного психолога з педагогами щодо забезпечення особистісного розвитку дитини.

Завдання:

  • донести роль, місце психолога в супроводі Базової програми «Я у Світі».

  • розвивати вміння розуміти малюка через баченя світу очима дитини;

  • надання психологічної підтримки методичної роботи в ДНЗ;

  • отримати досвід роботи.

План – програма






Вид роботи

Тривалість

Ресурсне забезпечення

1

Привітання учасників.

Постановка мети та завдання.



5

Бейджики

2

Правила

3

Плакат «Правила»

3

Очікування «Сонечко»

5

Стікери

4

Притча «Урок метелика»

10




5

Вправа «Послання світу»

25

Папір, олівці, пластилін, ножиці, клей.

6

Вправа «Гуманне ставлення до дитини»

10

Картки з ситуаціями

7

Рефлексія

10

Стікери



Психологи – тренери: Чернова Н.А., практиний психолог ДНЗ № 280, керівник РМО практичних психологів ДНЗ Орджонікідзкевського району; Шамшорік С.В., практичний психолог ДНЗ № 407.

Хід заняття:


1.Привітання. (Перший ведучий)

- Добрий день, шановні методисти дошкільних навчальних закладів. Сьогодні ми пропонуємо Вам розглянути тему впливу психологічної культури на особистісний розвиток дитини. Для того, щоб наша робота була якісною, ми пропонуємо вам налаштуватися на взаємодію.



Мета: пошук оптимальних методів та форм роботи практичного психолога з педагогами щодо забезпечення особистісного розвитку дитини.

Завдання:

  • донести роль, місце психолога в супроводі Базової програми «Я у Світі».

  • розвивати вміння розуміти малюка через баченя світу очима дитини;

  • надання психологічної підтримки методичної роботи в ДНЗ;

  • отримати досвід роботи.

2. Правила роботи групи.(Другий ведучий)

Ми впевнені, що усі ви знаєте, що таке тренінг, тому я хочу повторити для вас правила роботи групи.

Психолог звертається до групи : «Для того, щоб наша взаємодія була ефективною зверніть увагу на правила, які потрібні для створення такої обстановки, щоб кожен учасник:


  • міг відкрито висловлюватися і виражати свої почуття і погляди;

  • одержував інформацію сам і не заважав одержувати її іншим».

На мольберті (плакаті) учасникам пропонуються такі правила:

  • говорити по черзі;

  • бути активними;

  • слухати і чути кожного;

  • діяти за принципом «тут і зараз».

3. Очікування «Сонечко».(Перший ведучий)

- Ви вже почули мету, задачі нашого заняття, і у зв язку з цим, чого ви очікуєте від себе?.

- Зараз я хочу роздати вам різнокольорові аркушики паперу (стікери). Будь ласка, я прошу вас написати на них, чого саме ви, як учасники очікуєте від тренінгу.

Після цього кожен учасник зачитує, що він написав, і приклеює свій стікер до сонечка.

- Будь ласка, скажіть кожний про свої очікування. А зараз приклейте до нашого сонечка свої стікери.

4. Притча «Урок метелика». (Перший ведучий)

- Зараз я прочитаю вам притчу про метелика, а ви, будь ласка, уважно послухайте:

Якось у коконі з явилася маленька щілина. Людина, яка випадково проходила мимо, довго стояла і спостерігала, як через цю маленьку щілину намагається вилізти метелик. Минув час, метелик більше не намагався вилізти, а щілина й досі була такою ж маленькою. Здавалося, метелик зробив усе, що зміг, та сил у нього вже забракло. Тоді людина вирішила допомогти метеликові. Взяла ніж і розрізала кокон. Метелик одразу виліз із нього, але його тільце було слабким і немічним, а крила – прозорими й ледь рухалися.

Людина далі спостерігала, очікуючи, що от-от крила метелика розправляться й зміцніють, і він полетить. Але цього не сталося!

Решту життя метелик волочив по землі своє слабке тільце, нерозправлені крила. Він не міг літати. А все чрез те, що людина, бажаючи йому допомогти, не розуміла того, що зусилля, які варто докладати, щоб вийти через вузьку щілину кокона, потрібні метеликові, щоб рідина з тіла перейшла у крила і він міг літати. Метелику треба було докласти зусиль самому, щоб вилізти з кокона, аби далі він міг рости й розвиватися.

Такі зусилля потрібні нам у житті. Якби ми могли жити, не переборюючи труднощів, то були б обділені, не змогли б бути такими сильними, якими є зараз.



Обговорення притчі:

- Яким чином ця історія пов язана з процесом виховання?

- Що могло б змінити розвиток подій?

5. Вправа «Послання світу».(Другий ведучий)

- Зараз я вам пропоную об єднатись у 4 групи. Для того, щоб ви розділилися, ми назвемо по черзі 4 квітки: роза, мімоза, тюльпан, нарцис.

- О бєднайтесь, будь ласка, всі рози, всі мімози, всі тюльпани та учасники, що назвали нарцис…ось ми і об єдналися.

- Тепер кожна команда отримує папір, олівці, пластилін, ножиці, клей.

- А зараз послухайте мене. Я пропоную вам заплющити очі…:

…Уявіть, що ви стали маленькими дітьми в дитячому садочку. Вам 2 роки. Навкруги дорослі, ви дивитесь на них знизу – догори. Ви ще зовсім маленькі, та плачете за матусею. Ви – ясла, які ще не вміють себе обслуговувати. (команда роз )

…. Уявіть, що ви вже трішечки підросли і вас перевели до молодшої групи. У вас вже майже сформовані навички самообслуговування, ви навіть вже можете розповісти про свій день у дитячому садочку. (команда мімоз)

… Уявіть, що ви – діти середньої групи. Ви вже не плачете за матусею, і стали більш самостійними. Вам подобається грати з дітьми у групі. (команда тюльпанів)



… Уявіть що ви – вже діти старшої групи. Ви вже майже першокласники, але ще маленькі. У вас вже з явились справжні друзі, і можливо, навіть перше дитяче кохання…(команда нарцисів)

  • А зараз, я прошу Вас скласти лист своїй виховательці. Одну з вас ви оберете дорослою помічницею, і ви будете казати їй що потрібно писати у листі. Це може бути намальована казка, або колаж, або письмо, як ви бажаєте….

  • Хто готовий? …Ви вже обрали, хто це буде презентувати, або ви бажаєте усі прийняти у цьому участь?

  • Ми можемо почати з ясел, щоб вони нам презентували своє послання?

Підсумок по вправі:

  • Зараз у вас була можливість відчути, як це, бути маленьким, і ось що у нас вийшло….Давайте поаплодуймо нам!.

  • У мене до вас запит. Ви подивились на свою виховательку очима дитини. Що ви відчували?Що з вами відбувалось? Що хотіли від неї отримати, яка вона? Що важливо для дитини?

  • Ось зараз була можливість пригадати і відчути вікові особливості дітей.

6. Вправа «Гуманне ставлення до дитини». (Перший та другий ведучий).

Мета: розвиток, емпатії, комунікативних навичок.

  • Ми приготували ситуації з життя, і пропонуємо Вам послухати їх.

  • Перше, що спадає на Вашу думку, що буде гуманним ставленням, розв язанням проблеми.

  • Починаймо зі слова «Я» а не «Ти», зверніть на це увагу.

  • Те, що ми Вам сьогодні презентували, може робити психолог у Ваших садках у роботі з вихователями.

  • Будь ласка, Ваші почуття, емоції.

  • Ви можете використовувати «Я-повідомлення» у відносинах з вихователями:

«Я-повідомлення»- це спосіб вербального вираження почуттів. Повідомлення від першої особи більш ефективні. Вони дозволяють чесно константувати, що ви відчуваєте по даній ситуації, причому таким чином, що люди захочуть вас вислухати. Подібні фрази рекомендовані у тих випадках, коли ви хочете висказати негативну емоційну оцінку поведінки, яка вас непокоїть. Для того, щоб оволодіти технікою «Я-повідомлення», перш за все потрібно гарно розуміти те, що відбувається з вами «тут і зараз», в теперішній момент вашого життя. Якщо ви використовуєте «Ви-утвердження», яке виражає те, що ви хочете від ішої людини, в більш нейтральній формі, використовуєте при цьому «Я-повідомлення»,то людина буде готова слухати і відповідати, не відчувши при цьому конфронтації, і не почуватиме негативних емоцій.

Ситуації:

7. Рефлексія.

Психолог- тренер просить учасників сказати, чи виправдались його очікування стосовно тренінгу. Кожен учасник згадує, що він очікував на початку, і каже, що наприкінці.



  • Якщо ваші очікування здійснились, що ви відчували?, будь ласка, прикріпіть лучик до сонечка.

РЕКОМЕНДАЦІЇЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

1.Співпраця з практичним психологом щодо розвитку гуманних почуттів у педагогів.

2. Організація клубів «Батьківських Наук», щодо подальшого опрацювання тематики.

РЕКОМЕНДАЦІЇ ВИХОВАТЕЛЯМ

1.Повага особистості і прав дитини

2.Виховувати у дітей зацікавлене ставлення до життя, вміння спостерігати та аналізувати.



3.Педагог має пам'ятати: бесіди про гуманність, не підкріплені досвідом дитини, її інтересом, розумінням та власними почуттями - можуть призводити до формалізму та демагогії.

Список використаної літератури:

  1. Журнал «Психолог. Дошкілля.№ 9.

  2. Баранова Н.П. Тренінги для вчителів з педагогічної майстерності. - Харків, 2009.

  3. Молодцова Н.Г. Практикум по педагогічній психології. – Пітер, 2009.

  4. Тренінги з розвитку комунікативності вчителів. – Харків, 2009.

  5. Формування психологічної культури особистості. Розділ 1.

Н.П. Колесник.(стаття).

  1. Конспект лекцій з курсу психологічного тренінгу.


Управління освіти адміністрації Орджонікідзевського району

Харківської міської ради Харківської області

Методичний центр

Психологічна студія для вчителів ЗНЗ району

«Конфлікт. Попередження конфліктів»

Харків 2011

Секція: вчителі.

Психолог- тренер: Андрєєва М.Ю., практичний психолог ХЗОШ № 70

Мета: ознайомити вчителів із сутністю проблеми конфліктів; сформувати практичні навички та вміння педагогів щодо профілактики конфліктних ситуацій в учнівському середовищі; поглибити знання вчителя щодо конструктивного розв’язання конфліктних ситуацій.

Ключові поняття: конфлікт, деструктивний конфлікт, конструктивний конфлікт.

Ресурсне забезпечення: ліпкі стікери, плакат із зображенням скриньки, плакат «Конфлікт – це…», маркери, фломастери, «сліди» з кольорового паперу, 2 ватмани, аркуші паперу, скринька, магнітофон.

Тривалість: 1 година 15 хв.

Структура тренінгового заняття.

з/п

Види роботи

Орієнтовна тривалість, хв

Ресурсне забезпечення

1

Повідомлення мети тренінгу, завдань й прийняття правил роботи в групі.

5




2

Знайомство.

5




3

Очікування учасників. Вправа «Чарівна скринька».

5

Ліпкі стікери, плакат із зображенням скриньки.

4

Мозкова атака «Що таке конфлікт?»

5

Плакат «Конфлікт – це…», маркери.


5

Міні-лекція «Конфлікти».

5




6

Вправа «Різні боки конфлікту».

10

Ватман, фломастери.

7

Гра «Список проблем».

10

Аркуші паперу, фломастери, скринька.

8

Вправа «Сліди».

15

«Сліди» з кольорового паперу, фломастери.


9

Підсумок заняття

10




10

Заключна гра «Чарівна зірка»

5

Магнітофон.

Хід тренінгу.

1. Повідомлення мети тренінгу, завдань й прийняття правил роботи в групі.

Психолог. Доброго дня шановні вчителі! Сьогодні ми проведемо нашу зустріч у формі семінару-тренінгу.

Конфлікти – здавна відоме людству явище,яке супроводжує як розвиток суспільства загалом, так і життя кожної людини. Історія людства – не що інше, як відображення різноманітних конфліктів, шляхів розв’язання та результатів, які наявні в кожну епоху.

За час шкільного життя дитина повинна стати в міру гнучкою, щоб зуміти вижити в цьому насиченому конфліктами світі. Розвиток особистості в дитинстві відбувається під впливом різних соціальних інститутів: сім'ї, школи, позашкільних установ, а також засобів масової інформації й живого, безпосереднього спілкування дитини з оточенням. Тому важливо не тільки володіти знаннями про конфлікти, а й уміти конструктивно їх розв’язувати.

Відсутність у підлітків навичок мирного розв’язання конфліктів важко заповнити простим переданням досвіду від батьків до дітей, адже батьків іноді самих потрібно навчити долати конфліктні ситуації. Отже, педагогам і психологам слід узяти на себе місію – навчити основ взаємної толерантності та поваги, вміння розв’язувати конфлікти цивілізовано, мирним шляхом.

Тому тема нашого тренінгу – «Конфлікт. Попередження конфліктів».

Щоб плідно працювати, нам необхідно виробити спільні правила роботи. Я пропоную такі: (правила вивішуються на плакаті)



  1. Тут і тепер.

  2. Добровільність і активність.

  3. Щирість, правдивість у спілкуванні.

  4. Право на власну думку.

  5. Доброзичливість у ставлення до інших.

  6. Взаємопідтримка.

2. Знайомство.

3. Очікування учасників. Вправа «Чарівна скринька».

Мета: визначення сподівання й очікування учасників щодо тренінгу.

Обладнання: ліпкі стікери, плакат із зображенням скриньки.

Психолог. А зараз я пропоную вам написати на аркушах паперу (учасникам роздаються липкі стікери) чого саме ви очікуєте від тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує свій напис і прикріплює аркуш на підготовлений тренером плакат із зображенням скриньки.



4. Мозкова атака «Що таке конфлікт?»

Мета: виявити у учасників тренінгу про поняття «Конфлікт».

Обладнання: плакат «Конфлікт – це…», маркери.

Будь ласка подумайте і скажіть, що таке конфлікт? Адже нам важливо навчитися визначати конфлікти і запобігати їм у роботі з батьками і учнями. (Тренер фіксує відповіді учасників на плакаті, після чого аналізує їх і підводить усіх до визначення). Конфлікт – це невідповідність, протиріччя або зіткнення позицій, в основі яких лежать різні проблеми, потреби та інтереси різних сторін.



5. Міні-лекція «Конфлікти».

Конфлікт – суперечність, яка виникає під час розв’язування питань виробничого, громадського або особистого характеру. Конфлікти виникають у випадку зіткнення поглядів, інтересів, прагнень різних осіб чи груп людей. Отже, поняття конфлікту ширше, ніж просто незгода між людьми, сварка чи погіршення стосунків. Адже конфлікти бувають різними.

Є конструктивні конфлікти, які навіть позитивно впливають на розвиток людей і суспільства, - є джерелом самовдосконалення й саморозвитку особистості, здружують члени групи, стимулюють здійснення ефективного виходу з проблемних ситуацій. Існують і деструктивні конфлікти, що призводять, насильства, розвитку стосунків, до самотності та згуби.

Якщо конструктивні конфлікти виявляються у принципових зіткненнях думок, у дискусіях, то деструктивні – у дрібних і великих сварках, непорозуміннях. Тому деструктивні конфлікти потрібно швидко залагоджувати і ліквідувати. У колективі вони сприятимуть оздоровленню морально - психологічного клімату, підвищать активність і працездатність людей, а в особистому життя їх наслідком стане покращення стосунків, зміцнення взаємної любові і поваги.



Конфлікт є деструктивним, коли він:

- відвертає енергію від більш важливої діяльності та проблем;

- руйнує мораль або підсилює негативну самооцінку;

- поляризує групи таким чином, що вони втрачають внутрішній зв'язок та послаблюють взаємну співпрацю;

- поглиблює різницю у ставлення до цінностей;

- стимулює безвідповідальну і непривабливу поведінку, образливі прізвиська та бійки.



Конфлікт є конструктивним, коли він:

- допомагає глибше зрозуміти важливі проблеми;

- сприяє розв’язанню проблем;

- стимулює виникнення відвертої комунікації;

- сприяє виходу стримуваних емоцій, подоланню напруги і стресу;

- допомагає створенню тіснішого контакту між людьми, які, беруть участь у спільному розв’язанні конфлікту та позитивно його залагоджуючи, краще пізнають одне одного;

- допомагає розвиватися персонально та використовувати в подальшому отриманий досвід.

Але чи можна собі уявити, що конфлікти зникнуть зовсім? Напевно, ні. Цілковите усунення конфліктів призведе до застою. Нашим завданням є перетворення деструктивних конфліктів у конструктивні. Потрібно мужньо визнати необхідність життєвої напруги і неспокою та виробити ефективний механізм, за якого конфлікти допомагатимуть особистості творчо виразити себе в навколишньому світі, а не ображати інших.



6. Вправа «Різні боки конфлікту».

Мета: спонукати вчителів до пошуку позитивних боків конфлікту, підвести їх до думки про те, що конфлікт – це процес різкого загострення протиріч, боротьба двох чи більше сторін-учасників конфлікту під час розв’язання проблеми, яка має особисту значущість для кожного, і в нього можуть бути як позитивні, так і негативні боки.

Обладнання: ватман, фломастери.

Учителі об’єднуються в дві групи за принципом «день-ніч». «День» розробляє позитивні боки конфлікту. Група «ніч» - негативні боки конфлікту. Спікер із кожної групи презентує проект.

Висновок ведучого. Конфлікти можуть мати позитивний і негативний характер (конструктивні і деструктивні конфлікти). Важливо вміти керувати конфліктними ситуаціями.

7. Гра «Список проблем».

Мета: навчити творчо підходити до розв’язання кризових ситуацій; формувати навички співпраці в доланні конфліктів; розвивати вміння зрозуміти ситуацію іншої людини; формувати навички ведення переговорів.

Обладнання: аркуші паперу, фломастери, скринька.

Усі учасники пишуть на аркушах якусь свою проблему чи конфлікт. Тренер збирає їх у скриньку і змішує., а потім кожен з учасників витягує будь-який із них навмання.

Після цього кожен з учасників розповідає про ту проблему, яка написана в нього на аркуші так, начебто це його власна проблема чи конфлікт, і знаходить спосіб їх розв’язання.

Обговорення:



  • Чи почули ви відповіді на свою записку?

  • Чи побачили ви який-небудь спосіб розв’язання вашої проблеми?

8. Вправа «Сліди».

Мета: спонукати вчителів шукати вихід із конфліктних ситуацій, підвести їх до думки, що шлях виходу є завжди; закріпити навички ведення переговорів.

Обладнання: «сліди» з кольорового паперу, фломастери.

Учасники об’єднуються в дві групи за принципом «один-два» і кожній групі необхідно обговорити можливі шляхи розв’язання конфлікту. На кольорових «слідах» кожна група пише на них шляхи виходу з конфліктних ситуацій.

Спікер із кожної групи за допомогою скотча прикріплює до дошки сліди і презентує проект групи. Ведучий узагальнює думки учасників.

9. Підсумок заняття

Психолог. Чи справдилися ваші очікування, чи допоможуть отриманні на сьогоднішньому занятті знання у вашій роботі з батьками та учнями?



10. Заключна гра «Чарівна зірка»

Тренер розповідає вчителям історію: «Колись, дуже давно, жила на світі Зірка. Їй було прикро, що на неї ніхто не звертає уваги, і вона вирішила піти до Чаклуна. Прийшовши, вона запитала: «Чому мене не помічають?» Чаклун відповів на це, що світло зірок гасне, коли поряд є сонце, і запропонував їй жити на небі, з’являючись лише в ночі. Він також попередив, що там холодно й страшно. Але Зірка нічого не злякалась, і чаклун за її хоробрість, за її бажання дарувати людям світло, зробив подарунок: не одна Зірка стала жити на небі, а багато-багато нових зірок з’явилися там, щоб їй не було самотньо. Та щоб навіки зберегти пам'ять про Зірку, чаклун подарував кожній людині її дочку – маленьку зірочку».



Далі ведучий просить відгадати, де ж ці зірочки? (У кожному з нас).

Психолог. Я вам пропоную , щоб ви підійшли сюди і створили одну велику зірку. Станьте в коло. Зробіть коло таким тісним, щоб, коли кожний простягне до середини кола, утворилася зірка. Ця зірка дуже тепла, тому що вона готова дарувати своє світло, зігрівати сяйвом своєї доброти всіх навкруги. Кожен із вас має своє особливе світло, але кожен із вас також приймає й світло інших. Усі разом ви склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж світло кожного окремо. А тепер покажемо як рухається наша чарівна велика зірка на небі (вчителі пересуваються маленькими кроками під музику).

Нехай вам щастить!
Скачати 116.5 Kb.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка