- Електричне поле.
- Дискретність електричного заряду.
- Будова атома. Електрон. Йон. Закон збереження електричного заряду.
- У невідомому таїться
- принадна сила
- Латинське прислів’я
Перевірка домашнього завдання - Чому папірці прилипли до гребінця?
- За допомогою якого засобу можна позбутися, наприклад, від прилипання одягу до тіла, іскріння та тріску?
-
Впишіть в одну колонку провідники електрики, а в іншу діелектрики: срібло, бронза, вугілля, скло, сталь, графіт, пластмаса, водний розчин солі, пісок, віск, бензин, шовк, цукор, розчин цукру, повітря, вода, гума. - Впишіть в одну колонку провідники електрики, а в іншу діелектрики: срібло, бронза, вугілля, скло, сталь, графіт, пластмаса, водний розчин солі, пісок, віск, бензин, шовк, цукор, розчин цукру, повітря, вода, гума.
-
Завдання №2 - Як називається прилад для виявлення електричного заряду тіла?
- Як він працює?
- Замість цифр вкажіть основні частини цього приладу.
Тема урока - Електричне поле. Дискретність електричного заряду. Будова атома. Електрон. Йон. Закон збереження електричного заряду.
Мета уроку: - пояснити фізичний зміст явища електризації;
- вивчити поняття електричного поля, як особливого виду матерії;
- обґрунтувати дискретність електричного заряду;
- вивчити будову атома;
- сформулювати закон збереження заряду та експериментально його підтвердити.
Ви повинні знати: - Поняття “електричного заряду” та “електричного поля”.
- Закон збереження заряду.
- Елементарні відомості з фізики атома та атомного ядра.
- Проблема:
- Необхідно визначити заряджене тіло чи ні, маючи при цьому електроскоп, папір, скляну паличку. Як би ви це зробили? А як ви надали заряду паличці?
- Як з'явився електричний заряд?
- Атом складається з позитивно зарядженого ядра та електронів, що обертаються навколо ядра по орбітах.
-
- Позитивний заряд його ядра рівний сумі негативних зарядів всіх його електронів.
- Атом у збудженому стані електрично нейтральний.
- Існування зарядів обумовлено здатністю електронів покидати атом.
- Отже, електрони або відокремлюються, або переносяться на тіло. Це і є процес електризації.
- Частина негативних зарядів переходить з одного тіла на інше.
- Явище електризації полягає у втраті чи придбанні тілом деякої кількості електронів.
- Якщо електрична нейтральність тіла порушена, то воно називається наелектризованим.
- Часть электронов из палочки переходит в бумагу.
- Cкляна паличка невзмозі утримати всі свої електрони і частина з них переходить на папір або шовк. Втративши частину своїх електронів,
- скляна паличка заряджається
- позитивноа папір негативно.
Закон збереження електричних зарядів: -
- у замкнутій системі алгебраїчна сума зарядів всіх частинок залишається незмінною.
- Підручник стор.16.
- Якщо заряди позначити через
- q1, q2, і т.д.,
- то q1 + q2 + q3 + ... + qn = const.
Електризація – це результат перерозподілу електронів між двома тілами або частинками тіла. - Підношу до електрометра заряджену скляну паличку. Стрілка електрометра відхиляється, показуючи, що він зарядився. Я не торкалась стрижня електрометрії паличкою, а тільки піднесла її близько до стрижня. Чому ж електрометр зарядився?
- На найближчому кінці накопичуються різнойменні заряди, а на віддаленому кінці однойменні заряди. Спостерігається перерозподіл зарядів, але в межах одного тіла.
- Наелектризовані тіла спричиняють певні зміни в просторі навколо себе.
- Електричне поле – це особлива форма матерії, що існує навколо заряджених тіл і діє з деякою силою на інші частинки або тіла, які мають електричний заряд.
Зарядимо один електрометр - З’єднаємо два електрометра металевим дротом
- Чи можливо ли продовжувати поділ заряду нескінченно?
- Досліди А.Ф. Іоффе та Р. Мілікена довели існування самої малої зарядженої частинки.
- Цю частинку назвали електрон.
- Електрон має
- найменший
- від’ємний заряд.
- ИОФФЕ Абрам Федорович (1880, — 1960), російський фізик, один із засновників радянської фізичної школи
-
- Цей заряд позначають символом е, а значення записують так:
- е = -1,6 . 10 -19 Кл.
- Маса електрона m= 9,1. 10 -31 кг.
- Маса електрона в 3700 разів менше маси молекули водню і в 5 . 1022 раз менше маси крильця мухи.
- Міллікен з'ясував, що кожного разу заряд був кратним деякому найменшому заряду, тобто
- q= Nе, де N — ціле число.
- Заряд - дискретний
- Фізкультхвилинка
- Гра
- "Оптимісти та песимісти".
Атом – це найменша електрично нейтральна частинка речовини, яка складається із позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених електронів, що рухаються навколо нього. - Англійський фізик
- Ернест Резерфорд
- Модели атомов. Опыт Резерфорда
- Гимназия 1526. Зелененькая Л.Е.
- Як ви гадаєте, чому модель атома називається планетарною?
Підручник стор.16 - Атом електрично нейтральний, але його можна іонізувати.
- Атом, що втратив один або декілька електронів, буде мати позитивний заряд. Його називають позитивним іоном (катіоном).
- Атом, що приєднав один або декілька електронів, матиме негативний заряд. Його називають негативним іоном (аніоном).
- Завдання № 1.
- Дві однакові металеві кульки зарядилии однойменними зарядами + q і +4 q, призвели до зіткнення, а потім розвели. Який став заряд кожної кульки?
- Завдання №2.(Задача для самостійного розв’язку.) Дві однакові металеві кульки, що мають заряди q1 = -6 • 10-8 Кл і q2 = +15 • 10-8 Кл, призвели до зіткнення, а потім розсунули. Визначте заряд кожної кульки після зіткнення.
- Завдання №3:
- При електризації ебонітової палички об вовну їй повідомили заряд - 4,8 . 10-13 Кл. Яке число електронів перейшло при цьому з вовни в ебоніт?
Рефлексія. - Все нам вдалося вирішити?
- Що дізналися?
- Чого навчилися?
- Що сподобалося?
- Що було найскладнішим?
Домашнє завдання. - § 4,5 вивчити; § 1,2 повторити.
- Розв’язати задачі: І. Ю. Ненашев Збірник задач з фізики. 9 клас. №1.40;1.42; 1.73.
- За бажанням виконати творче завдання (записано на дошці): 1. Використовуючи вивчені на уроці терміни: атом, ядро, іон, закон, протон, нейтрон, електрон; прізвища вчених: Франклін, Йоффе, Міллікен,Резерфорд, скласти кросворд. 2. Намалювати ілюстрації до твору, що прозвучав на уроці. 3. Скласти історію (на що по-вашому схожий атом?)
- в будь-якому жанрі (казка, байка, детектив і т.д.).
- 4.Складіть якісну задачу, використовуючи слова з наступного набору: металева фольга, ебонітова паличка, шовкова нитка, електричний заряд.
- В умову введіть вираз "Що відбудеться, якщо ..."
Поділіться з Вашими друзьями: |