Здібності – синтез властивостей особистості, який забезпечує успішне виконання діяльності й виявляється у швидкості оволодіння знаннями, уміннями, навичками



Дата конвертації20.11.2018
Розмір2.87 Mb.
  • ________________________________________________
  • Дудка Ірина Сергіївна,
  • методист з навчальних дисциплін
  • КЗ ТРР «Районний методичний центр»
  • "Учень... це не посудина, яку потрібно наповнити, а факел, який треба запалити"
  • К.Д. Ушинський
  •  

Здібності – синтез властивостей особистості, який забезпечує успішне виконання діяльності й виявляється у швидкості оволодіння знаннями, уміннями, навичками.

  • Загальні здібності
  • - індивідуальні властивості
  • особистості, які забезпечують легкість і продуктивність опанування знаннями та досягнення успіху в діяльності.
  • Спеціальні здібності
  • допомагають досягти високих результатів у певній діяльності
  • (є провідні і допоміжні)
  • Математичні
  • уміння узагальнювати;
  • легкість переходу від прямого
  • до зворотного ходу думок;
  • гнучкість розумових процесів.
  • Гуманітарні
  • відчуття мови;
  • барвистість образної пам'яті;
  • розвиток естетичних почуттів;
  • творча уява.
  • Репродуктивні
  • Продуктивні

Теоретичне обґрунтування

  • Характерні особливості обдарованих дітей:
  • ¤ висока пізнавальна активність і розвинутий інтелект;
  • ¤ багата фантазія;
  • ¤ творчість;
  • ¤ винахідливість;
  • ¤ емоційна безпосередність;
  • ¤ високий енергетичний рівень;
  • ¤ чітка моторно-координаційна фізична стабільність.
  • Здібність – окремі психічні властивості, що обумовлюють можливості дитини в тій чи іншій діяльності
  • особистість
  • Здібна ~85%
  • Обдарована ~10%
  • Обдарованість – своєрідне сполучення здібностей у людині, єдність, яку вони складають у своїй взаємодії, що приводить до високих результатів
  • Види обдарованості
  • Приклади формування
  •  
  •  
  • Інтелектуальна обдарованість
  • * наукові шкільні конференції
  • * інтелектуальні конкурси
  • Академічна обдарованість
  • * олімпіади
  • * інноваційні технології навчання на уроках
  • * індивідуальні консультації
  • * самоосвіта
  • Художня обдарованість
  • * гурток малювання
  • * гурток художньої вишивки
  • * шкільний театр
  • * співробітництво із школою мистецтв
  • Лідерська або соціальна
  • Психомоторна або
  • спортивна обдарованість
  • * гурток бальних танців
  • * гурток сучасних танців
  • * художня гімнастика
  • * рукопашний бій
  • * футбол
  • * баскетбол і т. д.

“Шкільні” типи обдарованих

  • “Найкращий учень”
  • Усі його люблять,
  • робить те, що йому кажуть.
  • Любить подобатись.
  • “Бунтівник”
  • Сперечається. З ним важко спілкуватись.
  • “Підпільник”
  • Знає, що за обдарованість
  • не платять, а навпаки – вимагають,
  • тому прагне бути “як усі”
  • “Втікач”
  • Випадають зі шкільної с-ми,
  • не може прилаштуватись до
  • вимог школи, вчителів.
  • “Цілеспрямований»
  • незалежний, автономний, знає собі ціну
  • Знає, що хоче. Найкращий тип
  • для розробки індивідуальної програми.
  • “Двобічний”
  • Відстає, має фізичні вади. Його
  • Розглядають як слабкого, не помічають
  • обдарованості

Інтелектуальна обдарованість

  • – стан індивідуальних психологічних ресурсів (передусім розумових), який забезпечує можливість творчої інтелектуальної діяльності.
  • Вищими рівнями обдарованості є
  • талант і геніальність.
  • Талант — високий рівень обдарованості, природний хист людини до певного виду діяльності; видатні природні здібності людини до діяльності в якійсь галузі та уміння, які розвиваються з набуттям навичок і досвіду.
  • Геніальність (од лат. genius — «дух») — це найвищий ступінь прояву творчих сил людини. Проявляється у створенні тих або інших здобутків, що мають важливе значення для розвитку суспільства.

Характерні особливості обдарованих дітей:

  • Обдарована дитина – це дитина, яка виділяється серед своїх колег яскраво вираженими успіхами в досягненні результатів на якісно вищому рівні, який перевершує певний умовний “середній” рівень
  • часто «перескакують» через послідовні етапи свого розвитку;
  • у них чудова пам’ять, яка базується на ранньому мовленні;
  • рано починають класифікувати інформацію, що надходить до них;
  • із задоволенням захоплюються колекціонуванням, при цьому їхня мета — не приведення колекції в ідеальний порядок, а її реорганізація, систематизація на нових підставах;
  • мають великий словниковий запас, із задоволенням читають словники та енциклопедії, придумують нові слова і поняття;
  • можуть займатися кількома справами одразу, наприклад, стежити за декількома подіями, що відбуваються навколо них;
  • дуже допитливі, активно досліджують навколишній світ і не терплять жодних обмежень своїх досліджень;
  • у ранньому віці здатні простежувати причинно-наслідкові зв’язки, робити правильні висновки;

Характерні особливості обдарованих дітей:

  • можуть тривалий час концентрувати свою увагу на одній справі, вони буквально «занурюються» у своє заняття, якщо воно їм цікаве;
  • мають розвинуте почуття гумору;
  • постійно намагаються вирішувати проблеми, які їм поки що не під силу;
  • відрізняються різноманітністю інтересів, що породжує схильність починати кілька справ одночасно;
  • часто роздратовують ровесників звичкою поправляти інших і вважають себе такими, що завжди мають рацію;
  • їм бракує емоційного балансу, вони часто нетерплячі та поривчасті.

Помилки, яких припускаються вчителі, ототожнюючи обдарованих із відмінниками

  • Відмінники
  • Чекає відповіді;
  • Цікавиться;
  • Хороші думки та ідеї;
  • Наполегливо працює;
  • Відповідає;
  • Потребує 6-8 повторень;
  • Розуміє значення;
  • Копіює;
  • Запам’ятовує інформацію;
  • Має хорошу пам’ять;
  • Любить послідовність;
  • Задоволений своїми успіхами в навчанні;
  • Любить школу.
  • Обдарованні
  • Ставить запитання;
  • Допитливий;
  • “дикі” думки, ідеї;
  • Грається, але отримує високі бали, особливо з творчих завдань;
  • Дискутує, додає подробиці;
  • 1-2 повторень достатньо;
  • Прагне скласти умовивід;
  • Творить нове;
  • Перетворює інформацію;
  • Має розвинений розум;
  • Любить складність;
  • Критично ставиться до себе, до інших і оголошує це;
  • Любить пізнання.

Проблеми обдарованих дітей при складанні програм для них:

  • Неприязнь до школи;
  • Ігрові інтереси;
  • Конформізм;
  • Невідповідність між фізичнім інтересом і соціальнім розвитком;
  • Заглиблення в філософські проблеми;
  • Прагнення до досконалості (перфекціонізм);
  • Відчуття незадоволеності;
  • Нереалістичні цілі;
  • Зверхчутливість;
  • Нетерпимість;
  • Потреба в розумінні дорослих.

Робота з обдарованими та здібними дітьми

  • Передбачає:
  • Інтелектуальний, соціальний і духовний розвиток особистості дитини
  • з урахуванням її індивідуальних особливостей, стану здоров’я, потреб суспільства;
  • Оптимальну реалізацію цілісного розвивального впливу навчання, виховання та освіти на особистість учня;
  • Максимальну реалізацію та мобілізацію психічних ресурсів
  • особистості, спрямовану на інтенсивний саморозвиток, і водночас забезпечуватиме повну самореалізацію, і творчу налаштованність.

Складові діяльності: крок за кроком до розвитку особистості

  • Психологічна діагностика та вивчення особистості учня.
  • Діагностика навчальних можливостей школяра.
  • Організація індивідуальної роботи зі здібними та обдарованими дітьми.
  • Робота з формування особистої відповідальності учня за результати навчання.
  • Цілеспрямована робота вчителя з виявлення навчальних можливостей та розвитку конкретного учня.
  • Створення вчителем умов для розвитку особистості.
  • Спільна робота вчителя та учня з формування мотивації до творчої праці.
  • Мета
  • Очікуваний результат
  • Максимальний розвиток особистості дитини, яка має високий рівень здібностей, в одній чи декількох сферах з урахуванням її індивідуальних особливостей
  • Створення комфортних психолого-педагогічних умов для розвитку особистості учнів.
  • Організація навчально-виховного процесу, спрямованого на розкриття і розвиток здібностей і обдаровань конкретного учня
  • Створення алгоритму роботи
  • зі здібною і обдарованою особистістю

Співпраця з батьками учнів

  • Запровадження педагогіки співпраці з батьками учнів.
  • Постійний зв’язок між школою та родиною задля розвитку особистості учня.
  • Спрямування роботи з батьками на виявлення та розвиток здібностей їхньої дитини.
  • Створення сприятливих умов для навчання вдома.
  • умови
  • взаємодія
  • взаєморозуміння
  • Узгодженність діяльності
  • всіх учасників
  • навчального процесу

Основні перспективні напрями розвитку:

  • Інтелектуальна
  • діяльність
  • Художньо-
  • естетична
  • діяльність
  • Спортивно-
  • оздоровча
  • діяльність
  • Комуніктивна
  • діяльність

Інтелектуальна діяльність

  • ЗМІСТ
  • 1. Розвиток психічних процесів (пам’ять, увага, уява)
  • 2. Формування інтелектуальних умінь(аналогія, аналіз, абстрагування, класифікація, індукція, вибір раціонального шляху, узагальнення, систематизація, критичне оцінювання результатів)
  • 3. Розвиток мотивації навчання.
  • ФОРМИ РОБОТИ
  • розвивальні ігри;
  • дослідницька робота на уроках;
  • підготовка до уроків та викладання предметів з урахуванням індивідуальних особливостей окремих груп учнів, мотивів;
  • постійна цілеспрямована діагностика знань, умінь, навичок, можливостей учня;
  • участь в предметних олімпіадах, конкурсах – захистах наукових робіт, старшокласників, інтелектуальних іграх;
  • виховання впевненості учня в своїх можливостях, уміння працювати самостійно;

Художньо – естетична діяльність

  • Зміст
  • Розвиток творчих здібностей в :
  • -- образотворчому мистецтві;
  • -- музиці;
  • -- хореографії;
  • -- театральній діяльності;
  • -- поезії;
  • -- практичній діяльності.
  • Форми роботи:
  • -- творчі конкурси;
  • -- виставки;
  • -- драматичні вистави;
  • -- огляди;
  • -- захист творчих робіт;
  • -- формування бази даних про творчу діяльність дітей;.
  • -- сприяння організації індивідуальної роботи спеціалістів зі здібними та обдарованими учнями .
  • Спортивно – оздоровча діяльність
  • Зміст
  • Формування навичок здорового способу життя.
  • Сприяння досягненням у спорті.
  • Форми роботи
  • додаткові курси
  • спортивні секції, та гуртки
  • спортивні змагання, турніри
  • сприяння організації роботи спеціалістів зі здібними та обдарованими учнями
  • виховання в учнів дбайливого ставлення до свого фізичного та психічно здоров’я

Комунікативна діяльність

  • Зміст
  • 1. Формування навичок спілкування;
  • 2. Формування рухових цінностей;
  • 3. Формування навичок безконфліктного спілкування.
  • Форми роботи
  • - психологічні тренінги
  • - години спілкування
  • -нестандартні виховні заходи
  • - ігри, свята та ін.
  • 1. Проблемне навчання.
  • Методи роботи з обдарованими дітьми:
  • 2. Побудова гіпотез
  • 3. Інтерактивне навчання
  • 4. «Інформаційно-пізнавальна суперечність»
  • 5. Прийом «Незавершене рішення»
  • 7. Евристичне навчання.

«ЧИ РОЗВИВАЄТЕ ВИ ЗДІБНОСТІ СВОЇХ УЧНІВ»?

  • Кожний учитель має будувати навчально-виховний процес таким чином, щоб сприяти розвитку здібностей та обдарованості дитини. Пропонуємо визначити, наскільки ви зацікавлені у розвитку здібностей учнів. В основу тесту «Чи розвиваєте ви здібності своїх учнів?» покладено питання, складені Д. Льюїсом.
  • На кожне із запропонованих питань відповідайте: «так», «ні», «іноді».
  • На чи всі питання дітей ви відповідаєте терпляче?
  • Чи сприймаєте ви серйозно «дорослі» питання і висловлення ді­тей?
  • Є чи у вас у класі стенд, на якому діти можуть продемонструвати свої роботи?
  • Чи завжди чи доручаєте дитині завдання, що їй під силу?
  • Чи допомагаєте дітям приймати рішення?
  • Чи організовуєте подорож по цікавих місцях?

«ЧИ РОЗВИВАЄТЕ ВИ ЗДІБНОСТІ СВОЇХ УЧНІВ»?

  • Чи допомагаєте школярам поліпшити свої результати?
  • Чи встановлюєте для учнів прийнятий стандарт поводження і вима­гаєте, щоб вони його дотримувалися?
  • Чи часто говорите дитині, що вона гірша за інших?
  • Чи караєте дитину, принижуючи її при цьому?
  • Чи підбираєте цікаві книги і завдання для того, щоб привабити ді­тей?
  • Чи привчаєте ви учнів мислити самостійно?
  • Чи примушуєте ви учнів придумувати історії, фантазувати?
  • Чи, хвалите дітей за вивчені вірші, пісні, розповіді?
  • Чи використовуєте ви практичні експерименти, щоб допомогти школярам більше довідатися і краще зрозуміти що-небудь?
  • Чи дозволяєте ви дітям гратися з різними предметами, пристосова­ними дитиною для гри?
  • Чи примушуєте ви дітей знаходити проблеми і вирішувати їх?
  • Чи знаходите ви в заняттях дітей щось гідне похвали?
  • Чи існують теми, які ви зовсім виключаєте в розмові з дітьми?
  • Чи даєте ви можливість дитині самій приймати рішення?
  • Чи підказуєте ви дітям, які телепрограми заслуговують їхньої ува­ги?
  • Відстороняєтеся від невдач дитини, говорячи: «Не переживай, я теж цього не вмію»?
  • Чи заохочуєте ви максимальну незалежність дітей від дорослих?
  • Чи віддаєте ви перевагу самостійному виконанню головної частини роботи дитиною (за яку вона сама узялася), навіть якщо невпевнені в позитивному кінцевому результаті?
  • Чи учите ви дітей вільно спілкуватися з дорослими будь-якого віку?
  • Чи обговорюєте ви з дітьми можливі класні заходи, екскурсії?
  • «ЧИ РОЗВИВАЄТЕ ВИ ЗДІБНОСТІ СВОЇХ УЧНІВ»?
  • Оцінювання результатів
  • Питання № 9, 10, 19, 22:
  • «так» — 0 балів, «іноді» — 1 бал, «ні» — 2 бали.
  • Питання № 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26:
  • «так» — 2 бали, «іноді» — 1 бал, «ні» — 0 балів.
  • Обчисліть суму балів за запитання № 1, 2, 11, 18, 15, 19, 21, 26
  • високий рівень — 13—16 балів;
  • середній рівень — 5—12 балів;
  • низький рівень — 0-4 бали;
  • 1. Зацікавленість в інтелектуальному розвитку дітей

2. Націленість на творчі досягнення ваших учнів

  • Обчисліть суму балів за запитання № 3, 6, 7, 13, 16, 17, 25:
  • високий рівень 11—14 балів;
  • середній рівень — 7-13 балів;
  • низький рівень — 0—6 балів;
  • Обчисліть суму балів за запитання № 4, 5, 8, 9, 10, 12, 14, 18, 20, 22, 23, 24:
  • високий рівень — 19-24 бали;
  • середній рівень — 7—18 балів;
  • низький рівень — 0—6 балів.
  • 3. Формування здібності до саморегуляції
  • Якщо ваша відповідь знаходиться в області «високого» рівня, то можна говорити про те, що ви прикладаєте всіх зусиль для повного розвитку у ваших учнів їхніх здібностей і талантів. Ви підтримуєте кожен порив ваших дітей, намагаєтеся сформувати такі риси характеру, як самостій­ність, доброзичливість, контактність, уміння організувати себе й інших, тобто ті якості, що є дуже важливими для реалізації творчої особистості. Крім того, ви розвиваєте адекватну самооцінку, що, у свою чергу, забез­печує збереження психологічного здоров'я дітей.

Дякую за увагу!

  • Учитись важко, а учить ще важче, 
  • Але не мусиш зупинятись ти, 
  • Як дітям віддаси усе найкраще, 
  • То й сам сягнеш нової висоти. 
  • П. Сингаївський 
  • Ніхто не знає сили своїх здібностей,
  • доки їх не випробує.
  • Дж. Локк

Каталог: wp-content -> uploads -> 2015
2015 -> Правила прийому до аспірантури державної наукової установи «Науково-практичний центр профілактичної та клінічної медицини»
2015 -> Положення про аспірантуру Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського Загальна частина
2015 -> Анотаці я Історія України
2015 -> Кримінальний процес україни
2015 -> Дипломна робота на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня «спеціаліст» зі спеціальності
2015 -> Львівський національний університет імені івана франка кафедра історії філософії «затверджую»
2015 -> Організація та порядок проведення “Дня цз” в навчальному закладі. Методика підготовки до Дня цз у загальноосвітніх навчальних закладах таке завдання виконується під час вивчення курсу «Основи життя І здоров’я учнів»
2015 -> Методичні вказівки до виконання та захисту дипломних робіт освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр» Київ 2013


Поділіться з Вашими друзьями:


База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка