Впровадження нового Державного стандарту та навчальних програм початкової загальної освіти (поступово набирають чинності з 1 вересня 2012) Постанова КМУ від 20.04.11 року - Постанова КМУ від 20.04.11 року
- №462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти»
- (на сайті МОНмолоді та спорту України www.mon.gov.ua, Офіційний вісник України, 2011 р., № 33, ст. 1378)
-
- Позитивними змінами Державного стандарту початкової загальної освіти є забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової загальної освіти, а також впровадження особистісно-орієнтованого підходу в навчально-виховному процесі початкових класів.
- Перевагами затвердженого документа є
- розроблення єдиного змісту стандарту
- для усіх мов навчання,
- використання здоров’язбережувальних технологій
- та екологічна спрямованість освіти.
Співвідношення між складовими змісту початкової освіти у % - Складові змісту початкової освіти
| - Типовими навчальними планами 12-річної школи (наказ МОН №682 від 29.11.2005 р.)
| - новими Типовими навчальними планами 11-річної школи (наказ МОНМС №572 від 10.06. 2011р.)
| | | | | | | | | | -
-
- Згідно з наказом «Про навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів» №1050 від 12.09.11 року, гриф наданий 45 навчальним програмам для 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Діючі програми потребують удосконалення: Належить усунути перевантаження змісту інформативним та фактичним матеріалом; Обсяг програм та ступінь їх складності потрібно узгодити з обсягом навчального часу, який визначено навчальними планами; Зміст програм необхідно привести у відповідність до вікових особливостей учнів початкової школи; Забезпечити реальну наступність між початковою (1-4 класи) та основною (5-9 класи) школами. За своєю структурою всі навчальні програми - який побудовано за концентричним або спірально-концентричним принципом.
- шляхи формування загальнонавчальних умінь та навичок,
- Позитивною ознакою нових навчальний програм - декларація засад компетентісного підходу до формування змісту та організації навчального процесу
- У програмі
- з української мови
- для шкіл
- з українською
- мовою навчання
- Окрім
- мовної та
- мовленнєвої
- Організовувати
- свою працю
- для досягнення
- результату
- спрямована на
- формування
- уміння вчитися
- виконувати мисленнєві
- операції і практичні дії
- володіти уміннями й навичками
- самоконтролю та самооцінки
- на формування читацької компетентності молодших школярів;
- передбачено ознайомлення учнів з дитячою літературою як мистецтвом слова,
- підготовка їх до систематичного вивчення курсу літератури в основній школі.
Важливим елементом будь-яких нових навчальних програм є питома вага в них нового змісту. - Наприклад, у проектах програм з української мови зроблено наголос на розвиток мовлення, тому зміст доповнено відповідними темами та видами робіт, змінено обсяг часу на вивчення окремих тем.
-
- У навчальній програмі з математики ознак особисто орієнтованого навчання, спрямованого на особистісні досягнення учнів набув розділ програми – "Державні вимоги до навчальних досягнень школярів".
- У навчальній програмі з основ здоров’я з метою формування здоров’язбережувальної компетентнтності зміст та вимоги до навчальних досягнень учнів сформовано на діяльнісній та ціннісній основі.
У програмі з образотворчого мистецтва, у порівнянні з чинною - більш логічно структурований зміст, зменшено кількість тем, які згруповано за видовою та жанровою категоріями;
- доповнено новими темами, як наприклад "Художник і театр", "Образ рідного краю в мистецтві", "Композиційні прийоми у різних видах мистецтва".
На відміну від чинної навчальної програми з фізичної культури - в новій програми навчальний матеріал розподілений не за видами спорту, а за видами фізичних вправ, до яких ввійшли вправи, об’єднані за способами рухової діяльності.
- Програма пропонує вчителеві обов’язкову складову та
- варіативні модулі.
Іноземна мова з 1 класу - З 1 вересня 2012 року в загальноосвітніх навчальних закладах України іноземна мова буде обов’язковою для вивчення з 1-ого класу.
- МОН молоді та спорту України передбачається внесення відповідних змін до навчальних планів (1 година іноземної мови на тиждень) та навчальних програм, видання підручників з іноземної мови (англійська, німецька, французька, іспанська) для 1-ого класу.
Нові програми з іноземної мови затверджені, їх можна знайти на сайті МОН молоді та спорту України за електронною адресою: - Нові програми з іноземної мови затверджені, їх можна знайти на сайті МОН молоді та спорту України за електронною адресою:
- www.mon.gov.ua/index.php/ua/
- (у розділі «Дошкільна та загальна середня освіта» - Програми для 1-4 класів ЗНЗ)
Інформатика з 2 класу - З 1 вересня 2013 року в 2 класі до інваріантної складової Базового навчального плану включено предмет «Сходинки до інформатики», що буде викладатися у 2 -4 класах початкової школи
Програми та підручники - програма «Сходинки до інформатики», підготовлена авторами: Морзе Н. В., Ломаковська, Проценко Г. О., Коршунова О. В., Ривкінд Й. Я., Ривкінд Ф. М. (www.mon.gov.ua/index.php/ua/ у розділі «Дошкільна та загальна середня освіта» - Програми для 1-4 класів ЗНЗ)
- Остаточного документу щодо результату конкурсу рукопису підручників до цього часу не оприлюднено і тому сьогодні не можна сказати за якими підручниками вивчатимуть інформатику учні початкової школи.
Кадри - Пріоритет при виборі фаху вчителів, які будуть викладати курс «Сходинки до інформатики», рекомендуємо надавати вчителям початкових класів.
- За рішенням керівництва ЗНЗ цей курс можуть викладати і вчителі інформатики.
Фізична культура - У розділі освітня галузь «Здоров’я і фізична культура» базовим навчальним планом передбачено 4 години на тиждень
Програма - Розроблена та затверджена нова навчальна програма з предмету «Фізична культура» для учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів (автор Куцевич Т.Ю. та ін.).
- Програма має свої особливості, однією з яких є поновлення тестування учнів за видами (швидкість, витривалість, гнучкість, сила, спритність, швидкісно-силові якості), що були відмінені в 2008 році в зв’язку з трагічними випадками на уроках фізкультури.
Відмінені заліки з даного предмета та проведення Державного тестування учнів з видів спорту. - Відмінені заліки з даного предмета та проведення Державного тестування учнів з видів спорту.
- Одночасно зменшено кількість контрольних нормативів із таких випробувань, як швидкість та витривалість. З цією метою в початковій школі збільшено кількість годин у розділі «Рухливі та спортивні ігри».
Зміст уроку фізкультури та його структура залишилася без зміни. Але з метою адаптації учнів до фізичних навантажень заборонено проводити здачу контрольних нормативів з 1 вересня по 1 жовтня. - Зміст уроку фізкультури та його структура залишилася без зміни. Але з метою адаптації учнів до фізичних навантажень заборонено проводити здачу контрольних нормативів з 1 вересня по 1 жовтня.
- Навчальна програма буде вводитися поетапно з 2012-2013 навчального року починаючи з 1 класу.
Варіативна складова - На варіативну складову відведено лише по 2 години у 1, 2, 3 та 4 класах.
Основні вимоги до сучасного уроку: - Основні вимоги до сучасного уроку:
-
- вивчення теми та завдань уроку через діалог з класом;
- використання навчальної гри, роздаткового матеріалу, наочних посібників;
- реалізація прийомів співпраці, співтворчості вчителя й учнів на уроці;
- диференційований підхід до навчання молодших школярів;
- формування загальнонавчальних умінь та навичок;
- чергування колективної, групової, фронтальної, парної і індивідуальної роботи;
- зміна видів діяльності;
- розвиток зв’язного діалогічного й монологічного мовлення на кожному уроці;
- спрямування всіх видів учнівської діяльності на розвиток мислення, активності, самостійності;
- проведення фізкультпауз; використання технічних засобів навчання.
Без ентузіазму ніколи не досягалися великі цілі. - Без ентузіазму ніколи не досягалися великі цілі.
-
- Ральф Уолдо Емерсон
Поділіться з Вашими друзьями: |