Зміни в неживій природі, в житті рослин і тварин, у праці людей взимку



Дата конвертації09.12.2018
Розмір73 Kb.
ЕКСКУРСІЯ в природу. Спостереження за природою взимку(парк)

ТЕМА:Зміни в неживій природі, в житті рослин і тварин, у праці людей взимку.

МЕТА. У ході спостережень виявляти характерні ознаки зими у живій і неживій природі; встановлювати причиново-наслідкові зв’язки; вчити самостійно здобувати знання, висловлювати припущення, робити самостійні висновки після проведення дослідів; виробляти вміння зв’язно висловлювати свої думки; розширювати і впорядковувати пізнавальний досвід дитини; виховувати любов до краси зимового світу, бережливе ставлення до птахів.

ОБЛАДНАННЯ. Загадки, прислів’я, приказки про зиму, народні прикмети; годівнички, насіння для птахів; лінійки для вимірювання товщини снігового покриву.

МІСЦЕ ПРОВЕДЕННЯ: парк поблизу школи .

ПОНЯТТЯ ДЛЯ ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ:

жива і нежива природа,

зв’язок між предметами живої і неживої природи;

охорона птахів узимку.

праця людей.

ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛЯ. Визначення місця екскурсії, підбір цікавого матеріалу.

ПІДГОТОВКА УЧНІВ.

Ведення спостережень за змінами у живій і неживій природі; виготовлення годівничок, збір насіння для підгодівлі птахів.

Робота з підручником . Ознайомлення з планом спостереження за природою взимку.

САНІТАРНО-ГІГІЄНІЧНІ ВИМОГИ. Напередодні екскурсії вчитель нагадує дітям про необхідність одягнутись відповідно до погодних умов, мати тепле взуття, призначене для ходьби, рукавички. Повідомляється місце проведення екскурсії, нагадуються правила безпеки.

ЦІЛЬОВИЙ ІНСТРУКТАЖ ІЗ ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ.

1. Шикуємось парами.

2. Ідемо колоною, не вибігаючи на проїжджу частину дороги.

3. Переходимо дорогу по пішохідному переходу.

4. Під час екскурсії потрібно триматися разом.

ЗМІСТ ЕКСКУРСІЇ. ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО ЕКСКУРСІЇ. Заздалегідь діти готуються до екскурсії учні вчать вірші, загадки,добирають народні прикмети про зиму.
I.ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

-Як ви гадаєте, діти, із чого починається подорож?

- З першого кроку.

- А з чого починається відкриття?

- З розумного, гарного запитання.

- А де знайти запитання?

-Усюди. Варто тільки уважно подивитися навколо.

Спостерігаймо, і тисячі запитань постануть перед нами.

Ви готові?

(Вчитель повідомляє учням, що під час екскурсії вони мають з’ясувати, чому відбулися зміни в неживій природі (якими стали повітря, вітер, небо, опади), Розрізняти рослини за зовнішнім виглядом (за кроною, корою, залишками плодів, насіння), підгодувати птахів.


II.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

  • Діти, сьогодні ми здійснимо дивовижну подорож у казковий світ зимової природи.

  • Отже, наше ГАСЛО: В світ природи вирушаєм, Красу зимову ми пізнаєм! Тільки завжди пам’ятаймо, як поводитися. Пригадаймо, будь ласка, правила поведінки на природі.

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ НА ПРИРОДІ.

  • ГРА «Так чи ні».

  • Під час екскурсії до зимового парку я:

- буду ламати гілки дерев, смітити;

- прилаштую годівничку на гілку дерева;

- буду голосно кричати;

- кину камінь у пташку;

- нагодую птахів;

- сфотографую зимовий ліс, фотокартку покажу друзям.



III.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

- Яка зараз пора року?

- Чим вона відрізняється від інших? ВІДГАДАЙ! Яка зима буває?

Зима! Зима! Усякий знає,

Вона холодною…( буває). Летять, кружляють, як пушинки, Легкі білесенькі …( сніжинки). От випав сніг. Яка обнова! Зима тоді така …(чудова). Міста чистесенькі і села - Зима і радісна, й …(весела). Кружляють вальс сніжинки ніжні, Зима пухка і …(білосніжна). Коли мете легка пороша, Вона й тоді усім …(хороша). Зима буває і серйозна: Суха, і вітряна, й …( морозна).

IV. Проведення спостереження.

1.ЗУПИНКА ПРИРОДОЛЮБІВ

- Починаємо нашу екскурсію біля липи, що росте під вікном класу. Озирнімось навколо.

- Чому зараз холодно?

- Опишіть стан неба, хмар.

- Які випали опади?

-А чи змінилось щось у живій природі? Чому?

2.АУКЦІОН «Ознаки зими»

-Хто назве найбільше ознак зими.

- Яких птахів ви бачите зараз неподалік? Звичайно, вони чекають нашої допомоги. Ви із батьками змайстрували гарні годівнички.

Учень. Татусь для птахів змайстрував Гарненьку годівничку. Щоби пташок я годував: І горобця, й синичку. Бо взимку люті холоди

І нічого поїсти. Пташки і прилетять сюди у затишку присісти. А я насиплю їм зернят, Щоб мали що клювати.

І крихти хліба для пташат Я буду насипати.

( Прикріплюємо годівнички та насипаємо насіння).

- Погляньте, до годівниць летять перші гості - птахи.

- Нехай пташки ласують гостинцями, а ми вирушаємо далі.



V.СПОСТЕРЕЖЕННЯ У ПАРКУ

1. ЧОМУ РИПИТЬ СНІГ? Наступне наше спостереження – ось за чим: Загадка. Летять в повітрі білі танцівниці, Плетуть деревам шубки й рукавиці.(Сніжинки)

- Розгляньте уважно сніжинки. Якої вони форми?

- Одні схожі на гарні зірочки, інші – на фантастичні квіти. Здебільшого сніжинки мають форму шестикутників. Складаються сніжинки з безлічі маленьких крижаних кристаликів.

- Зробіть кілька кроків. Що ви чуєте у морозну погоду, коли ступаєте по снігу? (Рипіння снігу).

-Чому ж це відбувається?

Хоча кристалики, з яких складаються сніжинки, дуже маленькі, та коли вони ламаються, чутно тріск. Звичайно, якщо ламається одна сніжинка, звук почути неможливо, але коли у морозний день ви йдете засніженою вулицею, під вашими ногами ламаються сотні тисяч сніжинок. Тоді ви і почуєте, що сніг рипить.

2. РОБОТА У ГРУПАХ.

- Об’єднайтесь у групи. Дайте групам «зимові» назви:

«Морозенки», «Сніговики», «Метелиці». Завдання 1. Виміряти товщину снігового покриву під кущами і на відкритих ділянках. Де снігу більше? Завдання 2. Назвіть слова, що «живуть» лише взимку – (сани, ковзани, Різдво, сніжки). 3.РУХАВКА «СНІГОПАД». Як сніжинка на землю лягає, коли вітру немає? (Піднімають руки і виконують рухи руками зі сторони в сторону).

Як вітерець подув і сніжинки сколихнув? (Підсилюють рухи і розхитуються зі сторони в сторону – тулуб і руки). Хуртовина враз настала й снігом все позасипала. (Обертаються, піднімаючи й опускаючи руки). Стихло все навкруги, і лежать білі сніги. (Зупиняються і сідають на місця). 4.ЗМІНИ У ЖИТТІ РОСЛИН. - Як рослини пристосувалися до зими?

- А чи всі дерева стоять голі?

- То як називаються дерева, які скинули листочки? (Листяні).

- А дерева, які мають листочки-хвоїнки? (Хвойні)

—На яких деревах і кущах залишилися плоди, насіння?

—Порівняйте листок дуба з хвоїнами сосни.

Хвоїнки — теж своєрідні листки. Дерева і кущі з листками називаються Листяними. Дерева і кущі з хвоїнками називаються Хвойними.

—Як ви думаєте, чи скидає ялина, сосна свої хвоїнки?

 (Хвоя теж опадає, але хвоїнки міняються поступово, протягом року.)

- А хто пригадає загадки, прислів’я про хвойні і листяні дерева?

• Зимою і літом одним цвітом. (Сосна, ялина)

• Я дерево-красень, зовуть мене... (ясен).



5. ГРА «Дерево, кущ чи трава». Вчитель називає рослини, а діти повинні, коли чують назву, доторкнутись до будь-якого дерева, куща чи присісти, почувши назву трав’янистої рослини. ( Береза, дуб, ліщина, ромашка, калина, липа, груша, помідор, яблуня, смородина, бузок, конвалія, каштан, сосна).

6.СПОСТЕРЕЖЕННЯ ЗА СТАНОМ БРУНЬОК.

— Як ви думаєте, чи ростуть дерева взимку? (Ні, вони перебувають


у стані спокою.)

Учні розглядають хвойні дерева (який у них стовбур, забарвлення кори, зміщення гілок, верхівку, шишки). розглядають листяні дерева. Порівнюють їх.

— До весни дерева готуються ще влітку. В пазусі черешка зароджується брунька. Вона там розвивається, і весною з неї з’явиться молодий пагінець із листочками. (Показати на гілочці вишні.) І ось цю гілочку ми візьмемо до класу, поставимо у воду і будемо спостерігати, як за допомогою
тепла і світла ця малесенька бруньочка набубнявіє і, зрештою, з неї розпуститься листочок.

- Дерева зараз безлисті. Чи стали вони від цього однаковими?

(Звичайно, ні, дерева різні). - Чим відрізняються листяні дерева?

( Кольором кори, розташуванням гілок, бруньками, формою крони). - Придивіться уважніше до бруньок. Саме бруньки допомагають відрізнити дерево взимку, вони є найстійкішими до морозу органами. Бруньки з осені перебувають у стані спокою. Від холоду вони захищені товстими водонепроникними лусочками та восковим нальотом. Якщо брунькам створити сприятливі умови, вони можуть прорости (у водичці у кімнаті). 7. ГРА «Чий портрет?». Показати дерево, про яке йдеться у загадці. Восени намистом рясним Вона віти прикрашала. Як весна –красна настане -

Намистин уже не стане.

Без окраси залишилась ти, красуне, недаремно.

Взимку пташечок годуєш

Намистинами, напевно. (Горобина) .

І маленькі, і старенькі Влітку, взимку, навесні Завжди вдягнені гарненько у зимові сукні всі. (Ялини, сосни).

Біла кора, тоненькі віти. Що то є? Відгадайте, діти! (Береза) Навесні красується білим цвітом,

а в жнива – дозрілим плодом. (Яблуня).

- Хоч дерева й не мають листочків зараз, але ви їх зуміли пізнати за особливими ознаками.

8. Спостереження за птахами, за змінами в житті тварин

—Діти, а яких тваринок ви можете побачити взимку?

—Зніміть шматок кори зі старого пенька і подивіться, хто там поселився.

Учні роблять висновок про те, як зимують комахи.

— Які птахи зимують у нашій місцевості?

Учні спостерігають за синичками, горобцями, слухають стукіт дятла.

— Тут вони живляться залишками плодів, насіння. (Якщо є можливість, можна показати дітям розтріпані дятлом соснові шишки.) А от горобці ніколи не їдять по одному. Знайшовши корм, горобчик обов’язково
«скличе» інших горобців.

VI. Охорона здоров’я взимку

—Чи відрізняється ваш зимовий день від осіннього? Чому?

—Чи змінюється одяг людини зі зміною погоди? Чому?

—Як ви одягаєтесь, коли йдете грати в хокей, кататися на лижах, ковзанах? Чому потрібно бути уважним на льоду? Чи можна їсти бурульки? Як ще потрібно поводитися взимку, щоб не захворіти?

(Учитель за бажанням може прочитати учням вірші В. Бутрім «Казка з печальним кінцем», «Як від хвороби вберегтися?», а також казку «Небезпечні бурульки»*.)

VII. Дитячі розваги

1. Гра «Хвойні і листяні дерева».

Діти стають у колі. Хлопчики плескають у долоні, коли називаю хвойні дерева; дівчатка присідають, коли називаю листяні. Виграють ті, хто не помилився.
2. Конкурс на кращу розповідь вірша, загадки про зиму.
3. Зимові прикмети (дібрані дітьми).

• Великий лапатий ніг — на погоду і відлигу.

• Птахи перед потеплінням сідають на нижні гілки дерев.

• Собака качається по землі — на сніг.

• Якщо на падолист листя осики лягає «горілиць» — на холодну зиму, «долілиць» — зима буде тепла.

• Яскраві зірки взимку — на мороз.

• Миготять зірки в небі — на сніг.

• Грім узимку — на сильний вітри і сніг.

• Хмари йдуть проти вітру — на сніг.

• Мовчать кімнатні птахи — перед завірюхою.

• Сова кричить — холод накликає.

• Якщо взимку ранкова зоря швидко гасне — на холодну погоду, а коли вечірня раптово згоряє — на відлигу.

• Коли ліс узимку почорнів, слід чекати відлиги чи бурі.

• Сніг лапатий — на негоду і мокречу.

• Дим без вітру стелиться по землі — випаде сніг або потепліє.

• Кіт шкрябає підлогу — на вітер і завірюху.

• Кільце навколо Місяця — на сильний мороз.

• Сніг рипить під ногами — на мороз.

• Вечірній зорепад — на нічний мороз.

4. ЕКОЛОГІЧНА ВПРА. Взаємозв’язки у природі.

- Отже, все у природі живе у мирі та згоді. Дбаймо, щоб не нашкодити цьому спокою. Дбаймо, щоб примножити красу.

І щоб на світі не сталось біди, Шануймо природу усюди й завжди
VIII. Підсумок уроку


  • Як ви гадаєте, чому Зима товаришує з усіма дітьми?

  • Тому, що діти люблять зиму – білосніжку.

ВПРАВА « Незакінчене речення».

- Якби раптом я зустрів Зиму-чарівницю, я б запитав її про такі секрети зимової краси….

Що ж, будемо чекати нових зустрічей, нових відкриттів, нових вражень і – спостерігати.

— Чи сподобалася вам екскурсія?

— Що цікавого побачили в лісі?

— Які зміни в природі були найбільш помітними?



Повернення до класу.

Поділіться з Вашими друзьями:




База даних захищена авторським правом ©uchika.in.ua 2020
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка