ВПРАВИ НА РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ
НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
1. Знайти пари близьких за значенням слів.
( огорожа, тин, брама, вогнище)
2. Прочитати деформовані слова, знайти зайве.
нийніж
каласвий
лийми
монли
3. Визначити, який звук змінюється і додати нове слово у рядок:
Нора - гора - (кора); сир - тир (мир);
4. Змінити один або два звуки так, щоб утворилось нове слово:
Лис - (лось, ліс); вага - (нога, вата);
5. Запиши присів'я, вставляючи пропущені голосні.
...к сн..г..м.. з...мл... вкр...т..., т... вр...д...тьс... в п...л... ж...т…
(Як снігами землю вкрито, то вродиться в полі жито.)
6. Розгадай шаради:
Префікс від слова приїхати, корінь від слова кордон, суфікс від слова лісник (Прикордонник);
7. З букв одного слова склади й запиши інші слова:
Соловейко - соло, колесо, коло, око....
8. З перших складів першого слова, других - другого, третіх - третього склади нове слово і придумай з ним речення:
Вухо, малина, столиця. (Вулиця)
Солома, корова, виделка. (Сорока)
9. Запишіть слова, в яких є звукосполучення - назви нот: до, ре, мі,
фа, соль, ля, сі.
10 . Згадай і запиши прислів'я про :
рідну мову;
працю;
дружбу;
рідну матір.
11. Запиши якнайбільше слів, у яких після Л пишеться м'який знак. Склади речення з цими словами.
12. Використавши якнайбільше слів, які складаються з 5 букв,
складіть розповідь.
В одному казковому лісі жили .... У них був.... Там росли....
13. Придумати речення за схемами, за будовою поданих слів.
14. Виконай дії.
Кн + ри - р +жу - у+ чк - ч+ а.(Книжка)
Со + бло - б + вуж - уж - ке - к +йо -о.(Соловей)
Творчі вправи з розвитку мовлення
Скласти скорочену розповідь даного тексту, записуючи з кожної
частини речення, в яких виражена головна думка.
Ялинка
1. Наступного дня вирішили готувати до Нового року ялинку. 3 чого тільки не робили іграшки Чук i Гек. Вони обірвали кольорові картинки із старих журналів. Із клаптиків i вати нашили дивних тваринок i ляльок.
2. Навіть нелюдимий сторож не витерпів. Він приніс їм срібний пaпip від чаю i великий шматок воску. Це було чудово! I іграшкова фабрика перетворилась на свічковий завод.
З.Тепер справа стала за ялинкою. Мама попрохала у сторожа топор, але він сам мовчки пiшoв у ліс. Скоро він повернувся з ялинкою. Це була справжня красуня — висока, густа, пухнаста.
Вибіркове виписування з тексту по певному завданню.
Птахи — наші друзі
В одному селі було багато садів. В них жило багато птахів. Hіхто не чіпав пернатих друзів. Восени в садках було багато яблук.
Одного разу бешкетники розламали багато пташиних гнізд. I пташки переселилися в інше місце.
Настала весна. В садах було тихо без пташок. Шкідники знищили листя i квіти на деревах. Восени не стало в садах яблук.
Склади план розповіді.
Запиши, як вигляділи сади, коли там жили птахи.
Підземний пішохід
Kpiт — підземна тварина. Ця невеличка тваринка вміщається на долоні. Його стихія — підземне життя. М'який, родючий грунт служить кротові домом. Передніми лапами, як лопатками, кріт розгрібає землю.
У тваринки чутливий ніс. Kриxiтнi, як макове зернятко, очі сховалися в хутрові.
Kpiт — м'ясоїд. Дощові черв'яки, проворні ящірки, зелені жабки — любима їжа крота.
Живе кріт сам у своїх володіннях.
Записати тільки тi речення, в яких описується зовнішній вигляд крота.
Скласти розповідь з елементами опису.
Айстри — квіти осінні
Айстри розквітли у вересні. Вci до одної білі. Пелюстки довгі, гостренькі i злегка закручені. Від них i в xaтi посвітліло, i двір ніби поширшав.
Біліють айстри у сутінках як зграйка качок. Так i хочеться нахилитися, згорнути докупи кілька квіток i глибоко вдихнути солодкуваті пахощі.
Скласти твip за даними зразками.
Цікаво знати
Дуже важливо, щоб купол мурашника завжди був цілий. Особливо небезпечно руйнувати мурашник в осінню пору. Коли мурашки вже не можуть за холодної пори полагодити їх. Дощова вода проникає в глибокі підземні ходи. Потім замерзає. Родина лісових трудівників гине.
( За I. Заянчковським )
Записати розповідь з такою ж назвою, використовуючи довідкову літературу.
Скласти усну розповідь на задану тему.
Ким я хочу бути.
Мій день народження.
Цікава зустріч на відпочинку.
Мій улюблений герой мультфільму.
Якби я був чарівником.
Наша школа.
Моя мама.
Моя улюблена книжка.
Перший сніг.
На екскурсії.
Творчі сходинки
Перша сходинка - робота зі словом
її метою є розширення лексичного запасу учнів, навчання розуміння відтінків значення слова, вміння влучно і впевнено його використовувати.
Гра «Луна» допомагає відпрацьовувати з учнями орфоепію важких у вимові слів.
Завдання:
повтори за вчителем чітко і виразно;
повтори пошепки, але чітко, щоб тебе почули у протилежному кінці класу;
повтори голосно;
повтори швидко і чітко тричі.
Для роботи використовують слова типу: авіатор, адресований, бадьорий, ґвалт. Ґрунтовий, ґудзик, джміль, дзижчати.
Гра «Таїна слова» доречна на уроках читання. В ній використовуємо слова з незрозумілими для дітей змістом.
Завдання:
дайте точне пояснення значення цього слова, як завдання для кросворда;
зашифруйте слово, переставляючи склади.
Якщо діти не можуть точно пояснити значення слова, звертаємося до тлумачного словника.
Мовний матеріал для гри: абзац, акварель, багатир, блискавка, вітрило, гімн, горище, завірюха, окріп, орнамент, плесо тощо.
У грі «Зайве слово» опрацьовуємо з учнями спільнокореневі слова з різним закінченням.
Завдання:
вилучити зайве слово, яке відрізняється від інших за смислом;
поясни, чим відрізняється значення слів, що лишилися;
напиши за таблицею складів (М. О. Зайцева) слово, що подобається тобі.
Піраміди слів можуть мати таки вигляд:
Хата Мед Квочка
Хатка Медаль Квітне
Хитрий Медовий Квітка
Хатинка Медівник Квіточка
Пошукова гра-розвідка «Чим відрізняються слова?» упорядковує знання дітей про слова з різними коренями та їх використання. На дошці вчитель пише пари слів типу білка - булка, мак - рак, липа - лапа тощо. Час експозиції однієї пари слів 3-5 секунд.
Завдання:
прочитай, запам'ятай і напиши за таблицею складів (М. О. Зайцева) ці два слова;
скажи, чим відрізняється написання цих слів. Чим відрізняється їхнє значення;
запиши за таблицею складів слово, що називає... (вчитель дає значення
одного зі слів слів цієї пари).
Для роботи використовують слова типу: ліс - лис, білка - булка. Лук -люк, бік - бик тощо.
Гра-естафета «Хто більше» розширює знання учнів про слова-синоніми. Діти поділені на команди. Вчитель називає слово. Починається колективна робота в команді: добрати один синонім. Наступний синонім до того самого слова називає друга команда, потім третя ... Перемагає та команда. Яка називає останній синонім до даного слова. Якщо більше ніж один-два синоніми діти дібрати не можуть, звертаємося до словника.
Наприклад: багато - чимало, багацько, незліченно, незчисленно, купа, маса, тьма, безліч тощо.
Основою згаданого вище діалогу між учнями на уроці є робота в парах.
Гра «Протилежне» - результативна робота в парах для поглиблення знань антонімічних пар. Учні у парі отримують куртку зі словом і завдання:
доберіть антонім до цього слова;
напишіть антонімічну пару за таблицею складів (М. О. Зайцева). Якщо складно - зверніться до словника.
Мовний матеріал для гри: бадьорість - втома, гідний - недостойний, ввічливий - нечемний, делікатний - грубий.
Друга сходинка - робота зі словосполученнями
На цьому етапі цілком успішною знову стає робота в парах. Відповідно до типу уроку, його теми і мети вчитель добирає творчі завдання типу «Назви за зразком», використовуючи мовний матеріал:
іменник - дієслово, наприклад: лікар - лікувати, вчитель - вчити тощо;
дієслово - іменник, наприклад: шити - голка, малювати - ; бігати -
прикметник - іменник, наприклад: синій, солодкий, тихий - голос, олівець, кавун.
Третя сходинка - ґрунтовна робота з реченням
Вона готує дітей до написання творів-мініатюр і віршів.
Вправи на конструювання і реконструювання речень формують вміння спрощувати речення, виразно вимовляти, змінюючи логічний наголос, уточнюючи зміст, свідомо сприймати висловлювання, тексти, вживати слова відповідно до задуму.
Гра «З'їж слово» вчить бути точним і лаконічним. Учитель вимовляє речення - діти слухають. Повторює - запам'ятовують. Отримують завдання -скоротити речення до чотирьох (трьох, двох) слів. Наприклад:
Бабуся якось ввечері спекла смачний пиріг.
Бабуся спекла смачний пиріг.
Бабуся спекла пиріг.
Запитання до учнів: - Що змінилося, коли речення скоротили? Де використаємо скорочене речення: в детальному чи стислому переказі?
Гра «Речення в мішку» спонукає учнів порівнювати змінений порядок слів із уточненням змісту речення, а діти змінюють порядок слів.
Наприклад:
Жила собі бабуся і песик з нею жив. (Н. Забіла)
Бабуся жила собі і песик з нею жив.
Бабуся собі жила і жив з нею песик.
У ланцюжку «Одне заміни» формується свідоме сприйняття висловлювання. Завдання для учнів: послухайте речення і повторіть його, замінивши перше слово (потім - друге слово, третє тощо). Діти відповідають ланцюжком один за одним. Створена вчителем проблемна ситуація вимагає від дітей мобілізувати свої знання щоб не зупинити рух «потяга».
Наприклад:
Листя дерев вкрилося золотом і багрянцем. Гілля дерев вкрилося золотом і багрянцем. Гілля кущів вкрилося золотом і багрянцем. Гілля кущів вбиралося золотом і багрянцем.
Гра «Сніжний клубок» проводиться в швидкому темпі ланцюжком. Учні поширюють дане речення, нарощуючи по одному слову.
Наприклад:
Заспіваю пісню.
Заспіваю пісню колискову.
Заспіваю дитині пісню колискову.
Заспіваю коханій дитині пісню колискову.
Тихо заспіваю коханій дитині пісню колискову.
У грі «Продовж фразу» реалізується творча уява кожного учня. Дане вчителем речення треба продовжити одним словом.
Наприклад:
Скочив зайчик...
Мама сина...
Тече вода...
Жив собі...
Росла на груші...
Учитель добирає конструкцію речення відповідно до теми уроку української мови.
Гра «Я почну - ти закінчи» є формою діалогу між учнем і вчителем. Вона навчає слухати і розуміти співбесідника, свідомо використовувати складні конструкції, міркувати. Діти із задоволенням виконують завдання на закінчення речення типу:
А це сонях, як...
А це сонях, якому...
А це сонях, який...
Гра «Моє запитання - твоя відповідь». Учень має відповісти швидко - Хто це? Що це?
Наприклад:
Рідна, лагідна, найдорожча - хто?
Пухнаста, руда, хитра - хто?
Фруктовій, зелений, розквітлий - що?
Четверта сходинка - долучений до творчості кожен учень
Кожна дитина стає автором, ілюстратором і видавцем своєї книги. У першому класі учні добирають або виконують ілюстрацію за певною темою і самостійно каліграфічно записують слова або речення за змістом. У других - четвертих класах робота продовжується у зошиті «Моя книга». Упродовж року учні записують мовні ігри, складені ними вірші, оповідання. Наприкінці року ці книги експонують на виставці, а з кращих творів складають «Книгу класу»
Робота з віршованими рядками
Ця робота активізує пізнавальну діяльність учнів на уроці, сприяє естетичному розвиткові, засвоєнню образної лексики.
З поданих рядків склади вірш.
Нам на втіху(2)
Клаптик снігу (4)
Під розлогим дубом(І)
Заховався від сонця(З)
- Які слова вжито у переносному значенні?
Доповни рядки вірша:
Ходить ... (осінь) по покосах,
В золоте фарбує ... (ліс)
І горять шовкові... (коси)
У зажурених... (беріз).
Пада, в'яне лист ... (багряний),
Золотиться сіножать.
... (Клен) в сорочці.... (вишиваній)
Вийшов літо ... (проводжать).
З поданих слів випиши ті, які стосуються іменника «пташка».
Велика, весела, дзвінкоголоса, маленька, гостра, красива, перелітна, сонячна, колюча, сіра, вузька,
До слів «берізка», «сонце» добери слова-ознаки, які б допомогли уявити ці предмети.
Знайди відповідну пару:
Жорстокий хлопець
Лютий бій
Сердитий мороз
Знайди межі слів у реченні.
Усадочкувхолодочку
Гарнаматимолода
Возитьдонечкуввізочку
Возитьзвільнаігойда.
Які слова римуються?
Лежить Тепле Хитаються дружить Клепле долини Стежини згущаються
Доповни прислів'я прикметниками, що підходять за змістом.
...земля...рук не любить (чорний - білий)
Слова ..., та думки ... (ласкаві - лукаві)
Краще ... правда, ніж ... брехня (гірка - солодка)
Поділіться з Вашими друзьями: |