Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті! Лексика – це словниковий склад мови Усі терміни – багатозначні слова у реченні «Сумують ластівки в садах»



Дата конвертації22.11.2018
Розмір2.42 Mb.
#66065
  • Я зможу сьогодні добре працювати на уроці!
  • Я – особистість творча!
  • Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті!
  • Лексика – це словниковий склад мови
  • Усі терміни – багатозначні слова
  • У реченні «Сумують ластівки в садах» слово
  • «сумують» ужите в переносному значенні
  • Слова «мудрість, розум, тямучість» - синоніми
  • Слова «вдень – вночі, гарячий – холодний, зима –літо» - омоніми
  • У реченнях «Учитель використовує ефективні методи викладання» та « Моя сестра – ефектна дівчина» вжито пароніми
  • Слова «асиміляція, афікс, інфінітив» - іншомовні
  • Слова «боярин, чумак, урядник» - діалектні
  • Слова « вода, земля, подяка» - стилістично забарвлені
  • Епітети, порівняння, синекдоха – це тропи
  • Сяють очі, кучерявий вечір, земля заснула» – це метафори
  • Гіпербола, літота, алегорія здебільшого вживаються в офіційно-діловому стилі.
  • Лексика – це словниковий склад мови +
  • Усі терміни – багатозначні слова -
  • У реченні «Сумують ластівки в садах» слово «сумують» ужите в переносному значенні +
  • Слова «мудрість, розум, тямучість» - синоніми +
  • Слова «вдень – вночі, гарячий – холодний, зима – літо» -
  • омоніми -
  • У реченнях «Учитель використовує ефективні методи викладання» та « Моя сестра – ефектна дівчина» вжито
  • пароніми +
  • Слова «асиміляція, афікс, інфінітив» - іншомовні +
  • Слова «боярин, чумак, урядник» - діалектні -
  • Слова « вода, земля, подяка» - стилістично забарвлені -
  • Епітети, порівняння, синекдоха – це тропи +
  • Сяють очі, кучерявий вечір, земля заснула» – це метафори +
  • Гіпербола, літота, алегорія здебільшого вживаються в офіційно-діловому стилі. -
  • Еней був парубок моторний
  • І хлопець хоть куди козак,
  • Удавсь на всеє зле проворний,
  • Завзятіший од всіх бурлак.
  • Но греки, як спаливши Трою,
  • Зробили з неї скирту гною,
  • Він, взявши торбу, тягу дав;
  • Забравши деяких троянців,
  • Осмалених, як гиря, ланців,
  • П'ятами з Трої накивав.
  • Він, швидко поробивши човни,
  • На синє море поспускав,
  • Троянців насажавши повні,
  • І куди очі почухрав.
  • Поема «Енеїда»
  • була написана Іваном Котляревським у 1798 році. Вона стала першою друкованою книгою, написаною народною українською мовою
  • ТЕМА УРОКУ
  • Фразеологія як розділ мовознавства. Фразеологічні одиниці української мови

МЕТА УРОКУ :

  • поглибити знання школярів про предмет і завдання фразеології, про основні ознаки фразеологізмів, спільні й відмінні риси фразеологічних одиниць і вільних словосполучень;
  • розвивати вміння аналізувати, прогнозувати, конструювати, знаходити в тексті фразеологізми, пояснювати їх значення, визначати тип; створювати власне висловлювання;
  • виховувати любов до фразеологічного багатства української мови.
  • Білий папір біла ворона(відрізняється)
  • Дати хліба дати перцю (покарати)
  • Каша з молоком кров з молоком (краса,
  • здоров’я)
  • Водити за руку водити за носа
  • ( обдурювати)
  • Гнути залізо гнути кирпу (зазнаватися)
  • Набити ґулю набити руку ( навчитися)
  • Дослідження-спостереження ” Мовознавча студія
  • Прочитайте. На які ознаки фразеологізмів вказано в цих висловлюваннях ?
  • Сформулюйте визначення фразеологізмів.
  • 1. Для того щоб дозріла граматична нерозкладність, потрібні віки ( Б.Ларін ).
  • 2. Ці самостійні значення слів, що складають ідіому, поступово настільки ” притерлися ” одне до одного, що тепер і значення свого позбавилися ( В.Колесов ).
  • Ознаки вільних словосполучень
  • Ознаки фразеологізмів
  • 1. Будь–яке слово можна замінити іншими
  • 1. В їх складі не можна заміняти слова за своїм бажанням
  • 2. Слова втрачають свою смислову самостійність. Сполучення слів має одне лексичне значення
  • 3. Складаються в процесі мовлення, не потребують запам`ятовування
  • 3. Не складаються в процесі мовлення, а, як і слова, використовуються готовими, потребують запам`ятовування
  • 4.Дослівна неперекладність іншими мовами.
  • Графічний диктант
  • Переписати речення. Підкреслити фразеологізми. Визначити,
  • яку синтаксичну роль у реченні вони виконують. Пояснити значення фразеологізмів. Визначити усно типи фразеологізмів.
  •  
  • Ця подія відбулася за царя Гороха.
  • Дівчата як кров з молоком намагалися переспівати парубків.
  • Од страху моя душа в п’яти сховалася.
  • Язикатій Хвесьці не можна казати нічого зайвого.
  • Левова частка вартості товару належала сільським товаровиробникам.
  • Класифікація фразеологізмів
  • За злитістю компонентів ( слів), які входять до стійких словосполучень, виділяють чотири групи фразеологічних зворотів:
  • Фразео-
  • логічні зрощення
  • Фразео-
  • логічні єдності
  • Фразео-
  • логічні сполу-
  • чення
  • Фразео-
  • логічні вирази
  • Фразеологічні зрощення -
  • це стійкі нерозкладні словосполучення, значення яких не випливає із значення тих слів, що входять до них :
  • Варити воду ( вередувати).
  • Собаку з’їсти ( бути майстром).
  • Пекти раки( червоніти).
  • Фразеологічні єдності -
  • це такі фразеологічні сполучення, загальне значення яких певною мірою мотивується значенням тих слів, що до них входять.
  • Заливатися слізьми ( безутішно плакати).
  • Згорати від сорому ( червоніти).
  • Товкти воду в ступі (повторювати ).
  • Фразеологічні сполучення -
  • Це такі стійкі мовні звороти, у яких один з компонентів має самостійне значення, що конкретизується в постійному зв’язку з іншими словами.
  • Нічого в рот не брати( нічого не їсти).
  • Брати гору ( перемагати
  • когось, щось).
  • Брати рушники( свататися).
  • Фразеологічні вирази
  • Окрему групу становлять фразеологічні вирази – це стійкі за своїм складом і значенням одиниці, які складаються зі слів з вільним значенням і відтворюються в мові.
  • Це приказки, прислів’я та крилаті вислови: Гірший свій ворог, ніж чужий. Курям на сміх. Украдене щастя
  • ( І.Франко ).
  • Лінгвістичне дослідження
  • Визначте тип фразеологізмів (фразеологічні зрощення, фразеологічні єдності, фразеологічні сполучення). Назвіть фразеологічні вирази. З'ясуйте значення кожної фразеологічної одиниці.
  • Дати драпака, страх бере, собаку з’їсти, ні пари з уст, теревені правити, зло бере, м’які слова і камінь крушать, біла ворона, насупити брови, «борітеся-поборете!», тримати камінь за пазухою, шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько, де козам роги правлять, розуму не позичати.
  • Пошук-моделювання
  • Доповніть початок фразеологізмів
  • 5. Не краса красить, а ...
  • 6. Діло майстра ...
  • 7. Не май сто кіп у полі, май ...
  • 8. Наука в ліс не веде, а з ...
  • 9. Хто знання має, той і ...
  • мур ламає
  • в воду лізти
  • людина з
  • людиною
  • зійдеться
  • спини
  • величає
  • розум
  • друзів доволі
  • нема плода
  • лісу виводить
  • Гра-пошук “ Про кого це ?”
  • Охарактеризуйте людину за поданими фразеологізмами ( усно ).
  • Як риба у воді; ні се ні те, голий як бубон, хоч картину малюй, хоч до рани прикладай, море по коліна, гострий на язик, без царя в голові, майстер першої руки, має плечі за собою, має свою стежку, мішок грошовий, серед зими льоду не випросиш, стріляний птах, гаряча голова.
  • Диференційовані завдання
  • І група: запишіть якнайбільше фразеологічних зворотів зі словам «рука», «голова». За потреби скористайтеся словником.
  • ІІ група: складіть речення із записаними фразеологізмами.
  • Індивідуальне завдання: скласти твір-мініатюру, використовуючи подані фразеологізми.
  • Фразеологія – це…
  • Фразеологізми будуються за моделлю …
  • 3. Словосполучення поділяються на …
  • 4. Стійкі словосполучення – це …
  • 5. Фразеологізми – це …
  • 6. Фразеологізми від слів, словосполучень, речень відрізняються тим, що …
  • 7. За семантичною злитістю компонентів фразеологізми поділяються на …
  • 8. Фразеологічні зрощення (ідіоми) – це …
  • 9. Фразеологічні єдності – це …
  • 10. Фразеологічні сполучення – це
  • 11. Фразеологічні вирази – це …
  • Інтерактивна вправа “ Коло думок ”
  • Під час вивчення теми я:
  • Дізнався….
  • Зрозумів…
  • Навчився…
  • Найбільші труднощі я відчув…
  • Я не вмів, а тепер умію…
  • На наступному уроці я хочу…
  • Завдання додому
  • Опрацювати теоретичний матеріал за підручником с. 224-225;
  • письмове завдання виконується на вибір:
  • 1) виписати з фразеологічного словника в три стовпчики 10 фразеологічних єдностей,
  • 10 фразеологічних сполучень і стільки ж фразеологічних зрощень.
  • Поясніть значення кожної фразеологічної одиниці;
  • напишіть твір-роздум, узявши за тезу один із запропонованих фразеологізмів.
  • Не все те золото, що блищить.
  • Слово честі.
  • Діло майстра величає.

Каталог: bitstream -> 123456789 -> 4608
123456789 -> Звіт про науково-дослідну роботу регіональні особливості стану кишкової мікрофлори у дітей із соматичними захворюваннями Оцінка стану кишкової мікрофлори у дітей раннього віку, хворих на пневмонію на фоні залізодефіцитної анемії
123456789 -> Звіт про науково-дослідну роботу регіональні особливості стану кишкової мікрофлори у дітей із соматичними захворюваннями зміни мікробіоценозу кишечника у дітей, хворих на гострий обструктивний бронхіт бронхіальну астму (проміжний)
123456789 -> Використання науково-технічних бд у наукових дослідженнях Васильєв О. В., к т. н
123456789 -> Розвиток банківського споживчого кредитування
123456789 -> Реферат дипломна робота містить 128 сторінок, 17 таблиць, 21 рисунок, список використаних джерел з 108 найменувань, 6 додатків
123456789 -> Урок з хімії у 9-му класі на тему: "Жири. Склад жирів, їх утворення. Жири в природі. Біологічна роль жирів"
4608 -> «Фразеологія як розділ мовознавства. Фразеологічні одиниці української мови: фразеологічні єдності, фразеологічні зрощення, фразеологічні сполучення»


Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2022
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка